Sv: Er du medlem av Mensa?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
mkj: Men om foreldrene har papirer på høy intelligens, så betyr jo ikke det nødvendigvis at barnet har høy intelligens?
Nei, det er ikke nodvendigvis slik at barn som har intelligente foreldre er spesielt intelligente selv, men ofte er det slik. Både genene og miljøet vil jo dra i den retningen. Jeg har hørt men husker ikke de eksakte tallen, hvor mye arv teller inn for IQ, og gener er nok den viktigste faktoren. (Tvillingstudier viser at eneggete tvillinger har sammenfallende IQ)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Vet ikke om du har skoleerfaring med eldre barn ennå, men jeg kan ikke helt se for meg at skolen vil føle noe spesielt ansvar for å få testet intelligensen til barnet.
Jeg er enig med deg. Jeg tror ikke det har noen verdi at man foreldre tar en IQ test i tilfelle barnet får problemer på skolen. Jeg har tidligere i tråden fortalt at jeg har vært medlem av Mensa, og jeg elsket skolen fra første sekund. Det er selvfølgelig ingen automatikk i dette, men jeg tror nok at fokuset letter blir på de som får problemer på skolen, og at dette gir et inntrykk av at flere har problemer enn de som ikke har det.