Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkersug

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-09, 14:57   #1
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sukkersug

Jeg får i meg for mye sukker. Derfor har jeg forsøkt å kutte sukker. Men abstinensen er stor. Hvor lenge må en holde ut rastløsheten, smertene, bestettelsen før det går over?
Jeg klarer å dempe noe av søtsuget med kaffelatte, men siden jeg heller ikke skal ha så mye melk prøver jeg å la være. Frukt får jeg vondt i magen av, egentlig er det det samme om jeg spiser frukt eller sjokolade for jeg blir like dårlig av begge deler.
En liten oppsummering av sist forsøk på å kutte sukkeret:
Første uken gikk greit, jeg klarte meg forbausende godt og fant andre måter å komme gjennom det på. Motivasjonen var på topp.
Andre uken begynner rastløsheten å komme for fult og jeg finner meg selv travende rundt i ring på gulvet i desperasjon etter søtt.
Tredje uken er om mulig verre enn den andre, så da mensen inntreffer lørdag formiddag med smerter og gufs holder jeg ikke lenger ut og angriper sjokoladen med stor iver. Fantastisk deilig, jeg blir helt myk inne i meg og finner endelig roen jeg har lett etter i ukevis.

Så jeg klarte tre uker sist. Nå vil jeg klare meg lengre, men tanken på rundene i rastløshet skremmer meg fra å forsøke igjen. Jeg er avhengig som den verste narkoman. Hjelp.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:03   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: sukkersug

Hvis du går litt brutalt til verks så går det på et par dager, opp mot en uke for de verste.

Da kutter du sukker og hvitt mel og minimerer potet, pasta og ris. Dessuten går du på apoteket og kjøper deg noen kapsler med kanel. Neste gang du vurderer å enten gnage av deg armen eller sprekke på sjokolade tar du tre kapsler med kanel - etter en halvtime er suget vekk for den dagen.

Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:03   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Sukkersug

Glemte å si at du må få i deg nok mat i form av grønnsaker og gode proteinkilder da. Og gjerne noen nøtter.

Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 16:02   #4
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanskje det hjelper med 'lørdagsgodt'? Da er det jo ikke bråslutt, samtidig som du har noe 'å se fram til'.

Gammel 01-04-09, 16:10   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Kanskje det hjelper med 'lørdagsgodt'? Da er det jo ikke bråslutt, samtidig som du har noe 'å se fram til'.

De gangene jeg har klart det, er det helt klart enklest å kutte ut godterier helt. Men jeg har fint klart å bruke sukker i matlaging forøvrig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 16:15   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg får en ny runde meg sug hver eneste gang jeg velger å innta sukker. Det er såpass plagsomt at jeg ikke orker å sprekke. Men det finnes sukkerfrie alternativer som ikke gir sug.

Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 16:17   #7
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Joda, jeg skjønner at det kanskje er verre …
Men å nesten gå fra konseptene er ikke noe særlig det heller.

Jeg spiser menger med sjokolade og snop, men har mindre sukkersug om sommer'n!
Kanskje det blir lettere da?

:backer opp som best jeg kan:

Gammel 01-04-09, 16:55   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gode erfaringer med yoghurt naturell med kanel og bær som erstatning for sjokolade og denslags, men noe sukkerinnhold vil det jo være i begge deler.

(Og egentlig skal jeg holde kjeft, som nettopp har oppdaget at Bamsemums er universalkuren mot enhver graviditetsplage).

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 16:58   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg bare gjentar at kanel altså er blodsukkerstabiliserende som bare det. Det virker på de fleste og det virker med en gang.

Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 19:42   #10
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: sukkersug

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvis du går litt brutalt til verks så går det på et par dager, opp mot en uke for de verste.

Da kutter du sukker og hvitt mel og minimerer potet, pasta og ris. Dessuten går du på apoteket og kjøper deg noen kapsler med kanel. Neste gang du vurderer å enten gnage av deg armen eller sprekke på sjokolade tar du tre kapsler med kanel - etter en halvtime er suget vekk for den dagen.

Høres ut som et godt forslag, men litt usikker på om jeg klarer å gjennomføre så omfattende kutt. Hva skal jeg spise da? Sliter spesielt med kutt av ris og poteter, resten skal gå greit.

Gammel 02-04-09, 19:44   #11
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Joda, jeg skjønner at det kanskje er verre …
Men å nesten gå fra konseptene er ikke noe særlig det heller.

Jeg spiser menger med sjokolade og snop, men har mindre sukkersug om sommer'n!
Kanskje det blir lettere da?

:backer opp som best jeg kan:

Dette var mitt favoritttips, legge skuldrene tilrette og vente på sommeren :sol:

Gammel 02-04-09, 20:21   #12
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Tar du krom ? Meiner det er det som skal dempe søtsuget.

Gammel 02-04-09, 20:48   #13
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Denne tråden må være noe for meg å følge med på.

Kanelkapsler? Interessant. Har aldri hørt om det i forbindelse med å fjerne sukkersug, effektivt altså?

Dere som kutter poteter, ris og pasta. Hva spiser dere i steden?

Beklager om jeg trenger meg på i tråden din, pulverheksa.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 21:25   #14
Gammel bruker
Passiv

Standard

Jeg blir selvmedlidende og usympatisk av nullinntak, men har et kontinuerlig mål om å begrense meg, særlig ift sjokolade. Med årene har jeg også fått et sunnere forhold til søtsaker, på den måten at jeg kjenner etter om jeg egentlig har lyst på i stedet for å spise på autopilot. Nå kan jeg til og med ha sjokolade liggende og prestere å glemme det (litt).

Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:32   #15
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Tar du krom ? Meiner det er det som skal dempe søtsuget.

Det er noen år siden jeg forsøkte sist, virkningen var minimal og garantert bare i hodet mitt.

Gammel 02-04-09, 22:58   #16
F.V.Zappa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2009
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

KAn jeg få spørre hva du definerer som for mye?
Husk at man kan bli avhengig av sukker og. Det er faktisk veldig lett, og å få i seg noe annet for å slutte på sukker er som heroin/metadon.
Det er med det, som andre ting man blir avhengig av, man må slutte med hjelp av viljen sin. Sånn er det!

Gammel 03-04-09, 10:19   #17
Gammel bruker
Passiv

Standard

Hæ? Mener du at man bør være forsiktig så man ikke erstatter sukkeravhengighet med avhengighet til kanelkapsler, f.eks.?

Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 10:31   #18
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av F.V.Zappa, her.

KAn jeg få spørre hva du definerer som for mye?
Husk at man kan bli avhengig av sukker og. Det er faktisk veldig lett, og å få i seg noe annet for å slutte på sukker er som heroin/metadon.
Det er med det, som andre ting man blir avhengig av, man må slutte med hjelp av viljen sin. Sånn er det!

Men hvor lenge henger avhengigheten igjen i kroppen etter at en kutter sukker? Jeg kuttet også alle sukkerfrie alternativer og melk, men etter tre uker var jeg mye verre enn den første uken. Dersom kroppen må avruses, hvor lang tid må en holde ut smerten?

Jeg har alltid blitt roligere av sukker, jeg kan være hyper og rastløs for så å finne roen med litt sukker i kroppen.

Gammel 03-04-09, 10:32   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kanel funker - det er et tryllemiddel. En halv times tid og simsalabim - ikke mer sug.
Ikke kutt alt av potet og ris og brød og sånn, bare reduser litt og spis mer av det andre isteden. Måltidet er kjøtt/fisk eller hvadunåhar så er det grønnsaker og potet som tilbehør.

Man kan spise mer bønner for eksempel hvis man vil ha noe ala potet.
Og nøtter til mellommåltid. Og cottage cheese i sånn omtrent alt. Det er så sunt at det burde kommet på resept.

Vil du ha sjokolade så kjøp 86 % eller sukkerfri og vil du ha kake så bak den med sukrin. Verre er det ikke.

Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 10:34   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Med det forholdet du beskriver til sukker så høres det ut som du har det ganske likt meg. Jeg har ikke spist sukke rpå mange år, men spiser jeg littegrann så er jeg der igjen med det samme og da sitter suget noen dager.

Kanel er fint å bruke i overgangen til et mer blodsukkerstabiliserende kosthold så du slipper å plage livet av deg med sug. Det er som et sukker-metadon. :ikke redd for å ta i litt:

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.