|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Pensjonsreformen og streikJeg har satt meg for lite inn i grunnlaget for streikefaren i år. På generelt grunnlag så ønsker jeg en pensjonsreform barna våre skal ha råd til å betale, en som belønner mange år og høyt bidrag til statskassen i de årene. Fordi noe annet har vi ikke råd til, tenker jeg.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikMå si jeg er litt overrasket over at når det var såpass mange som syns det var en viktig sak og verdt å streike for, så er det ingen som kan nok om det (eller gidder å forklare meg det
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikOg etter det jeg har lest om saken nå, så er jeg sant å si ganske sjokkert av streikeviljen. Fy søren for en dårlig sak! Streike for en sinnsvakt dyr PAMPEpensjon, som totalt undergraver en helt nødvendig pensjonsreform?!
![]() |
#4 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikJeg forklarte det i fjor.
![]() |
#5 |
Ustabil
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikJeg frykter selvsagt å bli betraktet som sosialist nå, men jeg håper dere kjenner meg såpass at jeg slipper slike beskyldninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikMen vil 2/3 garantert pensjon hjelpe dem, da?
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikMed dagens ordning ender vel en hjelpepleier på under minstepensjon, om jeg ikke husker feil. Det innbyr ikke akkurat til å stå i arbeid.
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikUnder minstepensjon er vel ikke praktisk mulig, er det det?
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikJeg aner ikke. Jeg antar at man da vil få minstepensjon. Men hva er da vitsen med å stå i jobb lengre?
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikMen det er da ikke DE som tjener mest på det det streikes for? Det er mest de høytlønte gubbene, ikke sant? Hjelpepleierne tjener jo uansett veldig dårlig, så 2/3-løsningen gir dem vel ikke mye å skryte av? Og generelt kommer jo "sliterne" dårlig ut av det forslaget det streikes for?
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikDe som streiker nå kan heller selge seg ned i hytter, biler og båter og geneelt trappe ned forbruket sitt når livets ende skimtes i horisonten. Istedet for, i grådighetens navn, å kaste det vekk i dyre refinansieringer til forbruk og egoisme. Og sparepengene frest ukritisk ut i diverse dodgy fonds, lurt på dem av en slesk "rådgiver" i lokal-banken. Det smerter å trappe ned på fedme og forbruksgaloppen, men det er nok sunnere, rimeligere og vil gi en bedre alderdom. Kanskje på tide å få NED gjennomsnittlig levealder ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsreformen og streik
Hæ? Det er ikke akkurat dette jeg forbinder med ansatte i offentlig sektor. Eller liker de å fremstille seg dårligere betalt enn det som er virkeligheten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikJa, det var et tabloid innlegg. Det er jo tross alt mitt |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikSlik jeg ser det, så er det de statlige ansatte ber om nå en garanti for en pensjonsordning som vil være bedre enn for de fleste i offentlig sektor (som i ganske stor grad er over på innskuddspensjon). Jeg kan ikke helt se at det er noe jeg støtter fullt ut.
![]() |
![]() |
#15 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikDette handler da ikke om pensjonen fra folketrygden, men den pensjonen de offentlige skal få. Denne er generelt bedre enn de fleste private firmaer kan tilby.
![]() |
#16 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikJeg synes at argumentasjonen til Polyanna om at kvinner "bare" kan jobbe heltid ikke er helt rettferdig all den tid det omtrent ikke lyses ut hele stillinger i f.eks. helsesektoren innen sykepleie. Det har heldigvis blitt bedre de siste årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikPå punkt 1: Det problemet må løses et annet sted enn i en enormt dyr pensjonsreform.
![]() |
#18 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streik
Helt enig
Slik jeg ser den så har det vært en kompensasjon på en måte for at de i offentlig sektor tidligere ikke har tjent så bra som de i privat sektor. På den positive siden så har jo de i offentlig sektor hatt sikre jobber, type at man kan ikke miste den, men det kan man nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Pensjonsreformen og streikSlik jeg har forstått dagens ordning er det ikke slik at du er sikret 2/3 av lønna de hvis du sikrer deg offentlig jobb i 60 årene. I dag er det slik at du får 2/3 av lønna de dersom du ved avgang har 30 års opptjeningstid. Det vil si at du enten har jobbet 30 år i det offentlige (og faktisk betalt innskudd til pensjonen din), eller at du ved fylte 67 har arbeidet 30 år i det offentlige. Det vil altså si at du kan gå av med AFP eller godkjent ufør gjennom Statens Pensjonskasse. Summen av AFP eller ufør + tid i arbeid må være 30 år for at du skal få full pensjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|