Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er offentlig ansatte bortskjemte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-09, 17:22   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er offentlig ansatte bortskjemte?

http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk...mte-folk-fordi

Jeg er offentlig ansatt og føler meg definitivt ikke bortskjemt, og syns absolutt jeg fortjener en god pensjonsavtale som gjør at jeg ikke behøver å bli værende i jobben som "barnehagelærer" til jeg er 70 år for å ha en inntekt å klare meg på.
Lange pauser og lange helger ser jeg lite til. Derimot er det en overflod av gratisarbeid og gratismøter. Hvor mange andre er det som jobber på kveldstid for vanlig lønn pluss 26 kroner i kveldstillegg når man tidligere på dagen har vært på arbeid fra 0700-1600. Overtidstilleggene er borte, planlagt overtid er egentlig ikke tillat ergo har en eller annen gjøk bestemt at den skal bli enda dårligere betalt enn før. Jeg har jobbet i privat sektor, for bedre lønn enn den jeg har i dag. Hvorfor bytte? Jo fordi jeg i mitt enfold ønsket meg en mer interessant jobb og mer givende arbeid, og ikke minst ønsket meg langt bort fra "St.Claus" som dukket opp i begynnelsen av november hvert bidige år.
Mulig noen koser seg i offentlig sektor, men jeg tror de fleste av oss jobber ræva av seg, for en ikke særlig god lønn.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 17:24   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?

Bortskjemte??

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 17:30   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bortskjemte, ja. Sutre gjør dere også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 17:31   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Klart vi er og klart vi gjør.

Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 17:59   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi er sjempebortskjemte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 18:02   #6
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, på sett og vis er vi det.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 18:06   #7
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Ja, på sett og vis er vi det.

For å kaste litt stein i glasshus igjen så er jeg enig i det. Rett og slett fordi en har en jobbsikkerhet av en annen verden. Rettigheter til ansettelse av en annen verden og en del andre rettigheter man ike får i det private. Dersom man beregner denne jobbsikkerheten inn i lønnen er det rett og slett ikke så ille. Nå sier jeg ikke at det er fett betalt i det offentlige for det vil det nok aldri bli men enkelte av godene er flotte.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 02:01   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oh yes, jeg kunne ha fortalt noen helt fantstiske episoder fra mitt liv som bortskjemt og sutrete offentlig ansatt .

Gammel 07-06-09, 13:08   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Oh yes, jeg kunne ha fortalt noen helt fantstiske episoder fra mitt liv som bortskjemt og sutrete offentlig ansatt .

Det var en spøk.

(Jeg synes jeg må forklare det veldig ofte om dagen. )

Jeg lurer på hvordan det kan være så mange som jobber som avløsere hvis bønder aldri kan dra fra gårdene sine.

Gammel 07-06-09, 16:04   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hvordan det kan være så mange som jobber som avløsere hvis bønder aldri kan dra fra gårdene sine.

Et retorisk spørsmål..
Tror du jeg har fri selv om vi har avløser?
Eller tror du det betyr at jeg får gjort litt av alle de andre tingene som burde vært gjort...

Men for all del, vi har jo noe fri.
I fjor hadde jeg ca 15 hele fridager...da var jeg 100% sykmeldt først grunnet operasjon, så svangerskap.
Det følger få sosiale goder med å være bonde.
Og som Madam Mim sier, er det utrolig sårt å bli framstilt som sytete snyltere.
Men vi setter stor pris på å kunne gi barna våre en oppvekst i et gårdsmiljø og selv å få jobbe med noe vi oppfatter som svært meningsfylt.
Men det hadde vært hyggelig å kunne tjent så vi hadde over fattigdomsgrensa

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 17:12   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo også være at de blir syke og ikke klarer å gå i fjøset.

Gammel 07-06-09, 17:20   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det kan jo også være at de blir syke og ikke klarer å gå i fjøset.

Næh, bønder blir vel ikke syke?

Presiserer igjen at jeg ikke prøver å fronte at bønder sutrer og har masse fri og whatnot, bare at det ikke bare er 24/7 blodslit heller. Hele tiden.

Gammel 07-06-09, 22:29   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en spøk.

(Jeg synes jeg må forklare det veldig ofte om dagen. )

Jeg forstod i grunnen det, jeg forsøkte bare å være morsom, jeg også. Ikke helt vellykka, tydeligvis

Kanskje avløseren bare avløser mens bonden er på do eller spiser middag?

Gammel 08-06-09, 02:49   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så ja, vi har fri vi og bare ikke riktig like mye som andre statlige ansatte (hvilket vi i realiteten er)

Dette er en veldig interessant kommentar. Jeg leste tråden tidligere og jeg satt da og tenkte at bønder i realiteten er selvstendige næringsdrivende, men at de sjeldent definerer seg selv slik. Når det er sagt tror jeg det er stor forskjell på bønder, tror det er stor differanse mellom feks kornbønder og grisebønder.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, dere har helt klart mindre fri, og det er vanskeligere å bli syk for en bonde enn for andre offentlig ansatte. Inspierert av en annen fersk tråd her inne, tenker jeg at det i det minste må være lite mobbing i bondeyrket. :look at the bright side og sånn:

Du vet kanskje ikke at en del bondefruer lever med svigermor på tunet? :evig pessimist:

Gammel 08-06-09, 08:48   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kanskje avløseren bare avløser mens bonden er på do eller spiser middag?

Det er mulig. Det kan jo også være at han tar seg av de mer hjemmlige pliktene til bonden. Bonden kjører traktor, mens avløseren tar seg en runde i høyet med bondekona.

Gammel 05-06-09, 18:09   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Kommer vel litt ann på hvilken jobb man har.
Det er nok en del frynsegoder, men om man måler inntekt så det slettes ikke så veldig mange som er bortskjemte sammenlignet med hva de kan tjene i privat sektor.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 18:09   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt sutrer vi. Vi skal ikke klare stadig mer og samtidig bruke mindre tid og penger. Så godt betalt man har for å jobbe helg og kvelder. Røde dager må jeg jobbe også. Hvis jeg er så heldig at jeg jobber flere røde dager får jeg en dag fri, når alle jibber og ungene er på skolen. Familievennelig.

Gammel 05-06-09, 18:25   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er nok en av dem som synes mange i det offentlige har et overdrevent syn på hvor lukurativt det er i det private. Lønna er bedre, men ellers er det ikke flust av goder i de mange små private bedrifter rundt omkring. Det er gratis overtidsarbeid, det er permisjoner uten lønn og det er foreldrepenger direkte fra nav uten opptjening av feriepenger osv. Dessuten er det permitteringer, nedbemanning og slettes ikke like trygt som i det offentlige. Min erfaring (jeg har jobbet både privat og offentlig, flere arbeidsgivere) er at tempo ikke akkurat er lavere i det private heller. Kravet til inntjening og effektivitet er vel så stort der - for ikke å si større.

Sist redigert av Hasselnøtt : 05-06-09 kl 18:37.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 19:41   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg er nok en av dem som synes mange i det offentlige har et overdrevent syn på hvor lukurativt det er i det private. Lønna er bedre, men ellers er det ikke flust av goder i de mange små private bedrifter rundt omkring. Det er gratis overtidsarbeid, det er permisjoner uten lønn og det er foreldrepenger direkte fra nav uten opptjening av feriepenger osv. Dessuten er det permitteringer, nedbemanning og slettes ikke like trygt som i det offentlige. Min erfaring (jeg har jobbet både privat og offentlig, flere arbeidsgivere) er at tempo ikke akkurat er lavere i det private heller. Kravet til inntjening og effektivitet er vel så stort der - for ikke å si større.

Veldig enig med deg.
Jeg har nå jobb i det offentlige, og har jobbet i det offentlige i snart to år.
Tidligere har jeg bare jobbet i det private, innen flere næringer. Aldri før har jeg hatt overtidsbetaling feks. I det private har det alltid blitt forventet at jeg skulle stille opp gratis for mye diverse på kveldstid. Jeg har også bedre lønn nå enn jeg hadde da, så jeg klager ikke på lønna mi.

Jeg har opplevd konkurser, og det unner jeg ingen. Det å pakke ned sin egen arbeidsplass er utrogig vondt.

Det jeg liker best med å ha jobb i det offentlige er at alt er så utrolig ryddig når det kommer til personalet. Når det kommer til regler og rettigheter er det veldig klart og greit hva som er riktig, og det er veldig godt å forholde seg til.

Samtidig kjenner jeg at jeg syns vi er litt bortskjemt, nettop fordi det er mange som har gått veien før oss og sørget for de regler og rettigheter som gjelder den dag i dag. Slik at vi heller kan fokusere på å gjøre jobben vår i arbeidstida i stedet for å krangle med sjefen om å få overføre ferie til neste år feks.

Gammel 05-06-09, 18:23   #20
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er forferdelig glad nå som jeg har vært sykmeldig i 3 år at jeg har kommunal jobb, hadde den vært privat så hadde det vært verre.

Jeg er godt fornøyd med jobben min!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.