Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fosterforeldre og permisjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-09, 17:34   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Fosterforeldre og permisjon

Er det virkelig slik at feks. en fostermor som jobber 90%, ikke får dagpenger om hun blir permitert 50% av sin 90% stilling i vanlig arbeid?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 17:37   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosterforeldre og permisjon

Dagpengerettigheter har vel ingen ting med om hun er fostermor å gjøre? Du mener jobb utenom jobben som fostermor?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 17:39   #3
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Dagpengerettigheter har vel ingen ting med om hun er fostermor å gjøre? Du mener jobb utenom jobben som fostermor?

Ja,jobber 90% i tilegg til å være fostermor.

Gammel 31-07-09, 17:42   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg var borti en lignende sak i fjor og det virket å være noen HELSPRØ regler på dette området. Jeg prøvde å hjelpe damen og snakket med Nav, men dette var virkelig sært. Det er vel en forening for fosterforeldre, og jeg tror det er disse som eventuelt har innsikten der.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 17:45   #5
amo

amo sin avatar

Standard

Helsprø er nok en dekkende formulering.

Gammel 31-07-09, 17:47   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke noe som helst om reglene i forhold til dette, men dersom vedkommede har 190% stilling i praksis (det å være fosterforelder lønnes vel oppimot en full stilling, gjør det ikke?) så synes jeg kanskje ikke det er så rart at man ikke kan få dagpenger for det som er utover 100% stilling/lønn. Jeg hører gjerne argumenter i mot.

Gammel 31-07-09, 17:48   #7
amo

amo sin avatar

Standard

Kanskje fosterforeldre bør få godgjørsel istedenfor lønn?
De fleste fosterforeldre har barna i skole eller barnehage, og er fullt ut i stand til å arbeide hel eller deltid i tilegg til å være fosterforeldre.

Gammel 31-07-09, 17:54   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Kanskje fosterforeldre bør få godgjørsel istedenfor lønn?
De fleste fosterforeldre har barna i skole eller barnehage, og er fullt ut i stand til å arbeide hel eller deltid i tilegg til å være fosterforeldre.

Og man får vel ikke akkurat en fet lønn..?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 17:57   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og man får vel ikke akkurat en fet lønn..?

Her er satsene, og det var ikke voldsom lønn. Jeg mener da at jeg har lest annonser ifht. forsterhjem hvor man får en ganske anstendig lønn? Jeg husker iallefall at jeg for noen år siden fant ut at jeg ville tjene bedre som fosterforeldrer (og være hjemme fulltid) enn å jobbe fullt. Det kan kanskje gjelde når det er et krav om at en av foreldrene er hjemme fulltid, f.eks hvis man tar i mot mindre barn som ikke skal gå i barnehage eller på skole.

Gammel 31-07-09, 17:59   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det fosterforeldre får regnes vel ikke som lønn? Det er godtgjørelse? Ikke helt det samme. Eller hvordan var det nå igjen...

Gammel 31-07-09, 18:00   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Arbeidsgodtgjøring må vel anses å være likestilt med lønn?

Gammel 31-07-09, 18:07   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Her er satsene, og det var ikke voldsom lønn. Jeg mener da at jeg har lest annonser ifht. forsterhjem hvor man får en ganske anstendig lønn? Jeg husker iallefall at jeg for noen år siden fant ut at jeg ville tjene bedre som fosterforeldrer (og være hjemme fulltid) enn å jobbe fullt. Det kan kanskje gjelde når det er et krav om at en av foreldrene er hjemme fulltid, f.eks hvis man tar i mot mindre barn som ikke skal gå i barnehage eller på skole.

Forsterkede fosterhjem baserer seg på at en av foreldrene er hjemmeværende og man får en lønnsgodtgjørsle (tror den stort sett ligger i overkant av 300,000 årlig). Men et helt vanlig fosterhjem får bare det du viser til på linken, og det er ikke lagt opp til at man ikke skal kunne være i jobb ved siden av.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 18:10   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Arbeidsgodtgjøring må vel anses å være likestilt med lønn?

Nja. Ingen feriepenger osv. mener jeg å huske (er i hvert fall ikke det på det vi får som besøkshjem). Og ingen rettigheter ifht sykmelding og denslags.

Men uansett, om man er to voksne i hjemmet og får ca 6000/mnd i godtgjørsle - altså ca 3000 til hver, er det heftig fortolket av NAV å mene at man da er i full jobb selv om fosterbarnet er til stede bortimot 100% av tiden.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 18:45   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Er man vanlig fosterhjem, ikke forsterket altså, hvor begge foreldre kan være i jobb så får man de satsene som ble vist over her.

Forsterket fosterhjem, hvor en av fosterforeldrene må være hjemmeværende, da får man lønn for tapt arbeidsfortjeneste i tillegg til utgiftsdekning og barnetrygd. Denne lønnen faller bort når det ikke lenger er behov for at man er hjemme. Lønnen kan variere fra sak til sak.

Som fosterforeldre har man ikke krav på feriepenger. Og sykepenger, nei, ja.
Man får jo lønnen sin uansett om man er syk eller ei.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:27.