Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-10, 09:32   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Professor Willy Tore Mørch mener flere ADHD-henvisninger fører til at for mange får diagnosen. Medisinbruken har økt med 80 prosent på seks år.I fjor fikk 16.788 barn medisin for ADHD. Medisinbruken har økt de siste ti årene. Bare siden 2004 har over 80 prosent flere barn fått medisiner.
Professor i psykologi og familierådgiver i Aftenposten, Willy Tore Mørch, mener økningen har sammenheng med at så mange barn blir henvist til utredning.
- Vi sender for mange barn til ADHD-utredning, sier Mørch. Han mener dette fører til at for mange barn får diagnosen.
– Det er ikke slik at det er blitt flere barn med ADHD, vi er bare blitt mer opptatt av å utrede for ADHD. Da er det en del som får diagnosen som nødvendigvis ikke skulle hatt den. Det er en overdiagnostisering, sier Mørch.
Han kaller ADHD en «bekvem diagnose».
- Da er det barnet det er noe galt med. Så slapper foreldrene mer av med sin egen oppdragelsespraksis, sier Mørch.

Er det for lettvint å lete etter medisinske årsaker når barn ikke helt samsvarer med hva man mener er "normalen" - både hva gjelder lærere og foreldre? Da jeg var barn, var det mange som i "bøgda" var nevnt som "rampunger", altså de barna som var litt mer utagerende, gjorde kanskje noen flere sprell, var i opposisjon til lærerne osv, men jeg kan ikke huske en eneste som fikk noen diagnose i denne forbindelse - som regel het det "gutter er gutter", eller "unger er nå bare unger"....Hvor problematisk er det at mange barn mottar medisinering de egentlig ikke trenger?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 09:40   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser

Oh - brannbombesak.

Jeg kjenner barn med ADHD hvor det ikke kan være noen tvil. Oppdragelsen er konsekvent og av meget høy kvalitet, kostholdet er bra og foreldrene følger opp så enhver unge ville blitt et mønsterbarn - og det blir da også adhd-barnet. Men med medisiner.

Jeg vet også om familier hvor jeg tenker noe av det som står i den artikkelen her. At det ser da ut til at det for å si det diplomatisk - er en del ting igjen i forhold til adferd som fremdeles er uprøvd eller lite prøvd da barnet sendes til utredning. Kanskje er diagnosen riktig likevel, men kanskje burde man prøve alt først før man tyr til medisiner. Jeg vet ikke helt, faktisk.

Det jeg ser er at de barna som har adhd og som medisineres riktig faktisk får en skolegang. De klarer fotballtreninga si. De får ikke kjeft hele tiden fordi de ikke eier ro i rompa og de greier sosiale sammenhenger. De fikser kort og godt livene sine. Konsentrasjonen virker som om den øker voldsomt. Det barnet som er meg nærmest med denne diagnosen gikk fra å være en hylende veps som ikke orket å sitte stille med lekser og kanskje i beste fall greide å motiveres til å sette en enkelt strek på tegningen sin til å fargelegge innenfor kantene med medisiner. Til sin mors store glede fordi hun så at han fikser skolegangen og vil greie seg - og til hennes store sorg fordi han ble annerledes enn sånn han egentlig er, og fordi friheten til å droppe tegningen ble erstattet av en som holder seg innenfor streken.

Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 09:51   #3
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Eldstejenten min fikk diagnosen ADHD. Utredningen var lang og veldig nøye og de endte opp med at det ikke var den minste tvil om at hun hadde ADHD. Jeg var helt enig i diagnosen for det hadde ikke vært et eneste rolig øyeblikk fra hun ble født. Vi var kommet så langt at hun skulle til å begynne med medisinering da noe skjedde i livet vårt som gjorde at hun endret seg fra hyper til kjemperolig. Adhd diagnosen ble trukket tilbake da det viste seg at det ikke var adhd men andre faktorer i livet hennes som gjorde at hun fikk de samme symptomene som adhd.

Jeg vil tro at hadde de tatt med andre faktorer som kan påvirke dem når de utførte utredninger så ville en del adhd diagnoser falt bort.

Gammel 29-07-10, 10:20   #4
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke erfaring med barn som har ADHD-diagnose, men jeg holder på å bygge meg erfaring med barn som har forstyrrelser i utvikling knyttet til nervesystemet og refleksaktivitet. I den forbindelse ser jeg (spredte empiriske studier og [datapunkt]) at symptomer på forstyrrelser eller umodenhet fort vil leses som ADHD. Symptomlista på ADHD og symptomlista på forsinkede reflekser er rimelig lik, og mens det ene løses ved medisiner dempes/avlæres symptomene ved det andre via enkle fysiske øvelser og tilpasninger i oppfølging/veiledning/oppdragelse.

Det kan jo spekuleres i om mange kunne unngått en ADHD diagnose og medisinering ved å undersøke og behandler slike nevrologiske utviklingsforstyrrelser. Det blir spekulativt da, siden det ikke er nok empirisk materiale her ennå.

Den "ordentlige" litteraturen er ikke så lenkbar eller umiddelbart lesbar, og en del av det som skrives fremstilles veldig lettvint/"amerikansk" fra selgere av terapiprogram. Men her er noen lenker ihvertfall, jeg har etterhvert satt meg så mye inn i dette at jeg synes det er verdt å spre litt informasjon om det, så får dere lese med kritisk sans de som eventuelt gidder:

Retained reflexes; a possible cause of ADHD. (trekker veldig langt ift konklusjoner om årsak/virkning, men faktadelen er relevant og interesant ift en australsk studie av gutter med ADHD-diagnose og symptomsammenhengen med refleksaktivitet)

Primitive reflekser satt i sammenheng med synsfunksjonen (en del om reflekser generelt, men rettet mot optiker, så mye om syn. Sjekk side 44)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 10:26   #5
Gammel bruker
Passiv

Standard

Jeg er enig i at det foregår en overdiagnostisering. Barn har ikke så mange måter å uttrykke seg på, og kommer til kort rent språklig når de blir bedt om å forklare hva som er problemet. Da er utagering/overaktivitet en nærliggende "strategi" for mange barn. Jeg tenker at overaktivitet delvis kan være et slags rop om hjelp, og delvis en måte å håndtere egne følelser på. Det å spinne rundt og bråke og lage skøy er bedre enn å sitte stille og kjenne på følelser som er både overveldende og uhåndterbare. Når disse barna blir diagnostisert med adhd begås det i realiteten et kraftig overtramp, etter mitt skjønn. Og jeg tipper at vi i fremtiden vil få mange søksmål fra voksne som vil fortelle at det de eller foreldrene egentlig behøvde var hjelp fra familievernkontoret, psykisk helsevern, rusomsorgen eller barnevernet.

Når alt dette er sagt så vil jeg understreke at jeg hverken vil ha diagnosen eller medisinene fjernet - jeg mener bare at begge deler blir misbrukt og overbrukt.

Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 22:31   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, kanskje er det vanskelig å bare være en "vilter rampeunge" nå til dags? Hvis man har en godt over normalt aktiv, så føler man behovet for en diagnose? Det er kanskje litt slik i hele samfunnet. Det er ikke nok å være trist og lei seg og ha en periode man sliter heller, man er deprimert med behov for medisinering. Ethvert lite avvik er utenom normalen og er en sykdom man trenger behandling fra.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:11   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ingen erfaring, men sist dette var fremme i media, var vinklingen snarere at mange foreldre følte at barna trengte en diagnose for å få den tilpassede undervisningen de hadde behov for. Med en diagnose følger rettigheter. Det ble sagt at mange barn uten ADHD også har behov for tilpasset opplegg i skolen (virker jo rimelig det!), men får det ikke uten en knagg å henge midlene på.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:14   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om man får medisiner og ikke har adhd, så vil jo medisinene få motsatt effekt. Jeg ser liksom ikke helt at det kan bli så veldig feil jeg da?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:27   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men om man får medisiner og ikke har adhd, så vil jo medisinene få motsatt effekt. Jeg ser liksom ikke helt at det kan bli så veldig feil jeg da?

Det er ikke nødvendigvis slik at medisinene ikke virker, nei.

Gammel 29-07-10, 23:38   #10
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er ikke nødvendigvis slik at medisinene ikke virker, nei.

Alle får nok økt konsentrasjon, men man opplever jo å bli "speedet" om man er "normal". Jeg kan ikke helt se at dette vil hjelpe om barnet feks har adferdsvansker?

Dettte er jo veldig sammensatt, og alle er forskjellig osv. Men likevel, så syntes jeg denne mannen som påstår at det overdiagnosisterer sier det på et litt tynt grunnlag. Det KAN jo hende at det har vært massiv underdiagnosistering i mange år, for alt vi vet. Det er jo mye man ikke vet, egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:48   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde også at et av de klassiske diagnostiske symptomene på ADHD var at man fikk paradoksal effekt av Ritalin, ja. Altså at man ikke opplever speed-effekten. Hvordan det er med de andre preparatene, vet jeg ikke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:49   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er jeg også en av dem som er litt bekymret for at normalitetsspekteret er veldig smalt, særlig for utagerende oppførsel. Og at man helt fra 5-årsklubben (der noen bare er 4,5) først og fremst måles på å kunne sitte stille og konsentrere seg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 09:14   #13
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg trodde også at et av de klassiske diagnostiske symptomene på ADHD var at man fikk paradoksal effekt av Ritalin, ja.

Det kan nok være riktig at man bruker effekten av Ritalin som en del av et diagnosegrunnlag, men det er noen barn som feilaktig får diagnosen ADHD når de egentlig er omsorgssviktet og viser symptomer på dette. Slike barn kan nemlig få symptomer tilsvarende som ved ADHD. Såvidt meg bekjent virker ADHD-medisiner også på slike barn, uten at de egentlig har diagnosen.

Gammel 30-07-10, 10:57   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men om adhd-medisiner virker på dem enda de egentlig ikke har adhd men omsorgsmangler. Bør de ikke da få den også hvis det hjelper dem? (Egentlig bør de jo få riktig og rikelig omsorg, men det er jo ikke alltid det er et valgbart alternativ.)

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 11:11   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lenge ment at ADHD-diagnosen blir for lett å ty til, all den tid unger som er utsatt for omsorgssvikt, overgrep, er vitne til vold osv har ADHD-lignende symptomer. I tillegg har jeg lest at det spørsmål om mors rusbruk og kosthold i svangerskapet kan gi skader som ligner på ADHD.

Gammel 30-07-10, 11:13   #16
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men om adhd-medisiner virker på dem enda de egentlig ikke har adhd men omsorgsmangler. Bør de ikke da få den også hvis det hjelper dem? (Egentlig bør de jo få riktig og rikelig omsorg, men det er jo ikke alltid det er et valgbart alternativ.)

Njaaa, da kan det jo være at man kamuflerer vansker som egentlig bør håndteres på annet vis. I tillegg gjør det jo noe med et barn å vokse opp med adhd-diagnosen i pannen og medisinene i lommen. Hva gjør ikke det med identitetsutviklingen, for ikke å snakke om følelsen av virkelig å være problemet i familien? Dersom hyperaktiviteten skyldes emosjonelle vansker som følge av en dysfunksjonell familie, er det mildt sagt ufint å medisinere bort barnets symptomer og fortelle historien om at alt ble så meget bedre når bare lille Ole kom på Ritalin. Jeg er fortsatt scheptisk.

Samtidig ser jeg poenget ditt, Smilefjes, jeg liker det bare ikke.

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 11:15   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg liker det ikke jeg heller. Jeg syns det er helt feil å skulle velge mellom grader av onder for barn. De skal kunne velge blant gode løsninger.

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 11:22   #18
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Kompetanseheving hos fagpersonell slik at man lettere kan avdekke de barna som blir utsatt for omsorgsvikt tror jeg må være veien å gå. Kanskje også strengere krav til å stille adhd diagnosen? feks, før man kan stille adhd diagnose så må visse andre mulige årsaker utelukkes.

Gammel 30-07-10, 11:23   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg får bittelitt lyst til å be legene sende en bekymringsmelding til barnevernet hver gang noen kommer og ber om ADHD-utredning.

De hadde sånne betegnelser og diagnoser og ulike typer behandling i gamle dager også. Jenter som var utsatt for overgrep og ble utagerende feks, de ble sendt på hjem for vanskelige piker fordi ingen lurte på hvorfor de var utagerende.

Gammel 30-07-10, 11:23   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at det blir veldig ensidig her. Man trenger ikke føle at man er problemet i familien selv om man har en diagnose i mappa og medisiner til frokost. Man kan snarere kjenne at medisinene hjelper en med å få ut maks av seg selv med hensyn til konsentrasjon og intelekt.

Mange av holdningene her er slike som gjør at det blir vanskelig å ha ADHD eller å være foreldre/familie til noen som har ADHD. Det er ikke diagnosen eller medisinene i seg selv som stigmatiserer.

Og ja, jeg vet at omsorgssvikt kan gi utslag i ADHD-liknende sypmtomer. Men det er ikke slik at alle vi som har barn med diagnosen driver omsorgssvikt. Men tro ikke at vi ikke ble undersøkt i alle bauger og kanter før diagnosen var et faktum.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.