|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserFagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserOh - brannbombesak. |
![]() |
![]() |
#3 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserEldstejenten min fikk diagnosen ADHD. Utredningen var lang og veldig nøye og de endte opp med at det ikke var den minste tvil om at hun hadde ADHD. Jeg var helt enig i diagnosen for det hadde ikke vært et eneste rolig øyeblikk fra hun ble født. Vi var kommet så langt at hun skulle til å begynne med medisinering da noe skjedde i livet vårt som gjorde at hun endret seg fra hyper til kjemperolig. Adhd diagnosen ble trukket tilbake da det viste seg at det ikke var adhd men andre faktorer i livet hennes som gjorde at hun fikk de samme symptomene som adhd.
![]() |
#4 |
Vaklende
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg har ikke erfaring med barn som har ADHD-diagnose, men jeg holder på å bygge meg erfaring med barn som har forstyrrelser i utvikling knyttet til nervesystemet og refleksaktivitet. I den forbindelse ser jeg (spredte empiriske studier og [datapunkt]) at symptomer på forstyrrelser eller umodenhet fort vil leses som ADHD. Symptomlista på ADHD og symptomlista på forsinkede reflekser er rimelig lik, og mens det ene løses ved medisiner dempes/avlæres symptomene ved det andre via enkle fysiske øvelser og tilpasninger i oppfølging/veiledning/oppdragelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg er enig i at det foregår en overdiagnostisering. Barn har ikke så mange måter å uttrykke seg på, og kommer til kort rent språklig når de blir bedt om å forklare hva som er problemet. Da er utagering/overaktivitet en nærliggende "strategi" for mange barn. Jeg tenker at overaktivitet delvis kan være et slags rop om hjelp, og delvis en måte å håndtere egne følelser på. Det å spinne rundt og bråke og lage skøy er bedre enn å sitte stille og kjenne på følelser som er både overveldende og uhåndterbare. Når disse barna blir diagnostisert med adhd begås det i realiteten et kraftig overtramp, etter mitt skjønn. Og jeg tipper at vi i fremtiden vil få mange søksmål fra voksne som vil fortelle at det de eller foreldrene egentlig behøvde var hjelp fra familievernkontoret, psykisk helsevern, rusomsorgen eller barnevernet. |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserTja, kanskje er det vanskelig å bare være en "vilter rampeunge" nå til dags? Hvis man har en godt over normalt aktiv, så føler man behovet for en diagnose? Det er kanskje litt slik i hele samfunnet. Det er ikke nok å være trist og lei seg og ha en periode man sliter heller, man er deprimert med behov for medisinering. Ethvert lite avvik er utenom normalen og er en sykdom man trenger behandling fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg har ingen erfaring, men sist dette var fremme i media, var vinklingen snarere at mange foreldre følte at barna trengte en diagnose for å få den tilpassede undervisningen de hadde behov for. Med en diagnose følger rettigheter. Det ble sagt at mange barn uten ADHD også har behov for tilpasset opplegg i skolen (virker jo rimelig det!), men får det ikke uten en knagg å henge midlene på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
frakoblet
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Det er ikke nødvendigvis slik at medisinene ikke virker, nei.
![]() |
#10 |
Pauset
|
Alle får nok økt konsentrasjon, men man opplever jo å bli "speedet" om man er "normal". Jeg kan ikke helt se at dette vil hjelpe om barnet feks har adferdsvansker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg trodde også at et av de klassiske diagnostiske symptomene på ADHD var at man fikk paradoksal effekt av Ritalin, ja. Altså at man ikke opplever speed-effekten. Hvordan det er med de andre preparatene, vet jeg ikke.
![]() |
#12 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserEllers er jeg også en av dem som er litt bekymret for at normalitetsspekteret er veldig smalt, særlig for utagerende oppførsel. Og at man helt fra 5-årsklubben (der noen bare er 4,5) først og fremst måles på å kunne sitte stille og konsentrere seg.
![]() |
#13 |
frakoblet
|
Det kan nok være riktig at man bruker effekten av Ritalin som en del av et diagnosegrunnlag, men det er noen barn som feilaktig får diagnosen ADHD når de egentlig er omsorgssviktet og viser symptomer på dette. Slike barn kan nemlig få symptomer tilsvarende som ved ADHD. Såvidt meg bekjent virker ADHD-medisiner også på slike barn, uten at de egentlig har diagnosen.
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserMen om adhd-medisiner virker på dem enda de egentlig ikke har adhd men omsorgsmangler. Bør de ikke da få den også hvis det hjelper dem? (Egentlig bør de jo få riktig og rikelig omsorg, men det er jo ikke alltid det er et valgbart alternativ.) |
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg har lenge ment at ADHD-diagnosen blir for lett å ty til, all den tid unger som er utsatt for omsorgssvikt, overgrep, er vitne til vold osv har ADHD-lignende symptomer. I tillegg har jeg lest at det spørsmål om mors rusbruk og kosthold i svangerskapet kan gi skader som ligner på ADHD.
![]() |
#16 |
Passiv
|
Njaaa, da kan det jo være at man kamuflerer vansker som egentlig bør håndteres på annet vis. I tillegg gjør det jo noe med et barn å vokse opp med adhd-diagnosen i pannen og medisinene i lommen. Hva gjør ikke det med identitetsutviklingen, for ikke å snakke om følelsen av virkelig å være problemet i familien? Dersom hyperaktiviteten skyldes emosjonelle vansker som følge av en dysfunksjonell familie, er det mildt sagt ufint å medisinere bort barnets symptomer og fortelle historien om at alt ble så meget bedre når bare lille Ole kom på Ritalin. Jeg er fortsatt scheptisk. |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg liker det ikke jeg heller. Jeg syns det er helt feil å skulle velge mellom grader av onder for barn. De skal kunne velge blant gode løsninger. |
![]() |
![]() |
#18 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserKompetanseheving hos fagpersonell slik at man lettere kan avdekke de barna som blir utsatt for omsorgsvikt tror jeg må være veien å gå. Kanskje også strengere krav til å stille adhd diagnosen? feks, før man kan stille adhd diagnose så må visse andre mulige årsaker utelukkes.
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg kjenner jeg får bittelitt lyst til å be legene sende en bekymringsmelding til barnevernet hver gang noen kommer og ber om ADHD-utredning.
![]() |
#20 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg kjenner at det blir veldig ensidig her. Man trenger ikke føle at man er problemet i familien selv om man har en diagnose i mappa og medisiner til frokost. Man kan snarere kjenne at medisinene hjelper en med å få ut maks av seg selv med hensyn til konsentrasjon og intelekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|