|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
pappa
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Jeg mener det er tre innlysende årsaker til at så mange kvinner og så få menn bytter etternavn: Tradisjon, testosteron og ego.
...som ydmykt innrømmer at han er pappa til verdens mest praktfulle jenter, født 2008 og 2010 ![]() Sist redigert av Hulemannen : 15-05-08 kl 21:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, ikke enda, men jeg kommer til å gjøre det så snart vi flytter tilbake til Norge (om et par måneder). Jeg kommer til å ta mannens etternavn og beholde mitt nåværende etternavn som mellomnavn. Ville egentlig gjort det med en gang vi giftet oss, hadde det ikke vært for at jeg hadde to år gammelt pass og 0 dager gammelt USA-visum. Hadde ikke rukket gjennom papirmølla innen vi skulle flytte.
![]() |
#143 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Så fort vi finner skjøtet på mammas barndomshjem (gård), så bytter jeg til hennes navn, gårdsnavnet. Det er et vakkert vernet navn, så det er ikke bare bare å bytte. Har gått noen runder, men skulle få det navnet så snart skjøtet og resten av papirene er funnet. Jeg vet hvor de er, har bare ikke orket å hente. Men nå skal jeg.
![]() |
#144 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har, men etter jeg ble separert nå skilt fra x mannen tok jeg tilbake mitt etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, jeg tok min manns etternavn da vi giftet oss. Beholdt mitt etternavn som mellomnavn og han gjorde det samme. Ville hete det samme som ungene mine og angrer ikke.
![]() |
#146 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Hos oss er nok hovedgrunne tradisjon, ja, det innrømmer jeg gladelig. Men det er ikke BARE det. Jeg kunne nok trumfet gjennom mitt navn, men det ville jeg ikke. Det går også på at mitt pikenavn er et ganske "rart" navn, og strengt tatt ikke noe jeg vil tvinge på noen.
![]() |
#147 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Voksen og voksen, fru Blom. Jeg var veeeldig ung da jeg giftet meg...
![]() |
![]() |
#148 |
kamerat
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Det var og er helt uaktuelt at jeg skulle bytte etternavn. Så jeg har mitt og mannen har sitt. Ungene har mitt etternavn og farsnavn som mellomnavn, fordi mannen har et sånt eminent farsnavnvennlig fornavn. Trollet Toffemannsdatter Toff og Huldra Toffemannsdatter Toff.
![]() |
#149 |
|
Når kommer Kinkeliane Koff?
![]() |
#152 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Barna mine har begge sine etternavn, men med mitt som etternavn. Av den enkle grunn at det før de kom, ikke var noen gutter i slekta vår til å føre navnet videre. |
![]() |
![]() |
#153 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Når vi giftet oss for 10 år siden var det vel ikke vanlig at han tok hennes etternavn? Vi hadde iallefall ikke hørt om det. Om vi hadde giftet oss nå, tror jeg nok at mannen ville tatt mine navn, dels pga praktiske årsaker. Jeg har iallefall 2 mellomnavn og mannens etternavn. Noen ganger angrer jeg, for det kan bli fryktelig langt og tungvint å hele tiden måtte stave (har 2 sjeldne navn fra før av). Det var bare så utrolig viktig for meg å ta mannens etternavn når jeg var 23 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok min manns etternavn da vi giftet oss. Det er flere grunner til det, men de viktigste grunnene var at jeg ville at familien vår skulle hete det samme, og at hans navn er et sjeldent navn i forholdt til mitt.
![]() |
#155 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok et veldig bevisst valg da jeg endret etternavnet mitt så jeg heter det samme som min mann da vi giftet oss. Jeg hadde et ultrakjedelig -sennavn som i tillegg var tungt. Min manns etternavn er det bare hans familie som bærer. I tillegg syns jeg det var en hyggelig tanke at når vi en gang i framtiden fikk barn, som vi jo håpte å få, ville vi alle hete det samme.
![]() |
#156 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Synes det ville være underlig å bytte ut deler av identiteten min bare fordi jeg er blitt gift. I mannens land er det tradisjon for å beholde eget etternavn etter bryllupet, og det passer meg utmerket.
![]() |
#157 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, det har jeg ikke.
![]() |
#158 |
seru
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg svarte at jeg aldri verken har eller kommer til å bytte, men kom på at jeg opprinnelig hadde både mor og fars etternavn til de endret det til kun min mors da jeg var noen måneder gammel. Mine barn har også fått kun mitt etternavn.
Sist redigert av Siri : 16-05-08 kl 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
seru
|
Nesj, tenk så mye mer praktisk når vi skal ta på oss finsatsen og spise søndagsmiddagen hos "Hansens" eller "herr og fru Pedersen".
![]() |
![]() |
#160 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Tok min manns etternavn da jeg giftet meg. Tok tilbake pikenavnet da jeg angret. Tok tilbake min manns etternavn igjen etter en stund.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|