|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Jeg har ei bunadsskjorte i lin. Kan jeg vaske den i vaskemaskin, eller må den håndvaskes? Den er ganske ny og aldri vasket før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tenker fortsatt dobbelt
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Jeg vasket min skjorte i maskinen på fredagen og det funket fint
![]() |
#3 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Den kan du ta i vaskemaskinen. Jeg har vasket linskjorten min både på 95 og 60 grader.
![]() |
#4 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Linen tåler maskinvask, men det er visst verre med broderiene på den. Men jeg vasker våre på håndvaskprogram jeg.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Jeg har aldri tort å vaske min i vaskemaskinen. Trodde ikke det gikk, men nå tror jeg jammen meg jeg skal gjøre det.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Jeg vasker dem på vanlig 40 graders program, jeg. Blir så fine så
![]() |
#9 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Det kommer an på skjorten - er det broderi på den? Spesielt hvis det er farget garn må du være forsiktig.
![]() |
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Både min og podens går i vaskemaskinen, på finvask på 40 grader. Jeg vet at den tåler mer, men jeg er litt pysete. Jeg har ikke helt 3000 å svi av på en ny en.
![]() |
#11 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Jeg har akkurat kokvasket min. Vasker alltid i maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Jeg vasker i maskin på 40 eller 60 C etter grad av skittenhet, den kan kokvaskes, og jeg har gjort det, som feks den gangen jeg fikk et helt rødvinsglass nedover brystet. Da kloret jeg den og kokvasket etterpå. Oppbevarer i pose. Min er i lin med hvite linbroderier. Man kan vel ikke kokvaske dersom det er fargede broderier og sånn?
![]() |
#13 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Det er farget broderi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Skredderen min sa at min skulle alltid vaskes på minst 60 - ellers blir den gul. Har hvite broderier.
![]() |
#15 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Tror du skal være forsiktig hvis det er broderier i farge ja. Min uten broderi vasker jeg på finvask i maskinen. Den kan kokvaskes, men det har aldri vært behov for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Min er hvit med hvite broderier og jeg har alltid jobbet livet av meg med håndvask. 7 skyllinger, kaldere og kaldere vann etc, etter instruks fra min mor. Ikke har jeg fått klore den heller. Status etter 14 år "på egen hånd" er en stadig gulere skjorte tross alt. Jeg vurderer virkelig å ta den i maskinen etter å ha lest denne tråden. Kanskje klore den også? Men da kan jeg kanskje like gjerne vente med å klore den til den skal brukes igjen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Ikke kokvask linskjorter med mindre det helt spesifikt står i bruksanvisningen at det er OK!!! Stoffet kan "smuldre opp" på sikt hvis den vaskes på for høy temperatur. Det er en myte at all lin tåler kokvask. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?Etter 14 år med så pent stell ville jeg tatt sjanse på en halvtime i klorbøtta og en runde i maskinen, apan. Jeg har kloret min mange ganger og vasker den alltid i maskin. Men hvis du vil være på den sikre siden, så ta med skjorta på husfliden og spør. Det er sikkert en god grunn til at man ikke burde vaske skjorter i maskinen før, fordi vaskemaskiner var mye hardere mot tøyet, ikke hadde valg på sentrifugeringshurtighet osv. Nå er jo maskinvask like skånsom som håndvask.
![]() |
|
|