Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 20:45   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjorte (lin)- vaskemaskin eller håndvask?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke stryk skjorten før du legger den bort. Den skal pakkes bort ren, men ustrøket. Strøket skjorte blir gul ved lagring.

Jeg har aldri strøket før jeg har lagret, men gul er den nå likevel da.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:49   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har aldri strøket før jeg har lagret, men gul er den nå likevel da.

De blir det av mange års bruk og lagring uansett, men hvis de lageres i strøket tilstand blir de veldig fort gul.

Jeg leverte min skjorte inn til et vaskeri en gang (i anledning bryllup), og da den kom tilbake var den for det første så stivstrøket at den nesten sto av seg selv, og for den andre var den aldeles snøhvit. (Den var på det tidspunktet blitt temmelig gul.) Det var i grunnen vel anvendte penger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:50   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bunadsrådet sier at man ikke skal maskinvaske, men jeg har alltid gjort det med med min ettersom det står at det er OK på bruksanvisningen som fulgte med skjorten fra bunadsleverandøren. Vasker den på 60 grader. (Skjorten min er fin lin m/hvite, nesten usynlige broderier.) Stryker den ikke etter vask - først like før bruk og oppbevarer den i plastpose. Den har ikke blitt gulere enn den var da jeg fikk den for 7-8 år siden.

Gammel 18-05-08, 20:51   #24
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De blir det av mange års bruk og lagring uansett, men hvis de lageres i strøket tilstand blir de veldig fort gul.

Jeg leverte min skjorte inn til et vaskeri en gang (i anledning bryllup), og da den kom tilbake var den for det første så stivstrøket at den nesten sto av seg selv, og for den andre var den aldeles snøhvit. (Den var på det tidspunktet blitt temmelig gul.) Det var i grunnen vel anvendte penger.

Det kan nok være et godt triks. Jeg kan kanskje gjøre det det året jeg også skal fikse hele bunaden, tilpasse underskjørtet, fikse på fasongen så den blir helt som den skal igjen etter flere gangers "taing inn og ut", 10 kg mer, bruking i gravid tilstand osv osv - nå bruker jeg den med sikkerhetsnåler i siden, men det heldigvis fordi den er for stor ellers. Det motsatte er jo verre .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:52   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I stedet for klor burde det fungere utmerket å henge skjorten ut i våt tilstand i strålende solskinn og la den henge noen dager. Det bleker også veldig bra. (Jeg har aldri prøvd på min egen skjorte, for jeg er redd den skal bli stjålet fra tørkestativet. Det henger litt utsatt til.)

Gammel 18-05-08, 20:55   #26
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min linskjorte fikk en runde i vaskemaskinen på 40 grader i dag. Nå henger den til tørk og etterpå legges den ustrøket i ett hvitt putetrekk - der ligger den innpakket til neste gang bunaden skal brukes. Da spruter jeg litt vann på skjorta, putter den i en plastpose og lar den ligge en stund i kjøleskapet. Da blir skjorta så grei å stryke

Gammel 18-05-08, 21:02   #27
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Min er hvit med hvite broderier, og den har alltid blitt vakset på 30 i maskin. Jeg føler det aldri blir rent nok med håndvask.

Gammel 19-05-08, 00:41   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om jeg skal klore min forsiktig. Den er ikke så gul, men det har kommet veldig "faste" renner, eller hva jeg skal si, øverst på kragen og sånt.

Hvor mye klor? Hvor lenge?

Gammel 19-05-08, 00:44   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

sår i bruksanvisningen at det er OK!!!

Bruksanvisning?

Gammel 19-05-08, 00:46   #30
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Skjorta mi er 50 år gammel, og den er jevnlig vasket i maskina. Både på 60 og 90 grader. Er hvite broderier på den, og de ser like fine ut som da den var ny.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 00:54   #31
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasker min for hånd, med lunka vann og zalo. Lar de ligge en time eller to, litt avhengig av hvor møkkete den er, skyller godt, rister den lett/glatter ut stoffet med hendene og henger den opp til tørk, og da er den så godt som strykefri til dagen etter :hurra: ..
Ved fare for at farger skal smitte av pleier jeg å vaske plagget med en god porsjon salt. Har jeg fått rødvis på tøy (har fått en god porsjon på bunadskjorteermet en gang ja) bruker jeg også salt, for med rødvin får det omvendt effekt: rødfargen fester seg ikke.
Etter 17 års "flittig" bruk og lagring er min skjorte enda ikke blitt gul. Men jeg har slutta helt å stryke den! (den blir like krøllete, om ikke mer, etter at jeg har tatt på meg bunadsvesten!)

Gammel 19-05-08, 09:45   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg lurer på om jeg skal klore min forsiktig. Den er ikke så gul, men det har kommet veldig "faste" renner, eller hva jeg skal si, øverst på kragen og sånt.

Hvor mye klor? Hvor lenge?

En dæsj, kanskje en halv dl i en bøtte lunkent vann og la den ligge i vann en halv time.

Teo: før bryllup har jeg også sendt sjorta til renseri og himmel, så flinke de er! Skjorta er snøhvit og står av seg selv, akkurat som du sier!

Jeg skyller gjerne gjennom skjorta kvelden før bruk og stryker den tørr, da blir den utrolig stiv og fin.

Gammel 19-05-08, 11:51   #33
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Noen jeg kjenner har vaska bunadskjortene sine så mye i maskin at de er blitt veldig tynne, så det tror jeg det kan være fare for hvis man vasker den mye i maskin. Husker ikke helt om den var av lin eller bomull.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 12:19   #34
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Noen jeg kjenner har vaska bunadskjortene sine så mye i maskin at de er blitt veldig tynne

Det kan også skje hvis man vasker dem for varmt, for eksempel kokvasker lin som ikke tåler det.

Gammel 19-05-08, 12:28   #35
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasket skjortene våre i maskin i går, på silkevask (BM:Pysete) og det gikk fint!
De ser i hvert fall helt ok ut, og ikke minst; de ble rene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.