Sv: Bytter feminister etternavn?
Jeg er sosionom og feminist (eller likestillingsforkjemper), og ser poenget. Samtidig er vi jo alle barn av vår oppvekst og preget av det, jeg synes det er litt snodig at det skal bli brukt mot en liksom. Kvinnelige feminister kan jo også ha vokst med råsa klær og kun dukker i lekeskapet, og i hovedsak blitt oppmuntret i forhold til "myke" verdier? Mannen min er rørlegger og han er også opptatt av likestilling, han vokste opp med lego og Playmo i lekeskapet. Poenget er jo at vi nå ser at dersom vi var blitt annerledes oppdratt, så ville vi hatt flere valg- og interessemuligheter. Jeg kan ikke kaste min oppvekst og interesser som utviklet seg i barnealder på båten som voksen fordi jeg har blitt oppmerksom på forskjellene i samfunnet ettersom jeg har blitt eldre? Mitt ønske om å bli psykolog (noe jeg altså ikke ble) kom i barneskolealder, jeg var riktignok politisk engasjert allerede den gang, men likestillingsproblematikken var jeg nok ikke så oppmerksom på som 9-åring (den gangen jeg allerede hadde bestemt meg for hva jeg skulle bli når jeg ble stor).