Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen spørsmål ang. ditt forhold til fyllekjøring / berusede sjåfører

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva har du opplevd i forbindelse med fyllakjøring? (Flervalgspoll)
Jeg har kjørt selv etter en halvliter /et glass vin. Det er jo lov 15 9,43%
Jeg kjører aldri om jeg har drukket bare litt 98 61,64%
Jeg smaker ikke en slurk en gang om jeg skal kjøre, det har med holdninger og grenser å gjøre 79 49,69%
Jeg har kjørt bil i berustet tilstand 13 8,18%
Jeg har kjørt moped / annet motorisert kjøretøy (som ikke er bil) i beruset tilstand 6 3,77%
Jeg har syklet i beruset tilstand 81 50,94%
Jeg kjenner noen som har kjørt (motorisert kjøretøy) i beruset tilstand 88 55,35%
Jeg kjenner noen som har syklet i beruset tilstand 94 59,12%
Jeg har satt på frivillig med noen som kjørte i beruset tilstand 25 15,72%
Jeg har satt ufrivillig på med noen som kjørte i beruset tilstand 17 10,69%
Jeg kjenner noen som har blitt drept av å kjøre i beruset tilstand 9 5,66%
Jeg kjenner noen som har drept noen av å kjøre i beruset tilstand 8 5,03%
Jeg kjenner noen som ble drept av at en fyllekjører 7 4,40%
Noen jeg vet hvem er har blitt drept ifb fyllekjøring 14 8,81%
Noen jeg kjenner har blitt skadet ifb med egen fyllekjøring 18 11,32%
Noen jeg kjenner har blitt skadet ifb andres fyllekjøring 10 6,29%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 159. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-08, 12:50   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Noen spørsmål ang. ditt forhold til fyllekjøring / berusede sjåfører

Promillesaken har engasjert meg mye, og har laget en spørreundersøkelse for å undersøke hvor vanlig det egentlig er med kjøring i beruset tilstand.

NB: Flervalgspoll.

Sist redigert av DM : 22-05-08 kl 12:59. Årsak: La til NB-setningen.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:01   #2
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål ang. ditt forhold til fyllekjøring / berusede sjåfører

Jeg kjører aldri om jeg har drukket bare litt
Jeg kjenner noen som har kjørt (motorisert kjøretøy) i beruset tilstand

Jeg har fullstendig nulltoleranse for fyllakjøring.

Gammel 22-05-08, 13:01   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har syklet i beruset tilstand
Jeg kjenner noen som har kjørt (motorisert kjøretøy) i beruset tilstand
Jeg kjenner noen som har syklet i beruset tilstand

Gammel 22-05-08, 13:03   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjørt etter et glass vin (leeeenge etter, vel og merke. Snakker kanskje 4-5 timer).
Jeg kjenner noen som har fyllekjørt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:05   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører aldri selv om jeg har drukket bare litt, men jeg kjenner noen som har bedrevet promillekjøring. Og så har jeg syklet i beruset tilstand mange ganger, og kjenner mange som gjør det.

Jeg kjenner heldigvis ingen som har blitt drept eller skadet som følge av promillekjøring, men en kamerat ble ganske stygt skadet etter et fyllefall på sykkel en gang.

Når jeg tenker meg om, har jeg nok også sittet på med en person som hadde drukket 1-2 glass vin - under et bryllup i Italia.

Gammel 22-05-08, 13:06   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte ut i fra at "beruset tilstand" er det samme som å være litt brisen eller mer.

Jeg smaker ikke en slurk en gang om jeg skal kjøre, det har med holdninger og grenser å gjøre
Jeg har syklet i beruset tilstand - jeg kan iallefall ikke utelukke at jeg en eller annen gang har syklet etter å ha drukket. Jeg kan ikke komme på noen konkret episode og jeg ville selvsagt aldri gjort det nå.
Jeg kjenner noen som har kjørt (motorisert kjøretøy) i beruset tilstand Jeg kommer ikke på noen konkret, men jeg kjenner sikkert en eller annen som har kjørt i fylla.
Jeg kjenner noen som har syklet i beruset tilstand Ja, det kjenner jeg mange som har gjort.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:07   #7
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En kompis av meg døde etter fyllekjøring på motorsykkel (guttetur i syden). Har nulltoleranse for fyllekjøring.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:09   #8
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg smaker ikke en slurk en gang om jeg skal kjøre, det har med holdninger og grenser å gjøre

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:10   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to ganger bedt en bil om å stoppe slik at jeg kunne gå istedet for når jeg oppdaget at vedkommende hadde drukket. Og en gang bedt en sjåfør om å stoppe bilen når jeg oppdaget at vedkommende bare hadde sovet to timer etter fest, og vedkommende ikke stoppet selv om jeg kjeftet.

Jeg kjenner en som har mistet lappen pga fyllekjøring. Og jeg kjenner 2 stk utenom den personen som har kjørt i fylla. Jeg vet om en haug som har syklet i fylla. Og jeg kjente en som ble drept av en fyllekjører på vei hjem fra fest.

Selv har jeg nulltoleranse for drikking og kjøring. Men jeg satt bakpå med en som fyllekjørte på en stjålet/lånt sykkel noen meter en gang. Vi skulle liksom sykle hjem siden vi ikke fikk tak i taxi. (Det var forøvrig også samme vedkommende som ble drept at en annen fyllekjører. )

Gammel 22-05-08, 13:14   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke lappen selv, og drikker uhyre sjelden.
Men nei, jeg kjenner ingen som har drukket og deretter kjørt. Og merkelig nok er det helt sant.

Gammel 22-05-08, 13:27   #11
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg smaker ikke en slurk en gang om jeg skal kjøre, det har med holdninger og grenser å gjøre.

Jeg kjenner noen som har syklet i beruset t
ilstand.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:32   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører aldri selv om jeg bare har drukket litt
Jeg tar ikke en slurk en gang om jeg skal kjøre
Jeg har syklet i beruset tilstand (og det vil skje igjen)
Jeg kjenner noen (mange...) som har syklet i beruset tilstand

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:33   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har null og niks respekt for fyllekjøring, og drikker aldri alkohol hvis jeg skal kjøre samme dag. Har hendt et par ganger at jeg har tatt to slurker vin (bare for å smake)når jeg skal kjøre fem timer etterpå, men det føler jeg er helt innafor.

Sykle gjør jeg sjelden, men jeg ville ikke sett på det som uansvarlig å sykle etter et par glass vin, og har sikkert gjort det en eller annen gang. Er det forbudt?

Jeg vet om folk som har blitt drept av fyllekjører, men heldigvis ingen nære.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:54   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har syklet i beruset tilstand. Ellers har jeg fullstending nulltoleranse, og hverken kjører eller sitter på med noen som har drukket.

Jeg kjenner en som har vært involvert i noe fyllekjøring/ulykke, men jeg husker ikke om det var ham selv eller en av de andre som hadde drukket. Haket derfor av for de to nederste. Så vidt jeg husker, var det ingen som drept. Heldigvis.

En kollega av meg fyllekjørte stadig vekk (dette var i huttiheita i Sverige). Jeg fortalte ham nøyaktig hva jeg mente om saken, og hadde de hatt noe politi på stede, hadde jeg kontaktet dem.

Gammel 22-05-08, 13:55   #15
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Alkohol og bil hører ikke i hop.
Nulltoleranse

Har slev brutt med 2 eksvenner som før satt på andre som ahdde drukket eller hadde drukket før.

har et søskenbarn som har blitt nedkjørt av noen som fyllekjørte,og kjente en som har drept seg selv med at han var full,og kjørte moped.

Gammel 22-05-08, 13:56   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Gammel 22-05-08, 13:57   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har syklet i brisen tilstand, og har en venninne som har blitt alvorlig skadet i fyllesykling. Jeg har også sittet på med noen som har kjørt i fylla, desverre var det temmelig vanlig der jeg bodde i USA som tenåring. Nå idag ville jeg aldri sittet på med noen som fyllekjørte, og jeg ville aldri kjørt i fylla selv, ei heller om jeg bare hadde drukket litt (om jeg hadde hatt lappen).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 14:03   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører ikke når jeg har drukket, og sitter ikke på med andre. Har heller aldri gjort det. (Eller, det vil si, jeg husker ikke å ha sittet på med noen i fylla i hvert fall.)

Jeg kjenner en som har mistet lappen to ganger. Kjenner heldigvis ingen som var vært involvert i dødsulykke.

Å sykle i fylla har jeg gjort mange ganger. Det ville jeg aldri gjort i dag.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 14:07   #19
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg drikker ikke, og har ingen forståelse for fyllekjøring. Som ungdom i Latin-Amerika var jeg ufrivillig passasjer ved fyllekjøring flere ganger. Jeg husker ikke om faren min kjørte i fylla - men jeg husker at han satt meg i minst én bil der føreren var full. Og det var nok den skumleste opplevelsen jeg hadde hatt så langt i mitt liv.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 14:17   #20
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg har drukket en flaske øl og kjørt flere timer etterpå en gang. Vi pleier ofte å kjøre til et vennepar av oss, og ta taxi hjem igjen. Men denne dagen fikk jeg litt vondt i hodet etter den flasken med øl og derfor stoppet jeg. Selskapet dro imidlertid ut over i de små timer, og da vi skulle hjem regnet jeg meg frem til at jeg ikke kunne ha promille. Følte/føler meg helt trygg på at jeg var edru til å kjøre bil da.

Jeg har dessverre syklet i fylla som ungdom. Nå ville jeg aldri funnet på det, et under at det gikk bra.

Jeg kjenner noen som har kjørt og syklet med promille.

Har også opplevd det med at noen jeg egentlig skulle kjørt hjem med hadde drukket. Har latt være å kjøre med dem hver gang, og ringt hjem til mamma og pappa i stedet, slik jeg alltid har blitt bedt om å gjøre.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.