Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kan noen anbefale meg noen engelske bøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-08, 00:08   #1
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Kan noen anbefale meg noen engelske bøker?

Jeg skal bestille noen fagbøker fra Amazon.com, også tenkte jeg å bestille noe rekreativt lesestoff også.

De siste bøkene jeg har lest er Mark Haddons "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" og "A Spot of Bother", Stieg Larssons "Menn som hater kvinner" også holder jeg på med Marisha Pessls "Special Topics in Calamity Physics" nå (underholdende, morsom, dyster bok; herlig språk med mange gode referanser og anekdoter).

Jeg kan få lånt de to andre Larsson-bøkene av en kompis, men jeg har lyst på noe mindre makabert nå i sommer.

Noen tips?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 00:15   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen anbefale meg noen engelske bøker?

Jeg sendte av gårde en Amazonbestilling selv i dag og i den var det fantasy og krim. Ursula le Guin og Diana Wynne Jones står for fantasyen og Diane Mott Davidson og Donna Leon for krimen.

Hva med Ken Follets "Pilars of the earth"? Det er en flott bok.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 00:19   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

The Joys of Motherhood.

Prisbelønnet afrikansk litteratur om en mors liv og streven etter å gi sine barn en oppvekst. Veldig veldig bra synes jeg.

Gammel 26-05-08, 10:41   #4
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hva med Ken Follets "Pilars of the earth"? Det er en flott bok.

Takk for tips, den ser veldig bra ut; men kanskje ikke helt det jeg er på jakt etter akkurat nå, tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

The Joys of Motherhood.

Prisbelønnet afrikansk litteratur om en mors liv og streven etter å gi sine barn en oppvekst. Veldig veldig bra synes jeg.

Hm, ikke en bok jeg hadde valgt selv, men nå er den på kanskje-listen.

Takk for tips. Noen flere som har?

Gammel 26-05-08, 10:45   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liker du store bøker, eller er det spesielle genre du har forkjærlighet for? Jeg anbefaler Cryptonomicon av Neal Stephenson, spennende og morsom om kryptering, krigsgull og ganske nerdete.

Gammel 26-05-08, 10:48   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Hva med The last samurai av Helen DeWitt?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 11:04   #7
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Liker du store bøker, eller er det spesielle genre du har forkjærlighet for? Jeg anbefaler Cryptonomicon av Neal Stephenson, spennende og morsom om kryptering, krigsgull og ganske nerdete.

De fleste størrelser går bra, men jeg liker best bøker med relativt korte kapittel eller andre naturlige avbrekk i teksten slik at de kan leses "mellom slagene".

Gammel 26-05-08, 11:10   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Shantaram av Gregory David Roberts. En murstein av en bok, men kan legges bort mellom slagene. Jeg er halvveis nå, og elsker den.

Fra Amazon.com:

Crime and punishment, passion and loyalty, betrayal and redemption are only a few of the ingredients in Shantaram, a massive, over-the-top, mostly autobiographical novel. Shantaram is the name given Mr. Lindsay, or Linbaba, the larger-than-life hero. It means "man of God's peace," which is what the Indian people know of Lin. What they do not know is that prior to his arrival in Bombay he escaped from an Australian prison where he had begun serving a 19-year sentence. He served two years and leaped over the wall. He was imprisoned for a string of armed robberies peformed to support his heroin addiction, which started when his marriage fell apart and he lost custody of his daughter. All of that is enough for several lifetimes, but for Greg Roberts, that's only the beginning.

He arrives in Bombay with little money, an assumed name, false papers, an untellable past, and no plans for the future. Fortunately, he meets Prabaker right away, a sweet, smiling man who is a street guide. He takes to Lin immediately, eventually introducing him to his home village, where they end up living for six months. When they return to Bombay, they take up residence in a sprawling illegal slum of 25,000 people and Linbaba becomes the resident "doctor." With a prison knowledge of first aid and whatever medicines he can cadge from doing trades with the local Mafia, he sets up a practice and is regarded as heaven-sent by these poor people who have nothing but illness, rat bites, dysentery, and anemia. He also meets Karla, an enigmatic Swiss-American woman, with whom he falls in love. Theirs is a complicated relationship, and Karla’s connections are murky from the outset. Roberts is not reluctant to wax poetic; in fact, some of his prose is downright embarrassing. Throughought the novel, however, all 944 pages of it, every single sentence rings true. He is a tough guy with a tender heart, one capable of what is judged criminal behavior, but a basically decent, intelligent man who would never intentionally hurt anyone, especially anyone he knew. He is a magnet for trouble, a soldier of fortune, a picaresque hero: the rascal who lives by his wits in a corrupt society. His story is irresistible. Stay tuned for the prequel and the sequel.

Gammel 26-05-08, 13:10   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kan noen anbefale meg noen engelske bøker?

The Anubis Gates av Tim Powers, veldig bra. Jeg tar meg i å stoppe opp og tenke "Åh, for en fantastisk setning, den må jeg lese en gang til."
Godt språk, med andre ord, og historien er bra, her er litt fra bak på den;

"A roller-coaster-ride trough a world teeming with characters ranging from the grotesque to the fiendish: tremendous fun."

"An adventure novel... an impressively intriccate time-travel conundrum... a supernatural thriller... a literary mystery... a horror story... a catastrophe of necromancy and ruin... virtuoso performance, a display of marvellous fireworks that illuminates everything in flashes."

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 13:14   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Peter Robinsons Inspector Banks serie - er god engelsk krim. Nydeligs språk og gode plot, og masser av bøker å begrave seg i.

Gammel 29-05-08, 00:42   #11
Slingshot
Nybegynner

Slingshot sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Slingshot har et hav av muligheter foran seg
Standard

Begge bøkene til Chimamanda Ngozi Adichie: Purple Hibiscus og Half of a yellow sun. Fabelaktige bøker fra Nigeria/Biafra.
Den siste tror jeg er oversatt til norsk, men jeg likte den første best. Og bøker bør fortrinnsvis leses på det språket de er skrevet på, dersom man kan språket. Synes nu jei, da.

Gammel 18-07-08, 14:19   #12
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

The Dice Man av Luke Rhinehart er en av mine favoritter. Ikke noen litterær koloss, men den lanserer noen spennende tanker om tilfeldighet satt i system og hva som skjer når et menneske bestemmer seg for å forkaste alle sosiale normer.

Nick Hornby kjenner du kanskje fra før? Tony Parsons skriver litt i samme gata. Hans første, Man and Boy, er fin.

Alexander McCall Smith er noe så sjeldent som en skotsk jussprofessor som skriver lett krim (egentlig mer miljø- og menneskeskildringer) fra den afrikanske landsbygda. Serien begynner med The No 1 Ladies' detective Agency.

Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 15:09   #13
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Wally Lamb med I know this much is true og She's come undone. Zen. The art of how to maintenance a motorcycle av Robert Piersig, The Secret Story av Donna Tartt, John Irving sine bøker og Zadie Smith med On Beauty.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 15:22   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

The Dice Man av Luke Rhinehart er en av mine favoritter. Ikke noen litterær koloss, men den lanserer noen spennende tanker om tilfeldighet satt i system og hva som skjer når et menneske bestemmer seg for å forkaste alle sosiale normer.

Jeg hadde veldig sansen for den boka.

Jeg anbefaler nå alltid Love Life jeg da. :ensporet:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 16:50   #15
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Slutter meg til Diceman
Brett Easton Ellis er også en forfatter jeg leser på originalspråket.
Ellers er jeg ganske lat og leser stort sett alle romaner oversatt.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 22:48   #16
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

En utfordring: The Silmarillion, om du ikke har lest den og er glad i Tolkiens univers.
Ikke så stor og tykk, men krever noe konsentrasjon.

Gammel 18-07-08, 23:17   #17
Ratatosk
Fullverdig medlem

Ratatosk sin avatar

Ratatosk er litt kul
Standard

The Five People You Meet in Heaven ( Mitch Albom )

Flowers for Algernon (Daniel Keyes)

Enders Game (Orson Scott Card)

Utrolig gode bøker som sitter i hodet lenge lenge

Ratatosk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 23:23   #18
Ratatosk
Fullverdig medlem

Ratatosk sin avatar

Ratatosk er litt kul
Standard

I samme kategori som A Spot of Bother finner du bøker av Marian Keyes. Rachels holiday er bra syns jeg. Anybody out there var også fin. Veldig lettleste (og forholdsvis tynne) bøker.

Ellers er Sophie Kinsellas The Undomestic Goddess morsom!

Ratatosk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.