Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 12:55   #21
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Me er ein småbarnsfamilie med innmari dårlig råd. ( og dette er ramme alvor, eg tuller ikkje )
Me er nødt til å ha ein bil. Viss ikkje hadde ikkje mannen kommen seg på jobb. Det går ikkje busser dertil. Me hadde heller ikkje fått handla mat. Så bilen er me nødt til å ha. Me har ikkje meir enn 1500,- i månaden å bruke på diesel. Men no som prisane har gått slik opp, er me nødt til å bruke 3000,- i månaden. Dobbelt så masse som me har råd til mao.
Og desse pengane er me nødt til å tyne ut av eit allerede stramt budsjett.

Med ei rente som stadig stiger, og bensinpriser som går til himmels sliter me maks.

Det er me som blir ramma, me som allerede sliter. Urettferdig er det !

Gammel 28-05-08, 12:57   #22
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg irriterer meg over alle mailene og SMS kampanjene. Men jeg håper ikke bensinen går så mye mer opp. Vi er avhengi av bil. Det går ikke buss her mer enn et par ganger i hverdagen og 1 gang på lørdager.

Vi har dårlig økonomi. Vi har ikke rett på noe fra NAV men får bare halv stipend fra lånekassen. Av mannen sin inntekt går 50% til hus og 30% til mat. vi har IKKE råd til å nesten dobble bensinutgiftene.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:07   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er ikke alle som bare bruker bilen på ferietur til Bergen da, og kollektivtilbudet er ikke som i Oslo i hele dette lange landet. Hva med familier som bor i mer usentrale strøk, og er avhengig av en og kanskje to biler for å komme seg til jobb og barnehage? De har også fått økte renteutgifter på huslån og studielån, og det er ikke snakk om enten eller med økte bensinpriser- det kommer i tillegg. Jeg skjønner at det kan være en utgift som svir for noen.

Nemlig. Vi er også avhengige av bilen, da det ikke går busser her når mannen skal på jobb. Dessuten er buss-tilbudet her ofte så elendig at man risikerer at bussen ikke kommer i det hele tatt. Og skal man levere barn to forskjellige steder, samt gå på jobb et helt annet sted, MÅ man ha bil så neste år når jeg skal ut i jobb må vi faktisk ha TO biler for å få det til å gå.

Gammel 28-05-08, 13:08   #24
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg antar de aller, aller fleste med bil kommer til å fortsette å kjøre bil, men det at man har råd til å fortsette å kjøre bil, betyr ikke at man nødvendigvis har råd til det. Jeg ser for meg at det skjer på bekostningen av noe annet.

Selvfølgelig vil det gå på bekostning av noe annet. Det gjør det alltid. Men vi snakker likevel ikke om de helt store summene penger. Det er jo ikke så mye penger en vanlig familie bruker på bensin. Det er økning i andre utgifter - som renta - som burde bekymre oss vesentlig mer. Verre å måtte selge huset enn å måtte tenke seg om en gang ekstra mht nødvendigheten av bilturen, før man kjører avgårde.

Bensinprisene vil stige over hele landet, og i usentrale strøk med dårlig eller ikke-eksisterende kollektivtilbud vil det være ekstra kjiipt. Men der sitter man jo som regel med et mye mindre huslån enn de som bor i sentrale strøk, og som sagt så gjør høyere rente mye større utslag på økonomien enn bensinpriser.

Poenget er jo uansett at det ikke nytter å klage så mye på bensinprisen, all den tid økningen ikke tas ut som fortjeneste, men skyldes høy olljepris (vel, nå kan ikke jeg alle detaljene i hva som bestemmer den da) og høye avgifter. Og bor man i Norge, så må man akseptere høye skatter og avgifter . Så da blir jo bare sånne kampanjer som er satt i gang helt hårreisende dumme! Kanskje hadde vi klaget mer på renta også, om det hang skilter med renta utenfor bankbyggene?

Livet er fullt av prioriteringer, hvis man ikke har så mye penger at man ikke trenger å prioritere. Synd, men sant. Og forskning viser faktisk at bensinprisen skal bli rimelig høy før bilbruken går vesentlig ned. så det betyr jo at det er noe som blir prioritert. Og bilbruken må ned, ikke bare fordi bensinen er dyr. Dyr bensin er ikke bare negativt, selv om det får konsekvenser. Negative konsekvenser, og positive konsekvenser.

Men for alt i verden, jeg fortår folk klager, det er ikke det. Jeg blir bare så oppgitt over at de ikke ser at de retter baker for smed når de tror at de kan oppnå noe ved å boikotte den og den bensinstasjonen.

Gammel 28-05-08, 13:09   #25
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er helt sjukt. Folk hiver gladelig penger ut gjennom vinduet til alskens dill og dall, men kom ikke her og skru opp bensinprisene!

Gammel 28-05-08, 13:14   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, der sa du det. Vi har fått 1000 mer i renteutgifter i mnd på huslån og studielån siden de begynte å sette opp renten. Det er verre for småbarnsfamilier i etableringsfasen enn at bensinen koster en krone mer eller så pr.liter. Det betyr at turen til Bergen blir en liten hundrings dyrere liksom. Big deal.

Som Maxi sier kommer bensinøkningen i tillegg til rentestigninger og dyrere mat. Og du kan umulig være særlig bevandret utenfor Oslo med en sånn tankegang. Jeg mener, turen til Bergen? Prøv heller turen til jobb, barnehage og butikk. Norge består av mer enn Oslo, skjønner du, og småbarnsfamiliene du snakker så varmt om får enda trangere økonomi når bensinprisene øker.

Gammel 28-05-08, 13:14   #27
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Det er helt sjukt. Folk hiver gladelig penger ut gjennom vinduet til alskens dill og dall, men kom ikke her og skru opp bensinprisene!

Gammel 28-05-08, 13:15   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Det er vel litt forskjell på å frivillig bruke penger på dill og dall, og det å MÅTTE bruke penger på bensin når man kanskje er livsavhengig av bil?

Gammel 28-05-08, 13:36   #29
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er småbarnsfolk og har bil,
og jeg gir regelrett blaffen i bensinprisene. Vi har det jeg vil kalle fornuftig bilbruk.
Renta, derimot, er pyton å følge med på. Med billån, huslån og studielån x 2 blir det et utall tusen mer i året og det er tungt å svelge.

Det er ingen i mine omgivelser som klager på bensinprisene,
så for min del går debatten bare i media.

Gammel 28-05-08, 13:38   #30
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser ikke helt poenget med å sende mailer og sms med oppfordringer om å boikotte det ene eller andre selskapet. Ei heller ha bensinprisene som hovedoppslag på avisene.

Men jo, en økning i bensinprisene gjør stort utslag for mange familier. Mange bor på landet, der kollektivtilbudet i bestefall er svært mangelfullt, og mange steder ikke eksisterende.
Avstander på 1 mil til nærmeste busstopp er ikke uvanlig, og der går kanskje bussen 2 ganger i døgnet, nemlig skolebussen.
Mange har lang vei til jobb, der de faktisk må kjøre siden det ikke går buss. 5 mil hver vei til og fra jobb, gjør at mange bruker mye drivstoff. Har man da i utgangspunktet dårlig råd, så har man kanskje også en gammel bil, siden det er det eneste man kan ha råd til når man ha bil. Gamle biler bruker mye drivstoff.
Hvis bensinprisen øker opp til f.eks 17,- literen som jeg har sett spådommer for, blir det en økning på 4-5 kr literen. Når mange eldre biler da ofte bruker en liter og mer til pr mil, kan økningen i bensinprisene i tilfellet beskrevet over her, utgjøre opp til 1100,- pr mnd for en familie. Dette er kun kjøring til og fra jobb. Tar man med kjøring til fritidsaktiviterer og venner for ungene, blir det gjerne enda mer. Det er ikke alle som bor i gåavstand til dette.

Jeg syns det blir sneversynt av de som bor midt i byene, og andre steder der man har godt kollektivtilbud, å slå fast at alle normenn har råd til dyr bensin.
Det jeg skisserte over her er ikke bare få unntak altså. Det gjelder ganske mange rundt i landet.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:39   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er litt ironisk oppi det hele er at staten Norge tjener ekstremt godt på oljeprisen, som også er den samme som får bensinprisen til å stige.

Jeg er vokst opp på et sted der bussen går tre ganger om dagen, og for å klare seg i de mer grisgrendte strøkene av bygda så må man ha bil. Så jeg forstår godt at folk som bor slik til synes det er kjipt når bensinprisen stiger. Men det hjelper jo så lite å arrangere boikott og lignende, for det er ikke oljeselskapene som bestemmer bensinprisen. Ja, kanskje de bestemmer om den skal koste 13,50 eller 13,80, men den aller største andelen av bensinprisen kommer av avgifter og høy oljepris.

Gammel 28-05-08, 13:42   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, 60 % av bensinprisen er vel avgifter? Heia avgiftslandet.

Gammel 28-05-08, 13:43   #33
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Me er ein småbarnsfamilie med innmari dårlig råd. ( og dette er ramme alvor, eg tuller ikkje )
Me er nødt til å ha ein bil. Viss ikkje hadde ikkje mannen kommen seg på jobb. Det går ikkje busser dertil. Me hadde heller ikkje fått handla mat. Så bilen er me nødt til å ha. Me har ikkje meir enn 1500,- i månaden å bruke på diesel. Men no som prisane har gått slik opp, er me nødt til å bruke 3000,- i månaden. Dobbelt så masse som me har råd til mao.
Og desse pengane er me nødt til å tyne ut av eit allerede stramt budsjett.

Med ei rente som stadig stiger, og bensinpriser som går til himmels sliter me maks.

Det er me som blir ramma, me som allerede sliter. Urettferdig er det !

Nei nå har du regnet feil - eller så bor du på et obskurt sted!

Bensinprisene har da ikke økt 100% i de siste månedene!!! Du skriver at dere brukte 1500 før og 3000 nå - det henger ikke på greip!

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:47   #34
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Nei nå har du regnet feil - eller så bor du på et obskurt sted!

Bensinprisene har da ikke økt 100% i de siste månedene!!! Du skriver at dere brukte 1500 før og 3000 nå - det henger ikke på greip!

Eg skriver at me ikkje har råd til å bruke meir enn 1500,-
Men er nødt til å bruke 3000,-
Me måtte nok over 1500,- før og, men no er eg nødt til auka diesel budsjettet til 3000,-
Det går desverre utover ein del anna.

Å fylle diesel til 14,- literen er ikkje gøy

Gammel 28-05-08, 13:50   #35
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Det jeg skisserte over her er ikke bare få unntak altså. Det gjelder ganske mange rundt i landet.

Jeg skjønner at enkelte har lyst til å klage, men det vil jo alltid være sånn at det er både fordeler og ulemper ved å bo der en bor.
En må jo anta at det var gode grunner til å bosette seg nettopp der? Da må en ta med seg ulempene ved hjemstedet sitt også.
Jeg har vokst opp i Sogn og Fjordane, og bor nå i Bergen - og klarer å se forskjellene og være takknemlig for de egenskapene jeg har valgt.

Gammel 28-05-08, 13:53   #36
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Eg skriver at me ikkje har råd til å bruke meir enn 1500,-
Men er nødt til å bruke 3000,-
Me måtte nok over 1500,- før og, men no er eg nødt til auka diesel budsjettet til 3000,-
Det går desverre utover ein del anna.

Å fylle diesel til 14,- literen er ikkje gøy

Greit - men du ser at måten du framla argumentene dine på, gjorde at prisøkningen så ut til å være formidabel. Det er jo det som er problemet i slike situasjoner - nemlig at mange bruker argumenter som fremmer sitt eget syn.

Hvordan kommer du deg til jobben? Mannen din må ha veldig lang kjørevei for å bruke hele 3000 per måned?

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:57   #37
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel litt forskjell på å frivillig bruke penger på dill og dall, og det å MÅTTE bruke penger på bensin når man kanskje er livsavhengig av bil?

Jeg tror Siri peker på noe viktig her, det er så utrolig mange (spesielt kvinner) som handler og handler og handler, det er jo bare å lese tråder her inne! Jeg tror det er mange av de som nå klager så veldig - rett og slett fordi det blir mindre penger til barneklær og -utstyr og diverse andre ting til seg selv...

Selvsagt er det noen familier opplever at denne utgiften gjør at de tipper over i minus - men der er jeg enig med Mim - det er familier som allerede sliter og deres behov skal ivaretas av NAV sine ulike støtteordninger.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:02   #38
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg skjønner at enkelte har lyst til å klage, men det vil jo alltid være sånn at det er både fordeler og ulemper ved å bo der en bor.
En må jo anta at det var gode grunner til å bosette seg nettopp der? Da må en ta med seg ulempene ved hjemstedet sitt også.
Jeg har vokst opp i Sogn og Fjordane, og bor nå i Bergen - og klarer å se forskjellene og være takknemlig for de egenskapene jeg har valgt.

Det er sant, men man har kanskje ikke regnet med å få dårlig råd da man bosatte seg der? Det er heller ikke alle som har like lett for å flytte på seg, med tanke på familie, venner, arve gårdsbruk osv.
Selvfølgelig kan man velge å gjøre det, men det er ikke bare bare. Et annet moment er jo også det at jo mer sentralt en velger å bo, jo dyrere blir boligene. Det er ikke sikkert at man har råd til å bo mer sentralt.

Og bare for ordens skyld. Jeg klager ikke altså. Selvfølgelig ønsker jeg lavest mulig pris på drivstoff, men jeg bor såpass sentralt til at jeg kan gå til det meste jeg trenger i det daglige.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:06   #39
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tror Siri peker på noe viktig her, det er så utrolig mange (spesielt kvinner) som handler og handler og handler, det er jo bare å lese tråder her inne! Jeg tror det er mange av de som nå klager så veldig - rett og slett fordi det blir mindre penger til barneklær og -utstyr og diverse andre ting til seg selv...

Selvsagt er det noen familier opplever at denne utgiften gjør at de tipper over i minus - men der er jeg enig med Mim - det er familier som allerede sliter og deres behov skal ivaretas av NAV sine ulike støtteordninger.

Jeg synes dette er ille, altså. Jeg har sett lignende argumentering før, og jeg skjønner det bare ikke. Det må da være stuerent å være imot en prisøkning uten at man skal dra den enkeltes handlevaner i tvil? Har ikke du råd til å betale 17 kroner litern', altså? Hmm, var det ikke du som handlet ny genser i går? Det er helt latterlig absurd at man som forbruker skal finne seg i alt fordi 1) vi er jo så heldige å få bo i Norge, tenk på alle de som ... og 2) fordi vi har penger til å handle mer enn ett plagg pr. lønning. Jadda, vi skal godta alle avgifter og prisøkninger, for man bor da i Norge og har tross alt råd til å handle klær. Jeg finner ikke ord. Eller jo, jeg gjorde visst det.

Gammel 28-05-08, 14:07   #40
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Som Maxi sier kommer bensinøkningen i tillegg til rentestigninger og dyrere mat. Og du kan umulig være særlig bevandret utenfor Oslo med en sånn tankegang. Jeg mener, turen til Bergen? Prøv heller turen til jobb, barnehage og butikk. Norge består av mer enn Oslo, skjønner du, og småbarnsfamiliene du snakker så varmt om får enda trangere økonomi når bensinprisene øker.

Tsk tsk, jeg er oppvokst i en bitteliten utkantkommune der det gikk to busser til kommunesenteret om dagen, en kl. 0730 og en kl. 1430. Jeg vet veldig mye om å være helt avhengig av bil. Men samtidig: i den kommunen tjener ikke folk mye mindre enn i byene, man får en diger enebolig for en halv million, og alle mine gamle klassekamerater som er blitt boende igjen jobber i reduserte stillinger, har to biler, hytte, stort nedbetalt hus og lider ingen nød!

Hvis jeg flyttet hjem etter å ha solgt min 60 m2. leilighet ville jeg vært gjeldfri, selv om jeg kjøpte hus.

man kan forresten snu det på hodet: Kollektivtilbudet er dårlig på landet fordi alle kjører bil.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.