|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Familier som har svak økonomi kan ha krav på sosialhjelp, bostøtte mm. Jeg har aldri brukt NAV (trygd, sosialhjelp ol) utover mine svangerskapspermisjoner, så det vet jeg ikke så mye om, men de har informative nettsider. |
|
|
|
#83 |
|
Passiv
|
Hear-hear! |
|
|
|
#84 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg har ikke mottatt en eneste mail eller sms i den anledning så jeg aner ikke hva som står der. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Unik
|
Kjære deg. Krokodillekjøttet som du så fint trekker fram var ein presang. Som ikkje blei noko av.
|
|
|
#86 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men om staten set ned avgiftene på bensin aukar rentene, noko som utgjer langt meir enn den auka bensinprisen for dei fleste (i allefall dei som har store lån). |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Deltidsmamma
|
Gjør den det? |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Jobb må du nok skaffe deg selv, voksne mennesker har jo det ansvaret. Du bor i et område hvor det burde være nok jobber. Det er mange jobber som er dårlig betalt, men det er vel ikke slik at du alene skal tjene inn de 6000? Hvis jeg tar utgangspunkt i en jobb med årslønn på kr 220 000,- (assistent barnehage for eksempel) vil det gi utbetalt ca kr 12000 med 35% skatt. Jeg tror imidlertid at det blir litt mindre skatt på en såpass lav lønn. |
|
|
|
#90 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Noe utgifter må man forøvrig ha nesten uansett. Vi bor ganske sentralt og bruker kollektiv til jobb begge to. Dette koster oss over 2000 i mnd. I tillegg har vi bil som brukes daglig, pga barnehage over 30 min gåtur unna, handling osv. Men vi har ikke all verdens bensinkostnader.
|
|
|
#91 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Buss er ganske dyrt ja, spesielt enkeltbilletter, og prisene stiger jo bare hele tiden. Bil er vel like dyrt, men jeg velger heller å komme tidsnok dit jeg skal, slippe å bære 3-4 handleposer og ikke stå i møkkaregn uten busshus og vente på en buss som aldri kommer om det koster like mye.
|
|
|
#92 |
|
Unik
Enig i det. Men vi har ikke parkeringsplass på jobb, så å kjøre dit utgår.
|
|
|
#93 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Nettopp! Valg! Selvsagt bør det legges til rette for at det skal være enklere å velge miljøvennlig, men vi har da alle et ansvar. Man må jo faktisk regne med å forsake noe.
|
|
|
#94 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tror mange er avhengig av den friheten for å få hverdagen til å gå opp. Spesielt oss barnefamilier. Hvor mye tid får man med barna dersom man er 8 timer på jobb og bruker 2-3 timer i reisevei om dagen? Selv om man ikke skal så langt, må man gjerne gjennom bussbytter, lange omkjøringer, (ihvertfall der hvor jeg bor, bussen skal innom hver bidige sving) og slikt tar tid. Ikke lett å få til å rekke barnehagen både på morgen og ettermiddag da. For ikke å snakke om det dårlige samvittigheten jeg ville hatt for å ha barna der ifra 7 til 17. Bensin er et "nødvendig onde" for meg og mange andre jeg kjenner. Bussen er ikke noe alternativ, selv om den går hvert kvarter. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jepp for mange er det et valg, bla. for meg NÅ når jeg ikke er i jobb og jeg har et barn hjemme. For mannen min er det ikke, og for meg når jeg begynner å jobbe, vesla begynner på skolen og minsten begynner i barnehagen, er det heller ikke et valg. Jo altså, både jeg og mannen kan la være å jobbe, men da får vi litt mer problemer enn bensinprisene, for å si det sånn.
|
|
|
#96 |
|
På vei
Hvorfor er dette så anneredes i dag som for noen år siden? Man klarte seg tidligere også, selv om man kjørte mindre. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Unik
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Men: om man ikke skal så langt, og man uansett ikke bruker penger på månedskort, så blir jo ikke utgiftene særlig større enn de av oss som faktisk betaler månedskort for 2 personer hver måned + har bil utenom?
|
|
|
#98 |
|
Deltidsmamma
|
Barn på skolen vet jeg lite om, og grunner for kjøring vet jeg lite om. Jeg er liksom ikke der. Men jeg tror mange familier har det sånn at både han og hun jobber full tid, sånn var det jo ikke før. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Alle barn må ikke det. Noen velger kanskje av sikkerhetsmessige grunner å kjøre sine barn. Det er ikke alle steder i landet som er velsignet med fortau og ellers sikker skolevei. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
På vei
Jeg ser poenget med besparelsen av tid for familier som har barn i barnehage. For andre ser jeg ingen forskjell. Tidligere brukte f.eks. mine foreldre å samkjøre med noen andre til jobb. Det er lenge siden de sluttet med det. Hvor mange er det som samkjører til jobb nå for tiden? Jeg tviler på at det er så mange. Jeg kommenterte dette til min mor en gang, om det ikke var en tanke å samkjøre igjen. (Tidligere var hun liksom veldig miljøbevisst). Nei, da ble hun jo så låst, kunne ikke gjøre som hun ville. Jeg forstår selvfølgelig argumentet, men da er vi tilbake til det jeg snakket om først. Vi er bortskjemte. Vi må ha frihet til å gjøre det vi vil. Og da mener jeg at vi må være villige til å betale det det koster også, uten å klage. |
|
|
|
![]() |
|
|