Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 15:26   #81
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Veldig bra, ElinM. Jeg er hjertens enig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 15:27   #82
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Vil gjerne veta kva støtteordninger du snakker om.

Familier som har svak økonomi kan ha krav på sosialhjelp, bostøtte mm. Jeg har aldri brukt NAV (trygd, sosialhjelp ol) utover mine svangerskapspermisjoner, så det vet jeg ikke så mye om, men de har informative nettsider.

NAV er det sikkerhetsnettet man har i Norge, slik at hvis man får veldig dårlig økonomi så får man hjelp. Det betyr ikke at det ikke finnes familier som har dårlig råd uten å ha krav på dette. Men Nemi - du er hjemmeværende - det er da ganske selvsagt i midt hode at når dere velger å ha en inntekt så må dere være inneforstått med at det nødvendig blir trangere økonomisk enn for familier som har to inntekter? Jeg tror ikke NAV vil ha ordninger for dere - men arbeidskontoret kan helt sikkert hjelpe deg ut i jobb.

Du valgte å trekke fram din manns eksempel og på mange måter "villedet" du oss (meg ihvertfall) med tallene dine, slik at det skulle se helt håpløst ut for dere. Utgiften deres er ca kr 3000, og deler jeg det på en literpris på kr 13, blir det 230 liter diesel per måned. Altså - for hver krone dieselprisen stiger med, stiger deres utgifter med 230 kroner per måned. Det er litt ufint å vise fram et regnestykke som viser "mine utgifter stiger med 1500" når fakta er kroner 230?

Dere får jo skattefradrag for en del av dette også. Og - mannen din får helt sikkert kjøregodtgjørelse for kjøring i jobbsammenheng. Det er slik at man skal ha kjøregodtgjørelse fra arbeidsplassen til evt. møter.

Så egentlig synes jeg ikke dette virker så ille for dere. Kanskje du heller får kutte ut litt handling av krokodillekjøtt?

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 15:28   #83
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er bare tull at bensinprisen er så dyr. Det går ikke an å sammenlikne krone mot krone. Dersom man sammenlikner kjøpekrafta vi har i dag med den kjøpekrafta vi hadde for noen år tilbake, vil man se at bensinen er billig sammenliknet med tidligere. De økte drivstoffprisene vi har sett i det siste er derfor helt rimelige og ingenting å syte for. Det er faktisk på sin plass at drivstoff blir dyrere. Det som er problemet, er at vi er blitt så bortskjemte. Nå har vi (eller de fleste for å være helt korrekt) råd til å kjøre så mye bil vi vil, og da gjør vi nettopp det. Selv om det blir mange kroner for drivstoffet, blir det ikke det helt store innhogget i kjøpekraften. Ikke sammenliknet med tidligere. Man greide seg tidligere også, med lavere kjøpekraft og lavere drivstofforbruk. I dag oppfører vi oss som om det å kunne kjøre ubegrenset med bil er en menneskerett. Er det det? Kanskje man burde innrette seg litt mer som "i gamle dager"? Det gir litt redusert frihet, og det er vi ikke villige til. Ergo må vi være villige til å betale for drivstoffet. Det er altså ikke bare drivstoffet vi egentlig betaler for, men også en frihet som vi ikke ønsker å gi slipp på.

Hear-hear!

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 15:37   #84
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg har ikke mottatt en eneste mail eller sms i den anledning så jeg aner ikke hva som står der.
Men jeg skjønner godt at bensinprisen engasjerer. Hvis man skal bruke kollektiv til og fra jobb og barnehage vil man kanskje bruke 2 timer på transport om dagen, i tillegg til de 8 timene på jobb. Har man barn og familie, så vil man gjerne ha noe tid sammen med dem også om dagen, i tillegg. Så jeg tror mange er helt avhengig av bilen for å unngå tidsklemma; dermed er det ikke noe man velger bort uten videre, og dermed øker avgiftene/budsjettene ryker.
Jeg engasjerer meg ikke så veldig, for for meg betyr det ikke så mye, jeg er vel av den såkalte middelklassen. Men har ingen problemer med å forstå at folk med lengre reisevei og barnehagen lengre unna (jeg har fått i nærmeste bhg fra høsten) reagerer. Det er ikke altfor mange år siden jeg var avhengig av å kjøre 10 mil hver dag.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 15:44   #85
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Familier som har svak økonomi kan ha krav på sosialhjelp, bostøtte mm. Jeg har aldri brukt NAV (trygd, sosialhjelp ol) utover mine svangerskapspermisjoner, så det vet jeg ikke så mye om, men de har informative nettsider.

NAV er det sikkerhetsnettet man har i Norge, slik at hvis man får veldig dårlig økonomi så får man hjelp. Det betyr ikke at det ikke finnes familier som har dårlig råd uten å ha krav på dette. Men Nemi - du er hjemmeværende - det er da ganske selvsagt i midt hode at når dere velger å ha en inntekt så må dere være inneforstått med at det nødvendig blir trangere økonomisk enn for familier som har to inntekter? Jeg tror ikke NAV vil ha ordninger for dere - men arbeidskontoret kan helt sikkert hjelpe deg ut i jobb.

Du valgte å trekke fram din manns eksempel og på mange måter "villedet" du oss (meg ihvertfall) med tallene dine, slik at det skulle se helt håpløst ut for dere. Utgiften deres er ca kr 3000, og deler jeg det på en literpris på kr 13, blir det 230 liter diesel per måned. Altså - for hver krone dieselprisen stiger med, stiger deres utgifter med 230 kroner per måned. Det er litt ufint å vise fram et regnestykke som viser "mine utgifter stiger med 1500" når fakta er kroner 230?

Dere får jo skattefradrag for en del av dette også. Og - mannen din får helt sikkert kjøregodtgjørelse for kjøring i jobbsammenheng. Det er slik at man skal ha kjøregodtgjørelse fra arbeidsplassen til evt. møter.

Så egentlig synes jeg ikke dette virker så ille for dere. Kanskje du heller får kutte ut litt handling av krokodillekjøtt?

Kjære deg. Krokodillekjøttet som du så fint trekker fram var ein presang. Som ikkje blei noko av.
Jobb. Ja takk. Skaff meg ein jobb der eg tjener såpass at eg har råd til 3 barnehage plasser. Det koster meg 6000,- i månaden her ( med søskenmoderasjon ) Og i samme slengen skaff meg bhg plass til alle tre eller dagmamma.

Så klart me er klar over at me ikkje er blant dei best stilte med berre ei inntekt. Men når renta og bensinpriser stiger heile tida, er de me som merker det best.

Du får heller kryssa fingrane for at me får alle tre inn i bhg til høsten 09. Og då kan eg kan eg komma meg ut i jobb igjen og.

Og for å få bostøtte her i kommunen må ein familie med 2 voksne og 3 unger ha under 205 000,- i samla årsinntekt. Heldigvis har me litt meir enn det i året.

Gammel 28-05-08, 15:46   #86
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klart me er klar over at me ikkje er blant dei best stilte med berre ei inntekt. Men når renta og bensinpriser stiger heile tida, er de me som merker det best.

.

Men om staten set ned avgiftene på bensin aukar rentene, noko som utgjer langt meir enn den auka bensinprisen for dei fleste (i allefall dei som har store lån).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 16:07   #87
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men om staten set ned avgiftene på bensin aukar rentene, noko som utgjer langt meir enn den auka bensinprisen for dei fleste (i allefall dei som har store lån).

Gjør den det?

Gammel 28-05-08, 16:13   #88
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Veldig bra, ElinM. Jeg er hjertens enig.

Jeg også.

Gammel 28-05-08, 16:14   #89
TBM
Passiv

Standard

Kjære deg. Krokodillekjøttet som du så fint trekker fram var ein presang. Som ikkje blei noko av.
Jobb. Ja takk. Skaff meg ein jobb der eg tjener såpass at eg har råd til 3 barnehage plasser. Det koster meg 6000,- i månaden her ( med søskenmoderasjon ) Og i samme slengen skaff meg bhg plass til alle tre eller dagmamma.

Du får heller kryssa fingrane for at me får alle tre inn i bhg til høsten 09. Og då kan eg kan eg komma meg ut i jobb igjen og.

Og for å få bostøtte her i kommunen må ein familie med 2 voksne og 3 unger ha under 205 000,- i samla årsinntekt. Heldigvis har me litt meir enn det i året.

Jobb må du nok skaffe deg selv, voksne mennesker har jo det ansvaret. Du bor i et område hvor det burde være nok jobber. Det er mange jobber som er dårlig betalt, men det er vel ikke slik at du alene skal tjene inn de 6000? Hvis jeg tar utgangspunkt i en jobb med årslønn på kr 220 000,- (assistent barnehage for eksempel) vil det gi utbetalt ca kr 12000 med 35% skatt. Jeg tror imidlertid at det blir litt mindre skatt på en såpass lav lønn.

Det er også skattefradrag på en stor del av utgiftene til barnepass/barnehage. Du bor i utkanten av Bergen, og de høyrestyrte store byene er vel ikke de med best barnehagedekning - men dagmamma burde vel være mulig for den minste. Kontantstøtten eksisterer jo fremdeles, så dermed vil du jo ha billigere utgifter til barnepass.

Mitt resonnement ville vært - det lønner seg å jobbe. Velger man å være hjemme (og det kan være mange GODE grunner til det for deg) så velger man også mindre inntekt.

Og økte utgifter til bensin for dere er peanuts mener jeg.

Krokodillekjøttet var et forsøk på en spøk - helt sikkert.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 16:28   #90
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Noe utgifter må man forøvrig ha nesten uansett. Vi bor ganske sentralt og bruker kollektiv til jobb begge to. Dette koster oss over 2000 i mnd. I tillegg har vi bil som brukes daglig, pga barnehage over 30 min gåtur unna, handling osv. Men vi har ikke all verdens bensinkostnader.

De 2000 vi bruker på månedskort hver måned bruker andre på bensin, men jeg vil tro mange av disse ikke har utgifter til feks. månedskort? Må innrømme at jeg synes 25.000 i bussbillett er dyrt i året.

Gammel 28-05-08, 16:33   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Må innrømme at jeg synes 25.000 i bussbillett er dyrt i året.

Buss er ganske dyrt ja, spesielt enkeltbilletter, og prisene stiger jo bare hele tiden. Bil er vel like dyrt, men jeg velger heller å komme tidsnok dit jeg skal, slippe å bære 3-4 handleposer og ikke stå i møkkaregn uten busshus og vente på en buss som aldri kommer om det koster like mye.
Når jeg og vesla feks. skal til legen, som er en busstur på ca. 10-15 minutter en vei, koster det oss nesten 120,- kroner tur-retur.

Gammel 28-05-08, 16:37   #92
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Buss er ganske dyrt ja, spesielt enkeltbilletter, og prisene stiger jo bare hele tiden. Bil er vel like dyrt, men jeg velger heller å komme tidsnok dit jeg skal, slippe å bære 3-4 handleposer og ikke stå i møkkaregn uten busshus og vente på en buss som aldri kommer om det koster like mye.
Når jeg og vesla feks. skal til legen, som er en busstur på ca. 10-15 minutter en vei, koster det oss nesten 120,- kroner tur-retur.

Enig i det. Men vi har ikke parkeringsplass på jobb, så å kjøre dit utgår.

Gammel 28-05-08, 16:47   #93
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nettopp! Valg! Selvsagt bør det legges til rette for at det skal være enklere å velge miljøvennlig, men vi har da alle et ansvar. Man må jo faktisk regne med å forsake noe.

Gammel 28-05-08, 16:48   #94
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

I dag oppfører vi oss som om det å kunne kjøre ubegrenset med bil er en menneskerett. Er det det? Kanskje man burde innrette seg litt mer som "i gamle dager"? Det gir litt redusert frihet, og det er vi ikke villige til. Ergo må vi være villige til å betale for drivstoffet. Det er altså ikke bare drivstoffet vi egentlig betaler for, men også en frihet som vi ikke ønsker å gi slipp på.

Jeg tror mange er avhengig av den friheten for å få hverdagen til å gå opp. Spesielt oss barnefamilier. Hvor mye tid får man med barna dersom man er 8 timer på jobb og bruker 2-3 timer i reisevei om dagen? Selv om man ikke skal så langt, må man gjerne gjennom bussbytter, lange omkjøringer, (ihvertfall der hvor jeg bor, bussen skal innom hver bidige sving) og slikt tar tid. Ikke lett å få til å rekke barnehagen både på morgen og ettermiddag da. For ikke å snakke om det dårlige samvittigheten jeg ville hatt for å ha barna der ifra 7 til 17. Bensin er et "nødvendig onde" for meg og mange andre jeg kjenner. Bussen er ikke noe alternativ, selv om den går hvert kvarter.

Gammel 28-05-08, 16:52   #95
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Nettopp! Valg! Selvsagt bør det legges til rette for at det skal være enklere å velge miljøvennlig, men vi har da alle et ansvar. Man må jo faktisk regne med å forsake noe.

Jepp for mange er det et valg, bla. for meg NÅ når jeg ikke er i jobb og jeg har et barn hjemme. For mannen min er det ikke, og for meg når jeg begynner å jobbe, vesla begynner på skolen og minsten begynner i barnehagen, er det heller ikke et valg. Jo altså, både jeg og mannen kan la være å jobbe, men da får vi litt mer problemer enn bensinprisene, for å si det sånn.

Gammel 28-05-08, 16:53   #96
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg tror mange er avhengig av den friheten for å få hverdagen til å gå opp. Spesielt oss barnefamilier.

Hvorfor er dette så anneredes i dag som for noen år siden? Man klarte seg tidligere også, selv om man kjørte mindre.

For å ta det enkleste eksempelet: Hvorfor må f.eks. "alle" barn kjøres til skolen i dag, selv om de bor en kilometer unna?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 16:53   #97
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Men: om man ikke skal så langt, og man uansett ikke bruker penger på månedskort, så blir jo ikke utgiftene særlig større enn de av oss som faktisk betaler månedskort for 2 personer hver måned + har bil utenom?

(Isåfall skjønner jeg ikke helt at dette likosm er sak nr 1 å engasjere seg i for tiden, slik det tydeligvis er for mange)

Gammel 28-05-08, 16:58   #98
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hvorfor er dette så anneredes i dag som for noen år siden? Man klarte seg tidligere også, selv om man kjørte mindre.

For å ta det enkleste eksempelet: Hvorfor må f.eks. "alle" barn kjøres til skolen i dag, selv om de bor en kilometer unna?

Barn på skolen vet jeg lite om, og grunner for kjøring vet jeg lite om. Jeg er liksom ikke der. Men jeg tror mange familier har det sånn at både han og hun jobber full tid, sånn var det jo ikke før.

Dermed kommer behovet for å forflytte seg raskt, for å kunne være litt sammen med barna før de legger seg.
Man klarte seg tidligere fordi mamma ikke var i jobb, kanskje?

Gammel 28-05-08, 17:12   #99
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Alle barn må ikke det. Noen velger kanskje av sikkerhetsmessige grunner å kjøre sine barn. Det er ikke alle steder i landet som er velsignet med fortau og ellers sikker skolevei.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 17:13   #100
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Barn på skolen vet jeg lite om, og grunner for kjøring vet jeg lite om. Jeg er liksom ikke der. Men jeg tror mange familier har det sånn at både han og hun jobber full tid, sånn var det jo ikke før.

Dermed kommer behovet for å forflytte seg raskt, for å kunne være litt sammen med barna før de legger seg.
Man klarte seg tidligere fordi mamma ikke var i jobb, kanskje?

Jeg ser poenget med besparelsen av tid for familier som har barn i barnehage. For andre ser jeg ingen forskjell. Tidligere brukte f.eks. mine foreldre å samkjøre med noen andre til jobb. Det er lenge siden de sluttet med det. Hvor mange er det som samkjører til jobb nå for tiden? Jeg tviler på at det er så mange. Jeg kommenterte dette til min mor en gang, om det ikke var en tanke å samkjøre igjen. (Tidligere var hun liksom veldig miljøbevisst). Nei, da ble hun jo så låst, kunne ikke gjøre som hun ville. Jeg forstår selvfølgelig argumentet, men da er vi tilbake til det jeg snakket om først. Vi er bortskjemte. Vi må ha frihet til å gjøre det vi vil. Og da mener jeg at vi må være villige til å betale det det koster også, uten å klage.

Alt vi gjør handler om valg. Om vi skal jobbe, hvor vi skal jobbe, hvor vi skal bo, om vi skal gå eller sykle i stedet for å kjøre bil, om vi skal ta bussen, om vi skal samkjøre, om vi på død og liv må kjøre den turen til byen, osv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.