Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk på søndager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er IKKE greit på en søndag?
Klippe gress. 48 22,22%
Sage med motorsag. 85 39,35%
Hogge ved for hånd. 23 10,65%
Luke. 5 2,31%
Male eget hus/garasje. 8 3,70%
Male fellesanlegg. 15 6,94%
Henge ut klær til tørk. 15 6,94%
Alt er greit, søndag er bare en dag. 75 34,72%
Alt er greit, så lenge det er etter kirketid/fyllesyketid (kl. 14). 58 26,85%
Ingenting, søndager skal man sitte inne og lese bibelen. 3 1,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 216. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-08, 11:50   #41
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager

Alt er greit, søndag er bare en dag.

Gammel 01-06-08, 11:57   #42
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns folk kan få gjøre hva de vil på søndager, sår fremst de ikke starter før fuglene står opp.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En annen ting er kveldsarbeid i uka. Tidligere i uka begynte en nabo å pusse ned møblene sine etter 21.30, rett utenfor flere soverom hvor man vet at barn ligger og sover med vidåpne vinduer. Det synes jeg var litt merkelig, men så tilhører jeg etter foreløpig poll de mer konservative når det gjelder bråk.

Dette her opptar meg faktisk mer. Jeg bor i blokk og de som henter frem boret etter kl 9 om kvelden får meg på nakken. Dessverre er de ikke alltid like lette å finne siden boring i mur bærer over hele blokken og da er ikke alltid så lett å finne frem til synderen...

Gammel 01-06-08, 12:11   #43
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg synes alt du lister opp er ok, men jeg ville ikke gjort det før litt utpå dagen. Da tenker jeg ikke etter kirketid, men i alle fall ventet til ti-elleve-tida.
Hadde jeg vært (nær) nabo med en kirke, ville jeg også utvist hensyn og ikke saget med motorsag eller klippet plenen, og ikke jobbet idet folk kom til eller gikk fra kirka.

Jeg gjør det enkelt, og sier meg enig med denne.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 12:16   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Dette her opptar meg faktisk mer. Jeg bor i blokk og de som henter frem boret etter kl 9 om kvelden får meg på nakken. Dessverre er de ikke alltid like lette å finne siden boring i mur bærer over hele blokken og da er ikke alltid så lett å finne frem til synderen...

Her er det en del av borettslagsreglene; Ikke noe banking og boring etter kl 20 på hverdager, 18 lørdag og ikke i det hele tatt søndag.
Fin regel.

Gammel 01-06-08, 12:16   #45
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alt er greit, så lenge det er etter kirketid/fyllesyketid (kl. 14)

Ikke nødvendig å vente helt til kl 14, så opptatt er jeg ikke av å holde hviledagen hellig. Men bare så jeg ikke blir vekket av maskiner kl 08, som en nabo av foreldrene mine gjorde mens jeg fortsatt bodde hjemme... motorsag!!

I en undersøkelse som sto i avisen denne uken, sa folk at det var kantklipperen som var værst å høre, og man ikke kunne forstå hvorfor folk ikke kunne la den helg være hviledag..... Jeg aner ikke når jeg skal få klippet plen og slikt om jeg ikke hadde hatt helgen. Jeg er også sikker på at om jeg hadde latt være å klippe for å holde naboene fornøyd, så hadde de sikkert klaget over at jeg lot gresset gro............

Gammel 01-06-08, 12:18   #46
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager.

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

På søndag kan man gjøre akkurat hva man vil. I hvert fall bruker jeg å gjøre det. Kirketid bryr jeg meg ikke noe om i det hele tatt.

Helt helt enig!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 12:18   #47
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Her er det en del av borettslagsreglene; Ikke noe banking og boring etter kl 20 på hverdager, 18 lørdag og ikke i det hele tatt søndag.
Fin regel.

Men da har dere en gartner som gjør alt slikt i arbeidsstiden!

Gammel 01-06-08, 12:19   #48
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager.

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg synes det aller meste er greit på søndager, men bråkete arbeid (her; motorsaging og vedhogst i tettbygde strøk) synes jeg personlig at man kan ta en annen dag. :tømmermenn:

Setter også pris på at naboen venter til "etter kirketid" med å klippe plenen, vaske bilen med høytrykkspyleren, sage med den nye kapp- og gjærsaga osv.

Jeg liker å sove lenge på søndag ...

Du sa det så godt at jeg signerer Canisa.

Gammel 01-06-08, 12:21   #49
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg og min familie:

Alt er greit, søndag er bare en dag

Med at vi holder på å bygge og sånt så er vi nødt å bruke alle fridager til sånt. Og fint vær
Men vi bruker å vente til litt utpå formidagen før vi begynner å bråkeMann er b menneske uansett hehe
Men lørdager er det ingen i nærheten så får noe fred fra kl 9-10

Naboene er likedan De klipper gresset, snekrer osv

For min bestemor og den genrasjon: ingen ting skal gjøres søndag. Min bestemor hekkler ikke på søndag og ser ikke på tv

Sist redigert av Honda : 01-06-08 kl 12:50.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 13:03   #50
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

For min bestemor og den genrasjon: ingen ting skal gjøres søndag. Min bestemor hekkler ikke på søndag og ser ikke på tv

Her i distriktet var det visst vanlig å ha et eget søndagsstrikketøy. Man kunne ikke strikke sokker, men et fint sjal var lov

Gammel 01-06-08, 13:13   #51
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Man kan gjøre som man vil. Bare ikke for tidlig. Etter 12 er det fritt frem å gjøre det man vil synes jeg.

Signerer denne

Gammel 01-06-08, 13:32   #52
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at man bør prøve å unngå bråking på søndag generelt, men så tenker jeg at må man, så må man. Og da er det fint om man kan gjøre det litt ut på dagen. (Men må man. så må man osv.)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 13:53   #53
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns man kan la motorsaga ligge på en søndag. Plenklipping kan man også prøve å unngå, men har forståelse for at det kan være mer eller mindre nødvendig å gjøre på en søndag. Kantklipperen kan man også la ligge, det er en grusom lyd. Dette handler fint lite om religion, men om at det er godt å ha det stille. Jeg syns det er greit å ha en dag som er litt annerledes, litt roligere og fredeligere. Støyforurensing er faktisk et stort problem, men de færreste ser ut til å bry seg om det. Jeg tror at mange ikke reflekterer over hvor mye støyforurensing vi er utsatt for, vi er så vant med det at vi ikke registrerer det.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 14:18   #54
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

På søndag kan man gjøre akkurat hva man vil. I hvert fall bruker jeg å gjøre det. Kirketid bryr jeg meg ikke noe om i det hele tatt.

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jane sa det.

Ok. Jeg har ombestemt meg.

Riving, snekring, borring o.l. burde vært forbudt på søndager.
Og alle andre dager jeg en sjelden gang har huset alene, skal sitte ute og kose meg i sola og minsten sover.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 14:31   #55
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns man kan la være å bedrive støyende greier, som å bruke motorplenklipper og sirkelsag og sånn. Helten er ikke helt enig, og er akkurat nå ute med høyttrykkspyleren.

Gammel 01-06-08, 14:55   #56
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vel det meste er greit, men tror jeg hadde blitt sur om motorsagen til naboen gikk kontinuerlig gjennom hele fridagen. Det er tross alt hyggelig med en stille dag i hagen også. Jeg ofrer ikke dette med kirketid noen tanke, og klesvask får vaie fritt uavhengig av om det er hviledag eller ei.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 15:07   #57
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser nå at jeg kan være glad for at jeg har naboer som holder fred en dag i uka. Ikke alle dere jeg ville likt å hatt til naboer .

Når jeg sier at jeg synes alt er greit, betyr det ikke nødvendigvis at jeg gjør alt mulig på søndager. Jeg prøver å legge det meste av arbeid til andre dager fordi jeg vil ha søndagen (og lørdagen) til fri disposisjon sånn at jeg kan kose meg sammen med ungene. Men får jeg ikke gjort ting i uka, tar jeg det lørdag eller søndag avhengig av hva som passer meg best.

Gammel 01-06-08, 15:12   #58
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg er oppvokst med at man ikke henger ut tøy på søndager. Jeg driter egentlig litt i det, da tøyet faktisk må tørke den dagen også. Mamma vrenger seg, men det får så bare være.

Gammel 01-06-08, 15:52   #59
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Liker ikke bråk på søndager, ellers får folk henge ut det de vil for meg, luke og stå på.

Gammel 01-06-08, 16:00   #60
B@mbi
Aktiv

B@mbi sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
B@mbi er litt kul
Standard

Støy kan man godt la være en søndag formiddag. Iallefall så lenge man støyer vanvittig resten av uka
Jeg var ikke spesielt blid på naboen da de satte i gang med slipemaskin 2 meter unna stolen min sånn i 11-tiden. Hadde satt meg godt til med sen frokost og Aftenposten. Ikke fikk jeg utdelt øreklokker heller. (Snakker om mennesker som er hjemme på dagtid ellers i uka, og ikke må gjøre slikt på søndager.)

Jeg er superlykkelig over å flytte fra bråkmakerne veldig snart

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.