Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bibliotek vs. bokhandel

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hva foretrekker du?
Jeg liker å låne, gratis er bra 17 10,56%
Jeg foretrekker å kjøpe, har et eieforhold til bøker 74 45,96%
Jeg kjøper på salg, låner ellers 23 14,29%
Jeg både låner og kjøper omtrent like mye 46 28,57%
Jeg leser ikke bøker og går glipp av noe her i verden 1 0,62%
Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-08, 21:02   #61
senti
Nybegynner

senti sin avatar

Medlem siden: May 2008
senti har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bibliotek vs. bokhandel

Kjøper og låner like mye. Bruker kanskje en uke på en bok, og så god råd har jeg ikke at jeg kan kjøpe nytt hel tiden. Med to unger som også vil ha bøker, er biblioteket en fin ting.

Gammel 31-05-08, 22:43   #62
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker å lese, men får absolutt ikke lest så mye som jeg gjerne vil for tiden.

Vokste opp med bibliotekene som reservehjem, og tuslet alene dit for å kose meg med bøker fra jeg var fire. Som fjortiser syklet vennegjengen min fra bibliotek til bibliotek i kommunens tettsteder i stedet for å finne på pønk, og seinere har rusleturer og handleturer veldig ofte endt på biblioteket.

MEN så kommer sentraliserings- og effektiviseringsmosteret og tar bort de koselige og NÆRE bibliotekfilialene til fordel for et sentralt og fint og stilig kommunebibliotek som absolutt ikke ligger i nærheten av gangavstand fra Kaijaheimen. For min del ender det gjerne med store boklass en gang i mellom, og også et purregebyr eller flere når boklasset ikke leveres tilbake i tide.

Så nå er jeg heller med i en million bokklubber. Kjøper en bok derfra nå og da. Og så tar jeg med noen bøker fra bokhandleren når det er noe jeg virkelig få lest med en gang.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:33   #63
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

potet

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:41   #64
tillemor
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2008
tillemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg foretrekker å kjøpe, har et eieforhold til bøker!

tillemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 22:11   #65
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker bibliotek, jeg synes det er et fantastisk tilbud. Jeg er en lesehest, men i motsetning til det fleste andre lesehester ønsker jeg ikke å ha bøkene i heimen. Jeg synes kjøp av bøker man leser en gang, en vare man ikke aner kvaliteten på før man har lest den, i mange tilfeller er unødvendig ressursbruk. Jeg kjøper nesten aldri bøker jeg ikke har lest på forhånd, siden jeg ønsker å vite hva jeg kjøper, og jeg ønsker å vite at jeg kommer til å bruke bøkene jeg kjøper flere ganger. Bokhylla mi inneholder dermed mest bøker som ikke er romaner, kanskje 90% slike og 10% romaner. Disse romanene er for det meste romaner jeg har lest / kommer til å lese flere ganger.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 10:33   #66
Slingshot
Nybegynner

Slingshot sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Slingshot har et hav av muligheter foran seg
Standard

Begge deler. Men biblioteket er jo skattkammeret, da, hvor man kan finne bøker man aldri har hørt om og oppdage helt nye favoritter. Samtidig kjøper jeg en del bøker, da jeg liker å lese bøker flere ganger. Bokklubber holder jeg meg unna, jeg vil ha gleden av å gå i bokhandelen selv.

Gammel 02-06-08, 11:28   #67
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg stemte at jeg kjøper på salg, og det gjør jeg jo endel også, men jeg kjøper de fleste bøkene i bruktbua. Vi er der stort sett hver lørdag og både leverer inn leste bøker og kjøper nye. Låner litt av venner også. Jeg synes bøker er grøsselig dyrt så jeg er litt forelsket i bruktbua (og salg).

Kjøpte nettopp Snømannen av Nesbø her på forumet til en slikk og ingenting. Gleder meg til å lese den, etter at jeg er ferdig med den FANTASTISKE boka "Svermen" som jeg holder på med nå.

Takk for boktips Jeg skulle virkelig ønske vi hadde bruktbu her jeg bor. Finner du mye bra?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.