|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere med menn som ikke leser?LøveMannen leser ikke bøker. Han har visstnok lest to bøker i sitt liv. For meg er dette helt uforståelig. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Flere med menn som ikke leser?Mannen min har kraftig dysleksi og leser lite. Han leser masse bruksanvisninger, datamanualer og lignende, men aldri litteratur. Jeg har tenkt en del på det du nevner om han går glipp av noe. Jeg har lenge tenkt at det må han gjøre, men jeg er ikke så sikker lenger. Ut i fra min tankegang virker det utrolig kjipt å ikke lese litteratur og jeg føler absolutt at jeg går glipp av noe om det går lang tid uten at jeg leser. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Sv: Flere med menn som ikke leser?Sambo leser Vi Menn, og VG. Han har kanskje lest 5 bøker til sammen i hele sitt liv. Over min fatteevne, for jeg leser alt jeg kommer over. Både magasiner og bøker, tegneserier og ja, kort sagt alt som byr seg. |
|
|
|
#24 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Flere med menn som ikke leser?Mannen leser ikke bøker, tror han kun har lest en bok siden vi ble sammen for 25 år siden, og det var den boka om den norske gutten som var bløder og døde av aids etter en blodoverføring.
|
|
|
#25 |
|
Utålmoooodig
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() |
Sv: Flere med partner som ikke leser?Min mann leser bare tromme- og sykkelblader og -kataloger. Han har nok et udiagnostisert konsentrasjonsproblem, synes han selv, og jeg er nok enig. Han tok et høgskolestudium på nesten bare forelesninger. Han leste nesten ikke fagbøker.
|
|
|
#26 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Flere med partner som ikke leser?
Min kjære leser heller aldri bøker. Det eneste han liker å lese er aviser. For meg som elsker å lese er det veldig rart, og jeg tar meg selv i å tenke at han mangler noe i livet sitt. Dette er kanskje den største kulturforskjellen mellom oss (han kommer fra den Dominikanske republikk). Han er vant til et liv der man jobber mye, bor tett sammen og prioriterer å kjøpe andre ting enn bøker. Jeg har truffet foreldrene hans og nesten alle søsknene og niesene og nevøene hans, og de leser heller ikke. Den eneste boka de har i hus er Bibelen.
|
|
|
|
#27 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Flere med partner som ikke leser?Min sambo har dysleksi og et udiagnostisert et_eller_annet ukonsentrertproblem.. Han har lest utrolig lite i hele livet, men etter at han fikk barn med meg og måtte lese barnebøker til f eks leggeseansen (jeg er litt nazi ja..), så leser han faktisk bedre! Trening gjør mester, leseferdigheter er noe man må vedlikeholde hele livet, og går det tregt er det ikke rart at man syns det er kjedelig..
|
|
|
#28 |
|
ctrl+z
|
Sv: Flere med partner som ikke leser?Min mann leser aldri annet enn båtblader pga dysleksi. Vi har diskutert det noen ganger (som oftest når jeg er helt oppslukt i en bok og ikke klarer å fungere sosialt før den er lest ferdig
|
|
|
#29 |
|
ctrl+z
|
Hvorfor sukk? Plager det deg at han ikke leser?
|
|
|
#30 |
|
prøver å være tål***ig
|
ja, det gjør faktsk det. JEG mener han går glipp av mye ved ikke å lese. Men jeg vet og at det ikke er noe jeg kan gjøre med det og at han må få bestemme selv, så det er ikke ett stort tema.
|
|
|
#31 |
|
ekstremt trøtt
|
Du mener ja, men lenge han ikke mener det så skjønner jeg ikke at det skal være et tema i det hele tatt.
|
|
|
#32 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere med partner som ikke leser?Mannen leser det han kommer over av Fantasy bøker, men har vle nå lest alt.
|
|
|
#33 |
|
*_*
|
Sv: Flere med partner som ikke leser?Mannen leser masse, stort sett krimbøker men også noe annet. Jeg prøver stadig å tvinge på ham mine favoritter, men han nekter mer og mer hardnakket for hver gang. Tror det har gått sport i det.
|
|
|
|
#34 |
|
trenger lading
|
Samme her, men her er det bilblader det går i. Discovery kompenserer han med og...
|
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er noe rart om man skulle ønske at partneren delte en interesse eller hobby man har selv. Det er hyggelig å kunne dele opplevelser og snakke sammen om ting man interesserer seg for, det være seg litteratur, fotball, film, vin eller annet.
|
|
|
#36 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere med partner som ikke leser?Jeg skulle virkelig ønske mannen min leste de samme bøkene som meg om f.eks barneoppdragelse og kommunikasjon. Skjønt, det er jo slettes ikke sikkert han hadde tolket det på samme vis som meg
|
|
|
#37 |
|
ekstremt trøtt
|
Men det fins da så mye annet man kan dele enn bare bøker. Må man dele alle interesser i et forhold?
|
|
|
#38 |
|
*_*
|
Nei, men om bøker er Den store interessen, eller en av de, er det høyst sannsynlig noe man virkelig ønsker å dele. Hjemme hos oss ville samtalene trolig blitt halvert dersom vi ikke delte interessen for å lese, selv om vi ikke nødvendigvis leser det samme.
|
|
|
|
#39 |
|
flisespikker
|
Selvfølgelig "må" man ikke det. Det er det jo ingen som har sagt her. Men det hørtes ut som du syntes det var helt merkelig å synes det er litt synd om partneren overhodet ikke er interessert i noe man selv er opptatt av, og det syntes jeg var litt rart. Jeg synes det er helt naturlig å kunne ønske seg å dele slikt, uten at det betyr at jeg synes det er helt grusomt om man ikke kan det.
|
|
|
#40 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Flere med partner som ikke leser?Jeg har en mann som pløyer gjennom ti bøker på min ene. Han leser irriterende mye. |
|
|
|
![]() |
|
|