Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 01:07   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)

Hø? Teksten skal dekkes fullstendig over av den blå stripen, og du kan ikke velge farge på stripen. Eller misforstår jeg nå?

Gammel 23-10-07, 01:20   #22
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hø? Teksten skal dekkes fullstendig over av den blå stripen, og du kan ikke velge farge på stripen. Eller misforstår jeg nå?

Det var teksten som kunne sees gjennom stripen, derfor forsøkte jeg å endre farge på teksten, men den var likevel synlig. Hm kanskje fordi jeg gikk inn å endret på noe som allerede hadde endret farge? Jeg tester her på nytt

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 01:21   #23
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk det til Takk - da var det nok bare det at jeg gikk inn å endret på tekst som jeg allerede hadde endret farge på.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 01:30   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, der fikk du det til ja.

Gammel 09-11-07, 10:38   #25
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest boken og den var nøyaktig som jeg trodde etter å ha lest anmeldelsene. Jeg har lest så mange bøker om lignende kvinneskjebner at jeg ikke ble rørt til tårer en eneste gang. Jeg fikk ikke godfølelsen som jeg hadde da jeg leste Drageløperen. Følelsen man får når man blir absorbert av en bok og bare må lese den ut selv om klokken er to på natten og man skal jobbe dagen etter. Barndomsskildringen i Drageløperen var fantastisk og ingenting i Tusen strålende soler kunne måle seg med den.

Men boken er jo helt klart en sterk skildring av hvor vanskelig det er å være kvinne i et land der kvinner er annenrangs mennesker som eies av mennene. Det er en trist bok, og det var spesielt å lese den i disse dager når krigen blusser opp i Afghanistan og norske soldater deltar i aktive krigshandlinger. Stakkars mennesker som må bo i et sånt helvete, og stakkars barn som må vokse opp i en sånn virkelighet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:49   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg hadde kanskje sett på det annerledes om jeg hadde lest Drageløperen, så den må jeg også få med meg snart. Jeg ble veldig preget av Tusen strålende soler, kjente den langt inn i margen.

Gammel 09-11-07, 12:06   #27
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Thousand splendid suns sitter hardt i hjertet mitt. Nå kvinner jeg meg opp til å lese Kiterunner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 17:28   #28
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Leste ferdig denne boken i løpet av et par dager, veldig fin

Jeg syntes den var jevnt over bedre enn Drageløperen(fordi jeg syntes den tapte seg veldig i siste halvdel), men at den første halvdelen av Drageløperen fanget oppmerksomheten min og fikk meg til å leve meg inn i boken på en mer intens måte enn noe i boken Tusen Strålende Soler. Selv om TSS også grep meg og fikk meg til å sippe meg gjennom halve natten.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 19:11   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes TSS er hundre ganger bedre enn Drageløperen. Filmen av sistnevnte ble jeg skuffet av. Hadde nok likt den bedre om jeg ikke haddeest boken først.

Gammel 19-05-08, 22:42   #30
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Ja, Tusen strålende soler var fantatisk. Men Drageløperen kom jeg aldri lenger enn til side 20 eller noe sånt, den fengte ikke meg i det hele tatt. Ble litt skuffa der, for "alle" sa Drageløperen skulle være best...

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 08:44   #31
Lotte
Aktiv

Lotte sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Lotte er litt kul
Standard

Jeg har denne boka liggende¨på soverommet. Har bare ikke kommet i gang med å lese den. Det må jeg få gjort noe med.

Lotte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 23:14   #32
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Ja, Tusen strålende soler var fantatisk. Men Drageløperen kom jeg aldri lenger enn til side 20 eller noe sånt, den fengte ikke meg i det hele tatt. Ble litt skuffa der, for "alle" sa Drageløperen skulle være best...

Jeg hadde nok ikke fortsatt jeg heller hadde det ikke vært for at jeg var på et sted hvor jeg ikke hadde noe annet å finne på(jobbet). Om du velger å ta den opp igjen vil jeg tro du syntes det er verdt å pløye deg igjennom de første sidene. Den tar seg opp og litt ned igjen

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 23:24   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes TSS er hundre ganger bedre enn Drageløperen. Filmen av sistnevnte ble jeg skuffet av. Hadde nok likt den bedre om jeg ikke haddeest boken først.

Da gleder jeg meg til Tusen Strålende Soler. Har enda ikke fått fingen ut og lest den. Men Drageløperen er den fineste boka jeg noensinne har lest.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:21   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så interessant å se at så mange liker Tusen strålende soler best. Jeg syns den var sånn typisk undertrykte-kvinner-i-mannsdominerte-samfunn som det går ti av på dusinet. Ikke at problemstillingen ikke er relevant eller interessant, men som roman syns jeg ikke den var så veldig imponerende.

Drageløperen syns jeg var en drivende god fortelling med nydelige miljøskildringer og en ordentlig god historie. I tillegg ga den et realistisk innblikk i et samfunn i dramatisk endring. Særlig den første delen var gripende og nydelig skrevet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 21:23   #35
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Så interessant å se at så mange liker Tusen strålende soler best. Jeg syns den var sånn typisk undertrykte-kvinner-i-mannsdominerte-samfunn som det går ti av på dusinet. Ikke at problemstillingen ikke er relevant eller interessant, men som roman syns jeg ikke den var så veldig imponerende.

Drageløperen syns jeg var en drivende god fortelling med nydelige miljøskildringer og en ordentlig god historie. I tillegg ga den et realistisk innblikk i et samfunn i dramatisk endring. Særlig den første delen var gripende og nydelig skrevet.

Jeg er enig med deg, likte Drageløperen best. Den første delen var bare helt fantastisk!

Tusen strålende soler var en god bok, men som du sier: jeg følte at jeg hadde hørt historien før..

Gammel 08-06-08, 13:25   #36
BonusMor
Forumamatør i lære

BonusMor sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er 100% enig med deg. For all del, Tusen strålende soler grep meg den også, og den fikk meg til å tenke. Men Drageløperen var helt fantastisk. DA gråt jeg.

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.