Sv: Rapporten fra de vel 31000 som ikke støtter IPCC
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg synes egentlig det er interessant at det kommer noen frem noen andre synspunkt enn dem som klimapanelet fremmer og som avisene lager de "vidunderligste" tabloide overskrifter av. "Dommedag" kom jo ikke i vikingtiden, selv om det var varmt da, så sånn sett er det vel ingen grunn til å anta at den er like om hjørnet nå heller selv om det skulle bli like varmt som den gang igjen.
Jeg synes det er synd at CO2 får en så stor plass i miljødiskusjonene. Jeg for min del er mye mer bekymret for SO2, CH4, NOx og tungmetaller for å nevne noe. Dessuten synes jeg nedhogging av regnskogen får alt for lite medieomtale. CO2 er ikke farlig, det er ikke "en ekkel og stikkende gass som river i nesa" som jeg leste i et avisinnlegg for noe tid tilbake.
De tingene du nevner er jo også klimaødeleggende - det var kanskje det du mente?
Det er sant at oppmerksomheten rundt CO2 drukner den om en del andre miljøskadelige stoffer og aktiviteter. Det er vanskelig å holde flere tanker i hodet på en gang, visst.
Men reduserer man energibruk så vil det OFTE også redusere andre utslipp. Så det er et godt sted å starte.
I vikingtiden var havnivået et helt annet enn i dag, var det ikke?
Det er vel ikke temperaturen eller havnivået i seg selv man frykter, men endringen. På en planet med 6 milliarder mennesker, eller hvor mange vi er nå, vil endringer i havnivået få mye mer dramatiske konsekvenser enn den gang. Folkevandringer førte sikkert til massedød da også, men kan umulig ha blitt like ille som når milliarder får endret sine livsvilkår dramatisk. Elver skal gå andre steder. Jordbruk endrer seg dramatisk.
Nå brukte jeg ordet "dramatisk" mye, ser jeg.