Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstol

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-08, 15:08   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilstol

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Og slike tester ville jeg tatt med en stor klype salt, tom. Trygg Trafikk har sagt det tidligere, at man bør se bort fra terningkast på slike osv.

Jeg forholder meg til Forbrukerportalens tester, så lenge de gir individuelle score til sikkerhet ved sidekollisjon, front, montering, komfort osv. Så lenge man ser på detaljene,og ikke bare utregningen ser jeg ikke at man bør ta det med "en stor klype salt".

Det Trygg Trafikk har kritisert, at et sete med fryktelig høy score på brukervennlighet kan komme bedre ut enn ett med høy score på sikkerhet, f.eks. hvis man ikke ser på hvordan setet gjorde det på de ulike testene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:08   #22
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bilstol

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det er dette som gjør meg litt oppgitt. Hvis vi gjør snuppa litt feit, så skal hun passe inn i et sete som hun nå ikke kan ha. På hvilken måte skal det ekstra fettet gjøre henne mer egnet til et slikt sete?

De må jo ha en grense, så den er vel bare satt et sted, bla. for å få folk til å ha barna bakovervendt lengst mulig kanskje?
Mens jeg tenker at det må gå mer på skjelletets utvikling, hodestrl. i forhold til resten av kroppen (små barn har store hoder, men de blir jo mer proposjonale etterhvert), og musklenes styrke til å holde igjen hodet i kollisjon forovervendt. Og at de er lange nok til å sitte greit med 3-punktssele. Slike ting. Ikke nødvendigvis vekten i seg selv. Men når de tror at flest barn er store nok til å oppfylle andre krav som er viktige for å sitte forovervendt.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:09   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er dette som gjør meg litt oppgitt. Hvis vi gjør snuppa litt feit, så skal hun passe inn i et sete som hun nå ikke kan ha. På hvilken måte skal det ekstra fettet gjøre henne mer egnet til et slikt sete?

Uten at jeg vet i det hele tatt, kan det ha noe med barnets tyngde i fht. hvordan bilens seler reagerer? Dvs. at barna må være av en viss vekt for at de skal fungere skikkelig?

Gammel 09-06-08, 15:10   #24
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Bilstol

Det er det mange stoler som har, men det er alikevel ikke opptimalt.
De setene er ikke laget for slik bruk egentlig, de er tunge bla. og beltestyringen er ofte mye dårligere.
Det er jo mange kombistoler man kan snu (etter bruksanvisningen), og bruke med bilens seler, men det er altså ikke anbefalt.

Two way eliten er den minste og letteste duostolene, men jeg ville heller ikke valgt den som hovedstol. Vi hadde den bakovervendt i toerbilen vår (det var den eneste bakovervendte vi fikk plass til), og byttet den ut da vi måtte snu den meget kvalme snuppa.

Heiko: Om dere har et sete som kan fungere en stund til, ville jeg lagt bilstolkjøpet litt på is. Til dere har fått strukket og feitet opp ungen.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:11   #25
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg forholder meg til Forbrukerportalens tester, så lenge de gir individuelle score til sikkerhet ved sidekollisjon, front, montering, komfort osv. Så lenge man ser på detaljene,og ikke bare utregningen ser jeg ikke at man bør ta det med "en stor klype salt".

Ja, det kan jeg være mer enig i.
Nettopp fordi at det som også kan være en "greie" er jo at de forovervendte er enklere å montere, mindre risiko for feilmontering enn bakovervendte. Og da får de bedre score på montering og brukervennlighet foreks. Men det tells ikke i mine øyne.

Gammel 09-06-08, 15:12   #26
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Uten at jeg vet i det hele tatt, kan det ha noe med barnets tyngde i fht. hvordan bilens seler reagerer? Dvs. at barna må være av en viss vekt for at de skal fungere skikkelig?

Men Recaro Start er fra 9 kg. så hvordan kan det ha seg?

Gammel 09-06-08, 15:13   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:abonnerer: Er det noen forskjell på beltestoler, egentlig? Når Snorkfrøken vokser ut av babysetet sitt og skal ha storebror sitt, kjøper vi også beltestol til ham. Og egentlig hadde det vært praktisk å kjøpe et som også kan brukes som pute (og ja, jeg har fått med meg at putedelen da ikke er "godkjent", men det blir ikke aktuelt å ta med seg noe annet en pute på ferieturer. Puten er vel ikke dårligere enn andre puter?)

Men er disse beltestolene mindre sikre?

:glad for at Sneipen er 15,2 kg:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:16   #28
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Er det noen forskjell på beltestoler, egentlig?

Ja, det er da det. I utforming bla. Og noen har foreks. isofix, andre ikke. Noen har større hodestøtter, noen har høyere sidebeskyttelse enn andre osv.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett

Men er disse beltestolene mindre sikre?

Enn hva da?

Gammel 09-06-08, 15:16   #29
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilde sitter ikke så godt i det setet hun har og vi skal kjøre til Danmark i ferien. Det er langt og jeg ønsker at hun skal ha det komfortabelt. Det er kun få uker til, så jeg mistenker at vi ikke klarer å fete henne opp på den tiden.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:17   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Bruker man det med bilens egne seler også? I såfall aner jeg ikke. Syns for øvrig det høres skikkelig skummelt ut med et fremovervendt sete som bruker bilens egne seler på en liten baby på 9 kg.

Gammel 09-06-08, 15:17   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig interessant spørsmål. Er det noen som kan svare meg på dette. Vi står med begge bena midt oppe i denne problemstillingen.

Gammel 09-06-08, 15:18   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og nå ble jeg plutselig veldig usikker her. Hvor lenge kan lillejenta sitte i babysetet? Hun er ett år, veier litt over 11 kg og er 79 cm. Hva er best; snu storebror noen mnd. før han fyller 4 eller ha ettåringen i babysetet sitt litt lenger. :famlende og usikker:

- No. 4 -
Gammel 09-06-08, 15:18   #33
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det handler om å være tung nok til å utløse beltestopperen.

Jeg har to svært ulike jenter (som er like gamle). Da størstefrøkna var i ferd med å vokse ut av sitt bakovervendte sete var minstefrøkna bare 14,5 kg. Jeg spurte Trygg Trafikk om råd, og de sa at det var så store sikkerhetsmarginer i 15 kg regelen at det ikke ville være utrygt å sette minstefrøkna i beltestol. Hun var da ett par måneder fra 4 år og satt veldig godt i setet.

Gammel 09-06-08, 15:19   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Aminta, jeg mente om de beltestolene som kan deles opp er mindre sikre enn de som ikke kan det.

- No. 4 -
Gammel 09-06-08, 15:19   #35
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette sier en test om setet:

Sitat:

Recaro Start er et dyrt og dårlig sete. Dyrt fordi det har innebygde høyttalere (!) og tilkoplingsmulighet for mp3-spiller. Setet får dårlig karakter for sikkerhet, her er det spesielt beltejustering og konstruksjon som trekker ned. Blant annet er det nesten umulig å justere høyden på setet. Dessuten må man kjøpe en egen pute som skal plasseres foran magen når setet skal brukes av de aller minste. Denne puten følger ikke med setet, og koster altså ekstra. Dropp setet.

Her er link: http://forbrukerportalen.no/produkter/10591/

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:20   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

... og nå ble jeg plutselig veldig usikker her. Hvor lenge kan lillejenta sitte i babysetet? Hun er ett år, veier litt over 11 kg og er 79 cm. Hva er best; snu storebror noen mnd. før han fyller 4 eller ha ettåringen i babysetet sitt litt lenger. :famlende og usikker:

Hvis hun er over vekt- og lengdegrensa til babysetet ville jeg absolutt flyttet barna overpå neste sete. Hvis ikke, og storebror sitter greit bakovervent, ville jeg ventet.

Gammel 09-06-08, 15:20   #37
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bruker man det med bilens egne seler også? I såfall aner jeg ikke. Syns for øvrig det høres skikkelig skummelt ut med et fremovervendt sete som bruker bilens egne seler på en liten baby på 9 kg.

Det bruker bilens seler, men er det ikke noe ekstragreier som man må ha som låser selen og som gjør at den føres rett?

Gammel 09-06-08, 15:24   #38
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Hun kan bruke det så lenge hun er under vektgrensen, og helt til toppen av ørene når toppen av setets rygg. Det er ikke aldersgrenser på slike.
Så jeg ville ventet med å snu storebror.

Gammel 09-06-08, 15:25   #39
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Veldig mange av de billige beltestolene går ned til 9kg. Fek den som koster 400kr på billigbutikken her. Det kan ikke bare ha noe med å være tung nok til å stoppe belte.

Her er fek et og det er ikke engang billig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:29   #40
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Bilstol

Ja, veldig skummelt!
Man bruker det med bilens seler ja, og den har en magepute som man kan bruke til den, men man må ikke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.