Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

4129 kr

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-08, 23:09   #1
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

4129 kr

Det koster det å få fikset et bitteliten, tynn ripe i lakken på skjermen på en bil.

Femåringen min var uheldig en dag på ferga. Han lukket opp bildøra litt for fort, før jeg rakk å komme rundt for å avverge skade, og den gikk rett i framskjermen på bilen ved siden av.

Jeg kunne selvfølgelig latt som om jeg ikke merket det, det var ingen i nærheten, men sånt får jeg meg ikke til å gjøre, så da vi skulle sette oss i bilene for å kjøre i land og eieren av bilen kom ned, gikk jeg bort til ham og forklarte situasjonen og ga ham mobilnr mitt.

I dag ringte han etter å ha hatt skaden til sjekk. 4129 kr kom det altså på. Det er dyrt med bil.

Gammel 10-06-08, 23:19   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4129 kr

Jeg var borti en mur forrige uke. Bare pittelitt, men nå vet jeg altså hva det kommer til å koste meg.

Jeg synes forøvrig det var flott at du sa ifra. Sure, men ærlige penger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 23:22   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men du, hvor gammel er han? Er han forsikret? Vi hadde et tilfelle der en unge rant på rulleskøyter inn i siden på bilen min, foreldrene hadde ikke mulighet til å betale, han var ikke forsikret, og vi måtte dekke skaden selv. Er barnet ditt forsikret?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 23:27   #4
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men du, hvor gammel er han? Er han forsikret? Vi hadde et tilfelle der en unge rant på rulleskøyter inn i siden på bilen min, foreldrene hadde ikke mulighet til å betale, han var ikke forsikret, og vi måtte dekke skaden selv. Er barnet ditt forsikret?

Han er fem år, og har ikke egen forsikring.

Gammel 10-06-08, 23:29   #5
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Det er dyrt med bil.

...og unger.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 23:32   #6
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

...og unger.

Ja, først og fremst unger.

Gammel 11-06-08, 07:51   #7
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Synesikke det var avskrekkenes, hele skjermen må jo omlakkeres. Det er jo ikke bare bare det...
Kjedlig er det da, penger man ikke har lyst til å gi fra seg.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 08:07   #8
Ditlovna
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Østfold
Ditlovna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er best og gjøre opp for seg selv om det er sure penger.

Gammel 11-06-08, 08:54   #9
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Godt med ærlige mennesker.
(Har selv et avslappet forhold til riper i lakken -en bil er en bruksgjenstand- men synes det er riktig å si fra da ikke alle har den samme holdningen. Med mindre det var en stor, jævlig SUV. Da hadde jeg bedt femåringen prøve en gang til.)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:02   #10
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Godt med ærlige mennesker.
(Har selv et avslappet forhold til riper i lakken -en bil er en bruksgjenstand- men synes det er riktig å si fra da ikke alle har den samme holdningen. Med mindre det var en stor, jævlig SUV. Da hadde jeg bedt femåringen prøve en gang til.)

Vår nabo kjører stor, jævlig SUV. Det er verdens hyggeligste og koseligste nabo.

Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:12   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var kjempefint at du gjorde opp! Sånne som deg skulle det vært flere av.

Gammel 11-06-08, 09:18   #12
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Vår nabo kjører stor, jævlig SUV. Det er verdens hyggeligste og koseligste nabo.

Svar 1; Kort, flåsete versjon:
SS-folk var visstnok også ofte glimrende naboer og familiefedre. Det gjør ikke konsentrasjonsleirer til en god i dé.

Svar 2; Lengre, ordentlig og nyansert verjon:
Joda, jeg tror ikke at alle som kjører SUV er gjennomgående onde mennesker, så jeg har ingen problemer med å tro at din nabo er hjelpsom, hyggelig og snill mot katten sin. Menesker er sammensatte og har både gode og dårlige sider. Men å kjøre SUV er likevel en dårlig side. Å kjøre rundt i en SUV viser at du enten;
a) Har jobb/bosted som krever terrengkjøretøy. Disse er et fåtall, og bilene -særlig lakken- bærer fort preg av å bli brukt til nettopp dette.
b) Har mye penger å bruke på deg selv, prioriterer egen sikkerhet på bekostning av andres*, og har liten respekt for felles miljøansvar.
c) Handler bil uten å tenke overhodet.

Så, ja, jeg har lavere forventninger til et menneske som ikke er i gruppe a likevel kjører SUV, enn jeg har til en tilfeldig person. Selv om jeg selvsagt er åpen for at personens andre kvaliteter veier opp for et stupid valg av bil. Det er jo tross alt bare en del av personens totale livsvalg. Men jeg avskyr likevel bilen.

*Sjansene for død eller alvorlig skade for en fotgjenger eller en vanlig personbil du er innblandet i en ulykke med er dramatisk høyere om du kjører SUV. At at din egen sikkerhet er høyere er forøvrig tilsynelatende en myte da SUV-kjørere faktisk har litt høyere dødlighet enn førere av mindre biler.

Sist redigert av Ulvefar : 11-06-08 kl 09:51.
Gammel 11-06-08, 14:29   #13
Nebbia
Passiv

Standard

Svar 1; Kort, flåsete versjon:
SS-folk var visstnok også ofte glimrende naboer og familiefedre. Det gjør ikke konsentrasjonsleirer til en god i dé.

Svar 2; Lengre, ordentlig og nyansert verjon:
Joda, jeg tror ikke at alle som kjører SUV er gjennomgående onde mennesker, så jeg har ingen problemer med å tro at din nabo er hjelpsom, hyggelig og snill mot katten sin. Menesker er sammensatte og har både gode og dårlige sider. Men å kjøre SUV er likevel en dårlig side. Å kjøre rundt i en SUV viser at du enten;
a) Har jobb/bosted som krever terrengkjøretøy. Disse er et fåtall, og bilene -særlig lakken- bærer fort preg av å bli brukt til nettopp dette.
b) Har mye penger å bruke på deg selv, prioriterer egen sikkerhet på bekostning av andres*, og har liten respekt for felles miljøansvar.
c) Handler bil uten å tenke overhodet.

Så, ja, jeg har lavere forventninger til et menneske som ikke er i gruppe a likevel kjører SUV, enn jeg har til en tilfeldig person. Selv om jeg selvsagt er åpen for at personens andre kvaliteter veier opp for et stupid valg av bil. Det er jo tross alt bare en del av personens totale livsvalg. Men jeg avskyr likevel bilen.

*Sjansene for død eller alvorlig skade for en fotgjenger eller en vanlig personbil du er innblandet i en ulykke med er dramatisk høyere om du kjører SUV. At at din egen sikkerhet er høyere er forøvrig tilsynelatende en myte da SUV-kjørere faktisk har litt høyere dødlighet enn førere av mindre biler.

Jeg trodde kommentaren om å la femåringen prøve én gang til var flåsing, men nå er jeg usikker. Mener du at du ikke ville vært like ærlig som Tuneland hvis du skulle komme opp i samme situasjon - og bilen var en SUV?

Jeg forsto poenget ditt. Jeg ville bare påpeke det urimelige i å forskjellsbehandle på bakgrunn av hva slags bil man kjører. Like sikkert som at våre naboer er kjempehyggelige, finner du sikkert miljøbevisste, gretne kranglefanter som ikke fortjener noe annet enn en oppripet el-bil. Men å vektlegge valg av bil for hvordan du skal oppføre deg overfor eierne, skurrer veldig i mine ører.

Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:34   #14
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva slags forsikring tenker du på her?

Gammel 11-06-08, 14:44   #15
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Jeg trodde kommentaren om å la femåringen prøve én gang til var flåsing, men nå er jeg usikker. Mener du at du ikke ville vært like ærlig som Tuneland hvis du skulle komme opp i samme situasjon - og bilen var en SUV?

Jeg forsto poenget ditt. Jeg ville bare påpeke det urimelige i å forskjellsbehandle på bakgrunn av hva slags bil man kjører. Like sikkert som at våre naboer er kjempehyggelige, finner du sikkert miljøbevisste, gretne kranglefanter som ikke fortjener noe annet enn en oppripet el-bil. Men å vektlegge valg av bil for hvordan du skal oppføre deg overfor eierne, skurrer veldig i mine ører.

Hmm. At det var en diger SUV ville nok i det minste redusert sjansen for at jeg ville ønsket å betale mye penger til eieren. Når noen viser at de gir så blanke f... i miljøet og trafikken vedkommende deler med meg og folk jeg er glad i føler ikke jeg i utgangspunktet for å samarbeide med ham heller. Hvordan vi oppfører oss mot andre har konsekvenser for hvordan andre oppfører seg tilbake mot oss. Hvorfor mener du at valg av bil skal være et unntak?

Var det noe seriøst, som en pårygget støtfanger el, ville jeg selvsagt sagt fra. Antakeligvis for en ordentlig "uhellsripe" også (i motsetning til med vilje... ). Men som sagt, det er ikke en helhetlig moralsk dom jeg reagerer ut i fra, bare at vedkommende gjør én konkret, uomtvistelig ting jeg mener i seg selv er helt på jordet. Akkurat som man ikke trenger å ta en fullstendig, moralsk helhetsvurdering av personen som har brutt seg inn i huset ditt for å mene at vedkommende skal levere tilbake tingene han stjal.

Sist redigert av Ulvefar : 11-06-08 kl 15:44.
Gammel 11-06-08, 14:53   #16
TBM
Passiv

Standard

Vi opplevde det samme på Kielbåten for noen år siden. Mannen som eide bilen ble knallsur!!! - for det var jo en splitter ny Mercedes!!!

Jeg holdt på å sprekke - så mannen min tok praten - og etter et par uker kokte det ned til kr 1000. Og mannen beklaget at han hadde overreagert - men bilen var ny (og sikkert etterlengtet...)

Moralen er: Ikke kjøp ny bil. Evt. også - parker langt fra andre biler når man er på tur med barn. Evt. også 2 - ikke dra på tur med barn?

Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:48   #17
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Her om dagen kom en stor dumper som frakter asfalt den sprutet full bilen min. Det ble en god del lakkskader. Men jeg rakk dessverre ikke å ta reg. nr. på den. Utrolig irriterende.
Det var faktisk ganske ubehagelig å bli truffet i 70 sona. Det er utrolig hva det smeller. Bra at jeg holdt fatningen hvis ikke kunne det fort ha blitt en trafikkulykke.

Gammel 11-06-08, 18:18   #18
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Hmm. At det var en diger SUV ville nok i det minste redusert sjansen for at jeg ville ønsket å betale mye penger til eieren. Når noen viser at de gir så blanke f... i miljøet og trafikken vedkommende deler med meg og folk jeg er glad i føler ikke jeg i utgangspunktet for å samarbeide med ham heller. Hvordan vi oppfører oss mot andre har konsekvenser for hvordan andre oppfører seg tilbake mot oss. Hvorfor mener du at valg av bil skal være et unntak?

Var det noe seriøst, som en pårygget støtfanger el, ville jeg selvsagt sagt fra. Antakeligvis for en ordentlig "uhellsripe" også (i motsetning til med vilje... ). Men som sagt, det er ikke en helhetlig moralsk dom jeg reagerer ut i fra, bare at vedkommende gjør én konkret, uomtvistelig ting jeg mener i seg selv er helt på jordet. Akkurat som man ikke trenger å ta en fullstendig, moralsk helhetsvurdering av personen som har brutt seg inn i huset ditt for å mene at vedkommende skal levere tilbake tingene han stjal.

Det er vel ikke et spørsmål om å samarbeide eller ikke her?. Hvis man ødelegger andres eiendom er det en selvfølge at man gjør opp for seg. Noe annet er direkte frekt!

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 18:42   #19
Nebbia
Passiv

Standard

Dette blir for dumt. At noen kjører en SUV rettferdiggjør ikke at man kan oppføre seg som en drittsekk og la være å gjøre opp for en skade. Selektiv moral hører ingen steder hjemme.

Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 18:49   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir for dumt. At noen kjører en SUV rettferdiggjør ikke at man kan oppføre seg som en drittsekk og la være å gjøre opp for en skade. Selektiv moral hører ingen steder hjemme.

Veldig enig. Og jeg skjønner veldig godt at folk vil ha erstattet skader på bilen, uansett hva slags bil det er. Selv om man irriterer seg over at folk har en ny SUV eller Mercedes så har man da virkelig ikke noen slags moralsk rett til å lage riper i den uten å ville erstatte skaden. Dummeste jeg har hørt på lenge.

Og sammenligningen med innbruddstyv er jo bare helt på bærtur. Det er vel ikke den som skader en annens bil sin jobb å foreta noen moralsk helhetsvurdering av bileieren?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.