Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste potetsalat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-08, 12:44   #21
Kalima
Aktiv

Kalima sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Denne potetsalaten skal jeg prøve! Den ligner på potetsalaten ei venninde lager og den er knallgod. Det er bare det at jeg ikke får oppskrift, for den er hemmelig.

Takk for oppskrifta!

Ha ha - kanskje jeg røper en statshemmelighet nå?

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 14:01   #22
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kalima, her.

Ha ha - kanskje jeg røper en statshemmelighet nå?

Kanskje det Skal bli rimelig gøy og servere henne potetsalaten en dag

Gammel 15-05-08, 15:21   #23
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes like deler eple og potet blir helt nydelig i potetsalat. Passer til alt av kjøtt.

3-4 grønne epler
tilsvarende mengde poteter (antall avhenger av størrelse)
1 purreløk
1 beger rømme
1-2 poser majones
smak til med sitron, salt og pepper

Gammel 15-05-08, 22:31   #24
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Dette er den jeg lager mest. Den er veldig populær.

Potetsalat
Til ca. 6 personer

ca. 15 kokte Poteter delt i terninger
1 løk
2-3 sylteagurker

1 beger lett rømme
1 pk majones
0,5 dl sylteagurklake

salt
pepper
frisk gressløk

Alt blandes sammen. Ta potetene i til sist og anpass mengden til mengden "saus". Det skal ikke bli tørt. Gressløken drysses over til slutt.

Denne er også veldig god. Ligner på noen av de andre som er nevnt her.

ca 15 kokte poteter i terninger
1 purre, hakket
1-2 epler i små terninger

Dressing:
1 pakke ekte majones
1 beger lettrømme
ca 2 ss eddik (smak til)
1-2 ss sukker (smak til)

Denne har jeg ikke prøvd enda men jeg tror at den er kjempegod.
Forberedelse 10 min. Tillaging 5 min.

1 1/2 kg kokt kald potet
20 ruccolablader
5 soltørkede tomater
2 ss olje
1 ss balsamico eddik
1 ts dijonsennep
3 krm svart pepper
1 ts salt
10 valnøtter
20 g parmesanost

Fremgangsmåte

Legg tomatene i bløt. Skjær poteten i biter og legg i en skål. Bland med ruccolasalat. Skjær tomatene i strimler og legg i salaten. Bland sammen olje, eddik, sennep, pepper og salt i en skål og hell den over potetsalaten. Grovhakk valnøttene og bland dem i salaten. Riv parmesanen og strø over, rør om forsiktig.

Gammel 16-05-08, 09:06   #25
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

1 1/2 kg kokt kald potet
20 ruccolablader
5 soltørkede tomater
2 ss olje
1 ss balsamico eddik
1 ts dijonsennep
3 krm svart pepper
1 ts salt
10 valnøtter
20 g parmesanost

Fremgangsmåte

Legg tomatene i bløt. Skjær poteten i biter og legg i en skål. Bland med ruccolasalat. Skjær tomatene i strimler og legg i salaten. Bland sammen olje, eddik, sennep, pepper og salt i en skål og hell den over potetsalaten. Grovhakk valnøttene og bland dem i salaten. Riv parmesanen og strø over, rør om forsiktig.

Åh - DEN så god ut!

Gammel 16-05-08, 09:27   #26
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

I dag skal jeg lage Kalimas potetsalat. Skal ha den tilgrillmaten i morgen. Den høres skikkelig knallgod ut og veldig lik min vennindes (hemmelig oppskrift).

Gammel 10-06-08, 19:50   #27
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kalima, her.

8-10 poteter
1/2 løk
1 eple
2 hardkokte egg
1 pk kremfløte
1 pk majones
litt salt

Kutt potetene i terninger og kok dem. Finhakk løken, kutt opp eplet og del eggene. Pisk kremfløte og vend i majonesen og de andre ingrediensene. Ta i litt salt.

Denne er kjempegod!!

Denne har jeg laget i dag. Brukte mandelpoteter, jazzet den opp med litt reddik, et ekstra egg og kruspersille (og brukte sjalottløk).

Knallgod!

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 20:13   #28
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ingen som man lager uten rømme eller kremfløte?

Går det ant å bytte ut rømmme med mat yogurt?

Jeg tåler ikke rømme men yogurt kan jeg spise en del av.

Bruker mat yogurt i dipper,på laks istede for rømme.

Fløte har jeg ikke noe erstatning som jeg vet om så fløte kan jeg ikke bruke

Gammel 10-06-08, 20:17   #29
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så en på NRK ista. Der brukte de olivenolje, eddik, salt, pepper sukker og no krydder greier.

Potetsalaten besto av

kokte poteter i skiver
epler i skiver
vårløk
sylteagurk

Mener kanskje at det var noe mer også, men kommer ikke på det nå. :kanskje ikke så veldig til hjelp..:

Gammel 10-06-08, 21:01   #30
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Så en på NRK ista. Der brukte de olivenolje, eddik, salt, pepper sukker og no krydder greier.

Potetsalaten besto av

kokte poteter i skiver
epler i skiver
vårløk
sylteagurk

Mener kanskje at det var noe mer også, men kommer ikke på det nå. :kanskje ikke så veldig til hjelp..:

Det hørtes jo faktisk godt ut.
Skal surfe litt på nrk sidene å se om jeg finner

jeg er ikke så glad i potetsalat egentlig hehe, men er vel mere for at jeg får vondt i magen bestandig

Gammel 10-06-08, 21:15   #31
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg lager potetsalat med olje- og sitrondressing. Bare slumper, så jeg har ingen ordentlig oppskrift.

- Kok nypoteter med skallet på, og del i biter. Det er en fordel om potetene fortsatt er lunkne når du har over dressingen.
- Tilsett avokado, vårløk og evt. soltørkede tomater i biter.
- Lag en dressing av god olivenolje og ferskpresset sitron, samt salt og pepper. Ha i litt og litt, til potetsalaten er så fuktig som du liker den. Det går med ganske mye olje...

Skikkelig godt, og et forfriskende avbrekk når man er lei av de rømmebaserte potetsalatene.

Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:47   #32
Kalima
Aktiv

Kalima sin avatar

Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mange av potetsalatene som er nevnt i tråden er uten rømme og fløte, ta en nærmere titt og se om du finner noe som faller i smak!!

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.