Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ber om abort etter en utepils …

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 15:04   #41
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ber om abort etter en utepils …

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men hvis jeg ikke er feilinformert, så betyr jo dette i realiteten at barnet kan være skadd? Hvorfor er det da så merkelig at folk vurderer abort gitt at de har drukket? (Nå antar jeg selvfølgelig for diskusjonens skyld at man ikke er prinsipiell motstander av abort, men at man tilhører en gruppe som synes det er OK å ta abort hvis barnet er skadet.)

Jeg synes det er merkelig at disse gravide lar vær å bruke hodet, ja. Jeg innser jo at andre har et helt annet forhold til abort enn meg, men det er lov å bruke fornuft og skjønn, også i dette tilfellet. Det står ingen steder at fosteret tar skade av alkoholpåvirkning, men man bør unngå det da man ikke vet hvor lite som skal til. Skremmselspropaganda tar gjerne for seg worst case scenario, men da kommer dette med å tilegne seg relevant kunnskap på banen, for det er ingenting som tilsier at man på bakgrunn av informasjonen tilgjengelig skal måtte ta abort.

Gammel 11-06-08, 15:05   #42
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Men hvis jeg ikke er feilinformert, så betyr jo dette i realiteten at barnet kan være skadd? Hvorfor er det da så merkelig at folk vurderer abort gitt at de har drukket? (Nå antar jeg selvfølgelig for diskusjonens skyld at man ikke er prinsipiell motstander av abort, men at man tilhører en gruppe som synes det er OK å ta abort hvis barnet er skadet.)

Man bør kanskje vurdere både det eventuelle skadeomfanget og risikoen før man vurderer abort, i det minste. Risikoen for skade på grunn av alkohol tidlig i svangerskapet tror jeg ikke er stor, og skadeomfanget er f.eks. konsentrasjonsvansker. Er det en grei grunn for abort?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:08   #43
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kan tildels være med på det kie og him sier, men jeg setter et skille mellom uerfaren førstegangsgravid og rett og slett dumskap. Man er i overkant lettpåvirkelig og dum hvis man ber om abort etter å drukket alkohol, for mangler man allmennkunnskapen skal det ikke mange tastetrykkene til på en PC før man blir godt nok informert. Mangler man PC, eller vet man ikke hva det er, finnes det andre måter å lese om alkohol og graviditet på.

Så da er kampanjen villedende, da?

Sitat:

Ett enkelt glass vin kan skade fosteret. Dette var budskapet i Helsedirektoratets kampanje mot alkoholbruk i svangerskapet før jul.

Budskapet var jo nettopp det man tenker på disse damene som dumme for å ha trodd på. Om budskapet er feil så er det vel også kritikkverdig å kjøre en kampanje på dette?

Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan mene at en kampanje er riktig men at de som tar budskapet for god fisk og faktisk blir engstelige er dumme. Og det er jo ikke akkurat inkompetente folk som reagerer på kampanjen heller.

Sitat:

Norsk Gynekologisk Forening har i et brev til Helsedirektoratet reagert på kampanjen, der de hevder den skaper unødig angst.

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/06/11/537846.html

Dum eller ikke dum. Man bør kunne forvente at kampanjer i regi av Helsetilsynet er etterrettelige, synes jeg.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:12   #44
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man mener at man har skadet barnet sitt beyond hope ved å ta en øl før man visste at man var gravid er det bare en eneste ting å gjøre. Da MÅ man være totalavholds. Punktum. Man må rett og slett ta konsekvensen av sin egen oppfatning og ikke skylde på staten. Staten har en opplysningsplikt i fht helse og dette er helt grei informasjon folk har godt av, all den tid damer drikker mer og mer og har overtatt et kontinentalt og mannlig drikkemønster.

Og folk kan tydeligvis ikke informeres nok, dersom de kan være 10 uker på vei før de vet at de er gravide.

Gammel 11-06-08, 15:12   #45
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står at det kan, kie, du misforstår kraftig hvis du mener det er det samme som at det vil gjøre det.

Gammel 11-06-08, 15:13   #46
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Dum eller ikke dum. Man bør kunne forvente at kampanjer i regi av Helsetilsynet er etterrettelige, synes jeg.

Er den ikke etterrettelig? Hva er den sier som er direkte galt, da?
Jeg tror du må venne deg til tanken om at det finnes folk som er skikkelig teite.

Gammel 11-06-08, 15:14   #47
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Man bør kanskje vurdere både det eventuelle skadeomfanget og risikoen før man vurderer abort, i det minste. Risikoen for skade på grunn av alkohol tidlig i svangerskapet tror jeg ikke er stor, og skadeomfanget er f.eks. konsentrasjonsvansker. Er det en grei grunn for abort?

Ja, men nå er vel risikoen ukjent? Senskadene er vel også ukjente? Det er vel det som er poenget med hele kampanjen, man vet at alkohol er veldig skadelig for foster, vi har ikke oversikt over hvilke skader det kan gjøre eller når i graviditeten skadene kan oppstå.

Jeg synes ikke det er så merkelig at folk som ikke kan spesielt mye om dette blir forvirret. Først får man innstendig beskjed om å holde seg unna alkohol fordi det kan forårsake skade, man drikker (ved et uhell får man tro) og hvis man da ønsker å ta abort på grunnlag av det får man vite at risikoen er lav og skadeomfanget er lite.

Synes ikke dere at den første og siste delene sier mot hverandre?

Gammel 11-06-08, 15:16   #48
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Kampanjen er vel ikke villedende eller budskapet feilaktig. Fagfolk mener man kan få fosterskade på grunn av et glass vin. Denne skaden er f.eks. konsentrasjonsvansker. Mener du at en slik skade er så ubetydelig at man ikke skal advare? Ut fra det som diskuteres kan jeg også spørre om det motsatt, er denne skaden så alvorlig at det legitimerer abort?

Gammel 11-06-08, 15:24   #49
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Ja, men nå er vel risikoen ukjent? Senskadene er vel også ukjente? Det er vel det som er poenget med hele kampanjen, man vet at alkohol er veldig skadelig for foster, vi har ikke oversikt over hvilke skader det kan gjøre eller når i graviditeten skadene kan oppstå.

Man har vel et visst innblikk i skader, som at det kan gi konsentrasjonsvansker for å ta et eksempel. De alvorligste skadene kjenner man vel godt til. Problemet er som du sier at man ikke kjenner risikoen godt nok, og hvor mye/lite alkohol som skal til. Og da er det jo best å være føre var.

Jeg synes ikke det er så merkelig at folk som ikke kan spesielt mye om dette blir forvirret. Først får man innstendig beskjed om å holde seg unna alkohol fordi det kan forårsake skade, man drikker (ved et uhell får man tro) og hvis man da ønsker å ta abort på grunnlag av det får man vite at risikoen er lav og skadeomfanget er lite.

Jeg syns ikke dette sier mot hverandre. Det handler om å gi barnet en optimal start, det handler om å være føre var, det handler om kunne redusere risiko for skader når man har muligheten. Jeg syns det er fornuftig å unngå å påføre barnet konsentrasjonsvasker om jeg kan, men jeg mener også at et barn som kommer til å få konsentrasjonsvansker har livets rett.

Gammel 11-06-08, 15:24   #50
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh nei? Det blir jo som å be folk om å bruke sikkerhetsbelte men ikke direkte fraråde å kjøre bil. Det er jo sånn det er med risikovurderinger. Problemet er jo at mange tenker sånn: Over 50% sjanse, da skjer det helt sikkert. Under 50% sjanse, sikkert ikke.

Gammel 11-06-08, 15:27   #51
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kampanjen er vel ikke villedende eller budskapet feilaktig. Fagfolk mener man kan få fosterskade på grunn av et glass vin. Denne skaden er f.eks. konsentrasjonsvansker. Mener du at en slik skade er så ubetydelig at man ikke skal advare? Ut fra det som diskuteres kan jeg også spørre om det motsatt, er denne skaden så alvorlig at det legitimerer abort?

Dette er hentet fra sidene til helsedirektoratet:
Hvis en mor drikker alkohol når hun er gravid, blir også fosteret påvirket av alkohol. Dette kan forårsake at fosteret ikke utvikler seg best mulig. Med alkoholforbruk følger risiko for at barnet blir født for tidlig, får redusert vekst, lavere intelligens eller andre utviklingsavvik. Noen trygg nedre grense for alkoholbruk kan ikke oppgis. Risikoen øker hvis mor drikker mye og ofte.

For meg høres dette litt mer alvorlig ut enn konsentrasjonsvansker.

Gammel 11-06-08, 15:28   #52
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så Gynekologforeningen er på villspor, da? Siden det er de som har reagert på kampanjen?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:34   #53
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Dette er hentet fra sidene til helsedirektoratet:
Hvis en mor drikker alkohol når hun er gravid, blir også fosteret påvirket av alkohol. Dette kan forårsake at fosteret ikke utvikler seg best mulig. Med alkoholforbruk følger risiko for at barnet blir født for tidlig, får redusert vekst, lavere intelligens eller andre utviklingsavvik. Noen trygg nedre grense for alkoholbruk kan ikke oppgis. Risikoen øker hvis mor drikker mye og ofte.

For meg høres dette litt mer alvorlig ut enn konsentrasjonsvansker.

Jepp, konsentrasjonsvansker er bare en skade barnet kan få, som er lite alvorlig. Jeg vil allikevel påstå at de fleste skader barnet får pga alkohol ikke gir god grunn til abort. Når man snakker om føtalt alkoholsyndrom befinner man seg i helt andre enden av skalaen, og skadene er store. Kanskje er mange flere enn det vi er klar over skadet på grunn av mors inntak av alkohol. Dersom f.eks. mange av tilfellene av adhd og de fleste konsentrajons- og lærevansker skyldes alkohol, er dette faktisk et samfunssproblem i tillegg til et personlig problem for de det gjelder.

Gammel 11-06-08, 15:34   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så Gynekologforeningen er på villspor, da? Siden det er de som har reagert på kampanjen?

Nei, men de har da ikke det eneste entydige svaret på hvordan man skal drive en sånn kampanje. Det er jo deres jobb å si ifra om en kampanje kan ha uforutsette virkninger. De er jo neppe mot en kampanje som går på mindre alkoholforbruk blant gravide per se.

Gammel 11-06-08, 15:39   #55
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Ikke nødvendigvis. De har sine saker og interesser å verne om og sitter på kunnskap som andre ikke innehar. De ser det vel da som sin plikt å si ifra om at en slik kampanje skaper økt angst blant enkelte. Det er nyttig informasjon å få med seg, også for Helsedirektoratet som står bak kampanjen.

Gammel 11-06-08, 15:55   #56
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jepp, konsentrasjonsvansker er bare en skade barnet kan få, som er lite alvorlig. Jeg vil allikevel påstå at de fleste skader barnet får pga alkohol ikke gir god grunn til abort.

Nå snakker ikke jeg heller om skadene av alkoholforbruk er god nok grunn til abort, jeg snakker om at kampanjen kan gi inntrykk av at skadene er god grunn nok til abort. Litt knotet sagt, men jeg håper det er mulig å skjønne hva jeg mener. Og hvis kampanjen gir det inntrykket så mener jeg at folk ikke nødvendigvis er dumme fordi om de ønsker abort etter en utepils. (Herlig overskrift forresten, er det farligere å drikke pils ute enn inne?)

Gammel 11-06-08, 16:21   #57
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Nå snakker ikke jeg heller om skadene av alkoholforbruk er god nok grunn til abort, jeg snakker om at kampanjen kan gi inntrykk av at skadene er god grunn nok til abort. Litt knotet sagt, men jeg håper det er mulig å skjønne hva jeg mener.

Ja, jeg skjønner hva du mener. Og hvis man oppfatter kampanjen slik, da er man kanskje litt dum?

Gammel 11-06-08, 16:22   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nei, og ja, men de ser andre ting enn forskere og informasjonsfolk, politikere eller andre interesserte.

Og gynekologer ser vel mer av det skremmende folkedypet enn en forsker gjør?

Gammel 11-06-08, 16:23   #59
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg skjønner hva du mener. Og hvis man oppfatter kampanjen slik, da er man kanskje litt dum?

Hvorfor det egentlig? Hvis det opplyses om at et enkelt glass vin kan skade fosteret, så er det ikke rart mange førstegangs reagerer. Det er ikke alle som er like levende opptatt av og har orientert seg i denne verdenen som oss på FP…

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:25   #60
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvorfor det egentlig? Hvis det opplyses om at et enkelt glass vin kan skade fosteret, så er det ikke rart mange førstegangs reagerer. Det er ikke alle som er like levende opptatt av og har orientert seg i denne verdenen som oss på FP…

Survival of the fittest, kalles det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.