Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ber om abort etter en utepils …

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 16:32   #61
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ber om abort etter en utepils …

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja, jeg skjønner hva du mener. Og hvis man oppfatter kampanjen slik, da er man kanskje litt dum?

Tja, hvis mange nok oppfatter kampanjen slik så er det kanskje kampanjen som har et problem? Og i tillegg: Skal ikke en slik kampanje opplyse de som er uopplyste (eventuelt dumme)? Da er det kanskje greit uten total skivebom på målgruppen?

Gammel 11-06-08, 16:40   #62
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tja, hvis mange nok oppfatter kampanjen slik så er det kanskje kampanjen som har et problem? Og i tillegg: Skal ikke en slik kampanje opplyse de som er uopplyste (eventuelt dumme)? Da er det kanskje greit uten total skivebom på målgruppen?

Det er da mye som er potensielt skadelig for et foster? Det gjør da ikke nødvendigvis abort til et godt alternativ.

Denne kampanjen har som mål å få gravide til å ikke drikke alkohol. Jeg tror dette er informasjon som alle burde ha fått med seg nå, hvis ikke er man lite orientert, og ja, kanskje dum. Dersom gravide allikevel drikker alkohol, for så å bekymre seg og deretter vurdere abort. Da er man kanskje litt dum?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:44   #63
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da mye som er potensielt skadelig for et foster? Det gjør da ikke nødvendigvis abort til et godt alternativ.

Denne kampanjen har som mål å få gravide til å ikke drikke alkohol. Jeg tror dette er informasjon som alle burde ha fått med seg nå, hvis ikke er man lite orientert, og ja, kanskje dum. Dersom gravide allikevel drikker alkohol, for så å bekymre seg og deretter vurdere abort. Da er man kanskje litt dum?

Jeg tror ikke caset er slik. Jeg tror at caset er slik at noen har drukket noe før de var klar over at de var gravide, de har fått med seg kampanjen og blir såpass redde at de ønsker abort fordi de er redde for skadene på fostret.

Da mener jeg at årsaken kan være at kampanjen er for "kraftig" og "dommedagsaktig" fremfor at folk er dumme.

Vel, vi blir neppe enige, så jeg avslutter nå. (Må vel nesten gjøre noe fornuftig også - av og til i alle fall. )

Gammel 11-06-08, 16:50   #64
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Som Him, jeg tror faktisk de fleste drikker før de vet at de er gravide, og det er ikke akkurat uvanlig å ta seg en fyll hvis man ikke har planlagt en graviditet, ja, også når man kanskje prøver. Det er nok denne gruppen som bekymrer seg, og det kan vel ikke akkurat kalles uintelligent.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:52   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Som Him, jeg tror faktisk de fleste drikker før de vet at de er gravide, og det er ikke akkurat uvanlig å ta seg en fyll hvis man ikke har planlagt en graviditet, ja, også når man kanskje prøver. Det er nok denne gruppen som bekymrer seg, og det kan vel ikke akkurat kalles uintelligent.

Nja, om en PRØVER tar seg ei fyllekule og vil ta abort om hun da blir gravid, vet jeg ikke hvor intelligent hun egentlig kan påstås å være. Men jeg skjønner hva du mener.

Gammel 11-06-08, 16:53   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig mange svangerskap som ikke er 100% planlagte, da. I den virkelige verden.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:56   #67
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nja, om en PRØVER tar seg ei fyllekule og vil ta abort om hun da blir gravid, vet jeg ikke hvor intelligent hun egentlig kan påstås å være. Men jeg skjønner hva du mener.

Godt du skjønte hva jeg mente!

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-06-08, 17:01   #68
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Ber om abort etter en utepils…

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jøss ... Men jeg synes det er flott at de har slike kampanjer, for jeg tror det redder ganske mange barn fra skader. Så får heller legene opplyse disse sjelene om at barnet sannsynligvis ikke er så skadet av denne utepilsen at de bør tenke på abort. Jeg synes IKKE de skal slutte med sånne flotte og viktige kampanjer fordi enkelte er uvitende.

Helt enig

Gammel 11-06-08, 17:05   #69
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den som sier andre er dumme, den er dum den.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 17:29   #70
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Fokusgruppene de hadde brukt i SH-dir besto av gravide kvinner og de BA om et tydelig budskap. Ikke skjønn og ca og omtrent.

Kan man si at man ikke planla svangerskapet dersom man ikke går på prevensjon og har sex? De aller fleste som blir gravide bruker ikke prevensjon, og dermed må det vel sies å være planlagt? Eller innenfor det man burde vite om?

Gammel 11-06-08, 17:30   #71
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kan man si at man ikke planla svangerskapet dersom man ikke går på prevensjon og har sex? De aller fleste som blir gravide bruker ikke prevensjon, og dermed må det vel sies å være planlagt? Eller innenfor det man burde vite om?

Den får du dra lenger ut på landet med!

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-06-08, 20:12   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Den får du dra lenger ut på landet med!

Haha, det er vel nettopp slik de blir gravide som tenåringer på landet, kanskje? Du kan ikke mene det er VANLIG å bli gravid med prevensjon (som er brukt riktig).

Hvis man har en livsstil som er helt uforenlig med graviditet, så bør man enten sørge for å bruke prevensjon eller la være å drikke så mye.

Det var en fra gynekologforeningen som ble intervjuet på Her og nå, og han fortalte motvillig at det var faktisk ingen som hadde kommet til ham, eller noen han hadde hørt om noe sted som faktisk hadde bedt om abort etter å ha tatt en øl.

Jeg tror mange påstår de blir gravide med prevensjon for å bortforklare graviditeter som for utenforstående ser litt dårlig planlagte ut, at man er blitt gravid mens man var arbeidsledig, student eller bodde trangt, med en fyr man kanskje ikke hadde kjent så lenge eller lignende, det virker kanskje litt teit å si at man planla å bli gravid når det objektivt sett ikke passer? Sånn at man ikke skal fremstå som ustrukturert?

Og så tror jeg at den latterlige 3-måneders-regelen om at graviditeten må være hemmelig inntil da, kombinert med dagens drikkepress er helt håpløs. man må styre og late som om man drikker, helle solbærsaft på vinflasker, bestikke kelnere til å ha lettøl på halvlitersglass og hva_har_du. det er dessverre lite aksept for å la være å drikke, det er ikke kosher å fortelle at man er gravid før 12. uke og det er ikke greit å være sosial uten alkohol.

Gammel 11-06-08, 20:30   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

F

Nettopp. De FLESTE som blir gravide bruker da slett ikke prevensjon. Heldigvis, ellers hadde folk på prevensjon slitt litt.
Og bruker man ikke prevensjon bør det ikke akkurat komme som noe sjokk at man plutselig sitter der med en positiv test.

Gammel 11-06-08, 20:47   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

igjen.

Jeg er litt imot den holdningen at det skal være til pass for den som var full og dreit i prevensjon, hoppet av i svingen, kondomen sprakk eller man glemte å ta en pille. Mennesker er mennesker og man må jo bare innse at i forelskelsens og kåthetens rus gjøres mang en feil eller ulykke som man sier. Og dere mener vel ikke seriøst at alle som kan kanskjebli gravide må holde seg avholds til enhver tid. Greit nok med prøvere og andre planlagte mennesker. Jeg for min del fant det ut i 5 uke første gangen, og ja, det var et "uhell" og jeg var på fylla på vår første kjærlighetsferie i to uker før det. Det falt meg lizzom ikke inn at jeg ble gravid, og holdt meg ihvertfall ikke drikkefri før jeg med et sjokk fant at vi har vært for uforsiktige. Og for dem som da finner det ut mye senere er det klart at slike kampanjer setter igang bekymringer, som i noen tilfeller gir utslag i rare og kanskje ikke gjennomtenkte spørsmål til legene. Jeg tror jo at de som seriøst vurderer abort pga en pils eller to er i særdeles lite mindretall. Eller hva? Og jeg sier fortsatt ikke at det er bra med kampanjer og god offentlig informasjon, men presentasjonen kan man tenke igjennom.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.