Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Det er håp for alle orkidéer

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-08, 19:46   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Nydelig orkide du har!

Mine holder noen måneder før de tar kvelden. Kunne jeg fått oppskriften på å få blomster på dem igjen?

det sto på lappen som fulgte med at de skulle ha et eggeglass med vann i uka, det funket IKKE...
Svigerfar så jeg skulle ha orkidéen i kjøkkenvasken, fylle vasken med vann (ikke helt iskaldt) og la orkidéen stå der i 20 minutter. En gang i uka. Etter noen uker kom en ny stilk med knopper etterhvert

Så fredag er "drukne-orkidé-dagen".

Gammel 14-06-08, 19:48   #2
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Her også..

De liker å få godt med vann, og spesielt de lufte-røttene sakene som henger ned. Hvis du skal bruke et eggeglass må du konsekvent bytte på hvor du vanner. Men noen sverger til den metoden.

Gammel 14-06-08, 19:50   #3
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle visst hørt på mamma for lenge siden ...

Gammel 14-06-08, 20:42   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Er det noen her som tar vare på alle orkideer?

jeg liker å ha orkideer i vinduskarmen, de varer fra noen uker til noen få måneder. Men om det kan gå et par år til de blomstrer igjen - hvor skal jeg ha dem i mellomtiden.De er jo ikke så dekorative mens de står på vent.

Mitt tips - mens de er i blomst vel og merke - er å ta de under springen, fylle godt opp med vann, sånn at den blir gjennomvåt, ca en gang i uka,evt hver 10 dag, eller noe derimellom. Når jeg begynte med det økte levetiden betraktelig.

mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 21:05   #5
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Er det noen her som tar vare på alle orkideer?

jeg liker å ha orkideer i vinduskarmen, de varer fra noen uker til noen få måneder. Men om det kan gå et par år til de blomstrer igjen - hvor skal jeg ha dem i mellomtiden.De er jo ikke så dekorative mens de står på vent.

Mitt tips - mens de er i blomst vel og merke - er å ta de under springen, fylle godt opp med vann, sånn at den blir gjennomvåt, ca en gang i uka,evt hver 10 dag, eller noe derimellom. Når jeg begynte med det økte levetiden betraktelig.

skal egentlig ikke gå år i mellom... Tok bare 1-2 mnd før det kom blomst etter jeg begynte slik. Og denne gangen visnet den ene blomsten jeg hadde tidligere i vinter samtidig som den første av disse seks som her kommet kom. Dermed ikke noe tid uten blomster

Stilken kapper jeg når alle har visnet ja. På den første bruksanvisningen sto det at jeg skulle gjøre det mellom 2. og 3. ledd, men det så bare snålt ut med en inntørket stilk, så jeg kappet lenger ned.

Gammel 14-06-08, 21:18   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Fin blomst og flott farge.
Har lest at blomstene kommer tilbake etter ca 7 måneder... tok ikke tiden, men jeg kuttet min ned over 3.ledd og nå kommer det nye knopper på de to grenene + at det kommer nye grener ut av disse igjen.
Er nesten helt sikker på at min var hvit sist men nå kommer den opp med spettete rosa farge.. Noen som vet om den gjør det?!
Gøy at den kommer tilbake iallefall!

Gammel 14-06-08, 21:23   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Fin blomst og flott farge.
Har lest at blomstene kommer tilbake etter ca 7 måneder... tok ikke tiden, men jeg kuttet min ned over 3.ledd og nå kommer det nye knopper på de to grenene + at det kommer nye grener ut av disse igjen.
Er nesten helt sikker på at min var hvit sist men nå kommer den opp med spettete rosa farge.. Noen som vet om den gjør det?!
Gøy at den kommer tilbake iallefall!

Så rart, mine har kommet med helt nye stilker fra nede ved bladene. De gamle stilkene har bare tørket inn og aldri kommet noe der...

Gammel 14-06-08, 21:23   #8
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Så fin den er
HAr for tiden 2 som blomstrer, men når de dør skal jeg følge tipset til din svigerfar så kanskje de kommer igjen. Det skal sies at jeg har fått de til å blomstre igjen en gang. Men bare på en av alle de jeg har hatt. Har klippet de og vannet bare i ny og ne.
Nå blir det vannings.

Gammel 02-07-08, 17:33   #9
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

det sto på lappen som fulgte med at de skulle ha et eggeglass med vann i uka, det funket IKKE...
Svigerfar så jeg skulle ha orkidéen i kjøkkenvasken, fylle vasken med vann (ikke helt iskaldt) og la orkidéen stå der i 20 minutter. En gang i uka. Etter noen uker kom en ny stilk med knopper etterhvert

Så fredag er "drukne-orkidé-dagen".

Det sa min blomsterbutikkjobbende venninne også, og mine orkidèer er også fine.

Gammel 02-07-08, 20:15   #10
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Onsdag har herved blitt drukne orkidedagen min og jeg har startet prosjekt nytt liv til orkiden.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.