|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)
Det er jeg enig i, men samtidig legger jo loven dessverre direkte opp til å gjøre dette til en sak også da, med å blande inn «muligheten til å vie lesbiske og homofile i kirke- og trossamfunn.» Det er vel den ene tingen jeg er sterkt motsander av i denne saken. Den norske kirke har vel etter hvert egentlig blitt ganske homovennlig, har den ikke? Men i media overskygges jo det ganske grundig av Høybråten og hans like når de står der med fråden rundt kjeften, men han representrer jo heller ikke Den norske kirke på noen måte, han er jo en del av det mange (ok, jeg) vil kalle rablendetullingsegmentet innenfor norsk kristenhet. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Ustabil
|
Jeg kom på en annen interessant problemstilling - knyttet til det at "voksne mennesker" må få bestemme over seg selv. Prostitusjon. Hvorfor skal ikke det være lov? Hvorfor skal ikke folk få lov til å selge kroppen sin, eller hvorfor skal man ikke ha lov til å bruke pengene sine på å kjøpe sex? |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror at dersom man skal finne ut hva man mener om en sak så er det et god start å tenke på den saken og ikke ramse opp masse andre ting som også er kompliserte. Selv om det kan være nyttig å bruke analoge tilfeller til å belyse selv hva man synes, så må man først gå igjennom en rekke av momenter for å se om de to sakene man sammenligner gir de samme etiske problemstillingene.
|
|
|
#104 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#105 |
|
Passiv
|
Her bommer du vel litt?!!! |
|
|
|
#106 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Ny ekteskapslov (Dagbladet)
|
|
|
#107 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Nei, men jeg ser at jeg klarer ikke å forklare hva jeg mener.
|
|
|
#108 |
|
flisespikker
|
Prostitusjon er jo lov (hvis ikke noe har blitt endret helt i det siste), så jeg vet ikke helt hva du vil frem til her?
|
|
|
#109 |
|
Mother of Dragons
|
Det tunge etiske spørsmålet når det gjelder prostitusjon er jo hvorvidt det er frivilllig eller ei. Om man sier «Gitt at det er frivillig» så fjerner man jo det som gjør det vanskelig og komplisert og da gjenstår kun tomt demagogeri.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 13-06-08 kl 16:45. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Å tvinge noen ut i prostitusjon rammes av det eksisterende lovforbudet mot hallikvirksomhet, så jeg ser ikke hensikten med den nye loven - annet enn naiv norsk tro på at alt i samfunnet kan reguleres ved påbud og forbud. |
|
|
|
#112 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)Jeg synes prostitusjon er skikkelig vanskelig. Eller, jeg synes lovdiskusjoner rundt prostitusjon er skikkelig vanskelig.
|
|
|
#113 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)Hovedgrunnen til å ikke begynne å lovregulere polygami tror jeg ligge mer i det juss-praktiske: Det blir uhyre komplisert (blant annet i arveforhold) og vil gjelde uhyre få forhold. Det går rett og slett en grense for hvor mange spesialtilfeller en skal tilrettelegge for juridisk.
|
|
|
#114 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)Eh, hva skjedde her? Logger meg spent på etter et døgn, og ingen har kalt meg hverken ond eller lite oppegående.
|
|
|
#115 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg skulle gjerne gjort det, men har ikke nubbsjans til å løpe fra deg.
|
|
|
#116 |
|
-
Det er vel ingen grunn til å kalle deg det, men innlegget ditt var enten en smule naivt, eller du utviser en så stor grad av moralsk relativisme at det ikke har noen særlig hensikt å diskutere temaet. Jeg er ikke så relativistisk; ondskap er ondskap, dumhet er dumhet, det hjelper ikke å dekke seg bak religion. Det fins ingen unnskyldning for de som fremmer homohat og homohets innefor norsk kristenhet; innen Den norske kirke har jo biskop Skjevesland vist seg som særdeles udugelig denne uken, og som representant for the lunatic fringe er det jo bare å se på Høybråten. Og det de fremfører er hat, ringeakt og hets, selv om de pakker det inn i formuleringer som får det til å høres tilforlatelig ut. Og dette er de naturligvis hjertelig velkommen til å gjøre, men bare innefor sin egen kirke eller forening; da kan de som enten blir direkte agrepet, eller bare misliker denne typen hets finne et annet sted å gå; det er fullt mulig også uten å konvertere, men det fins ingen grunn til å respektere at homohaterne prøver å gjøre sitt ondsinnede og menneskefiendlige program til lov for resten av samfunnet. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)Den ser jeg ikke, BenMurphy. Jeg er kanskje naiv, men jeg ser ikke at "vi tror ikke enkjønnede forhold er det som gir best oppvekstvilkår for barn" er HAT. Det er en nedvurdering, det er generaliserende, etc., men det er ikke HATEFULLT eller ONDT.
|
|
|
#118 |
|
-
Isolert sett nei, men som du også skrev omfatter den religiøse argumentasjonen vesentlig mer enn dette rasjonelle, men sannsynligivs falsifserbare, argumentet; den strekker seg fra Sodoma og Gomorra til Paulus, og det ligger en sterk fordømmelse av homoseksuelle under argumentasjonen, selv om de dyktige retorikerne naturligivs har lært seg å pynte på formuleringene er det et svært stygt menneskesyn som ligger under det de sier. De fremstiller homoekteskap, og dermed homofile som inngår dem, som en trussel mot samfunnet; det er en stygg og ond anklage, og de vet sannsynlgivis at det ikke er sant (hvis de ikke vet det er de dumme). |
|
|
|
|
|
#119 |
|
godt brukt
|
Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)Enig med BenMurphy her. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tenker også at man hvertfall må være litt ond for å kjempe mot en felles ekteskapslov.
|
![]() |
|
|