Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 23:09   #341
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Man bruker vel helst fellesbetegnelsen "Atopi" istedet for "Atopiske sykdommer", men de har vel prøvd å forenkle/fornorske det for å gjøre det lettere forståelig for pasientene.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 23:10   #342
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er innom og dåner litt av og til. Bare overse meg.

Gammel 14-11-06, 23:11   #343
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

:Overser:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 23:16   #344
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Overser?! Jeg tror heller jeg dåner litt, jeg.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 23:50   #345
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg tror denne var langt fra sarkastisk. Kanne skjønte nok hva MinaX mente, og var veldig glad i henne for at hun skrev det så bra. :hjelpsom:

Jeg skjønte det forøvrig også, og valgte å sende en prikk med :kysse:. I tilfelle noen skulle tror jeg er sarkastisk og hater MinaX for å komme med tøv.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 00:05   #346
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

For å være ærlig, as usual, så syns jeg det er fullstendig patetisk å stappe i babyer ting som FORELDRENE liker og syns er søtt og morsomt å se på at babyen spiser. Det være is, sjokolade, brus osv. Hvor mange har jeg ikke sett gi babyer brus fordi de vrenger jo på hele trynet. Det trenger nødvendigvis ikke ha noe med allergier å gjøre i det hele tatt, bare litt sunt foreldrevett, noe enkelte fnisende individer ser ut til å mangle.

*trampeklapp*

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men har du tenkt å kræsje da? (sitat kranglevoren og vrang tidl. NM-bruker)

Hehehe. Nei, hvem gidder vel det?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jøss.

Elin, jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over den delen av logikken din som ender med at hvis ikke man er perfekt, så kan man ikke si noe om hva man synes er rett eller galt. Dette kom du med i den berømte bilsetediskusjonen også, husker jeg. Jaja.

Dette synes jeg egentlig er ganske lett. Det handler, som Skilpadda nevner, om kostnad vs. nytte. Is til småbarn = ingen nytte, potensiell kostnad. Utgår hos meg. Bilkjøring = høy nytte, høy kostnad. Jeg minimerer kostnaden ved trygg bil og best mulig sikring. Katt = potensiell nytte (kos), potensiell kostnad. Jeg dropper det (mest fordi jeg ikke har lyst på).

Sånn er det ganske lett å gjøre med de fleste ting. Jeg synes ikke noen som gir spedbarn is utøver omsorgssvikt, men jeg synes det er en unødig risiko ifht. nytten – selv om risikoen er liten. Ergo synes jeg ikke det er smart gjort.

Dette var et skrekkelig velskrevet innlegg. Skrekkelig.

Synserne gidder jeg ikke engang kommentere.

Gammel 15-11-06, 08:01   #347
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror denne var langt fra sarkastisk. Kanne skjønte nok hva MinaX mente, og var veldig glad i henne for at hun skrev det så bra. :hjelpsom:

Jeg skjønte det forøvrig også, og valgte å sende en prikk med :kysse:. I tilfelle noen skulle tror jeg er sarkastisk og hater MinaX for å komme med tøv.

Og Scarlett tolket meg rett, igjen. I og med at ingen andre enn Elin oppfattet meg som negativ til MinaX sitt innlegg gadd jeg ikke å presisere hva jeg egentlig mente med min elskverdige smiley. Men det gjorde du.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 08:28   #348
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Og Scarlett tolket meg rett, igjen. I og med at ingen andre enn Elin oppfattet meg som negativ til MinaX sitt innlegg gadd jeg ikke å presisere hva jeg egentlig mente med min elskverdige smiley. Men det gjorde du.

Vi må være SIKKER, Kanne.

- No. 4 -
Gammel 15-11-06, 10:17   #349
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min smily ( ) indikerte at jeg ikke skjønte et plukk, og ikke orket å forsøke heller siden jeg var alt for trøtt. Smilyen antar videre at MinaX sikkert er veldig smart og har greie på det hun snakker om, og den er ikke sarkastisk. Sånn i tilfelle noen lurte.

Gammel 15-11-06, 10:35   #350
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Min smily ( ) indikerte at jeg ikke skjønte et plukk, og ikke orket å forsøke heller siden jeg var alt for trøtt. Smilyen antar videre at MinaX sikkert er veldig smart og har greie på det hun snakker om, og den er ikke sarkastisk. Sånn i tilfelle noen lurte.

Nei, den var mer selvironisk. Sånn som du ser ut når du hører sånne lange biokjemiske regler, ikke sant!

Åh, jeg skulle ønske jeg kunne skjønne og sette sammen disse lange harangene, jeg! SÅ moro det høres ut, dere naturfagsdamer!

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 10:40   #351
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guri. Ser vi må få forbedret nettforbindelsen betraktelig i Tilsammans.

Jeg trenger en presisering. Er jeg en dobbeltmoralist ettersom jeg gir kostholdsråd, mattips og tips til endring av livsstil selv om jeg røyker litt?

Må jeg være uten feil og mangler for å gi råd? Eller oppfattes det å gi råd om kosthold, bilsikring og oppdragelse som angrep og medfører at enkelte blir bibelsk i tankegangen, og tenker "må den som er uten lyte kaste den første sten"? Er det å komme med råd, kritikk og innspill det samme som å kaste sten?

Gammel 15-11-06, 10:41   #352
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger en presisering. Er jeg en dobbeltmoralist ettersom jeg gir kostholdsråd, mattips og tips til endring av livsstil selv om jeg røyker litt?

Helt klart dobbelmoralist. Du introduserte jo barnet mitt for sjokolade. :hysterisk:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 10:43   #353
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja du er en dobbelmoralist, Mim. Men du er i godt selskap for å si det sånn.

Røyker du??! . Nei, nå ble jeg skikkelig skuffet.

Skilpadda: Er dobbelmoralist et ord?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 10:52   #354
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Guri. Ser vi må få forbedret nettforbindelsen betraktelig i Tilsammans.

Må jeg være uten feil og mangler for å gi råd? Eller oppfattes det å gi råd om kosthold, bilsikring og oppdragelse som angrep og medfører at enkelte blir bibelsk i tankegangen, og tenker "må den som er uten lyte kaste den første sten"? Er det å komme med råd, kritikk og innspill det samme som å kaste sten?

Slik du beskriver det er man ikke det. Men det kommer litt an på hvordan man vinkler det. Det ville vært dobbeltmoralsk å gi råd om barneoppdragelse hvis man samtidig suger på området. Dessuten er ikke råd og kritikk det samme. Kritikk bare for å kritisere har jeg ikke sansen for, men velmenende råd er noe helt annet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 10:56   #355
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Helt klart dobbelmoralist. Du introduserte jo barnet mitt for sjokolade. :hysterisk:

Ja, det gjorde jeg visst. Men han hadde gått nesten en halv kilometer og hadde gjort seg fortjent til den!

Gammel 15-11-06, 10:58   #356
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det ville vært dobbeltmoralsk å gi råd om barneoppdragelse hvis man samtidig suger på området. Dessuten er ikke råd og kritikk det samme. Kritikk bare for å kritisere har jeg ikke sansen for, men velmenende råd er noe helt annet.

Nei, råd og kritikk er ikke det samme, og det er en av grunnene til at jeg mener det er helt feil bruk av "dobbeltmoralsk" å si at det er dobbeltmoralsk å gi råd man ikke nødvendigvis greier å følge selv. Dessuten ligger det i "dobbeltmoralsk" at det er moralske krav og en moralsk vurdering det er snakk om, og da moralske krav som man stiller til andre, men ikke til seg selv.

Hvis man sier "det er et hårreisende overgrep å la barn få sjokolade, da er man en ordentlig Dårlig Mor!", men stapper i sine egne barn sjokolade, da er man dobbeltmoralsk. Hvis man derimot sier "barn har godt av et så variert kosthold som mulig", så er ikke det dobbeltmoralsk, uansett hvor dårlig kosthold ens egne barn har.

(Og spesifikt mener jeg det er feil bruk av ordet å si at det er "dobbeltmoralsk" å si at man ikke bør gi kumelk til spedbarn på grunn av allergifaren, men ikke selv gjør absolutt alt som kan gjøres på området for å forebygge allergi. Med "feil bruk av ordet" mener jeg ikke at jeg er uenig i tanken bak - selv om jeg er det også - jeg mener at det er ikke det "dobbeltmoralsk" betyr.)

Gammel 15-11-06, 10:59   #357
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det gjorde jeg visst. Men han hadde gått nesten en halv kilometer og hadde gjort seg fortjent til den!

Han tror jo fremdeles det var frukt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:04   #358
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, råd og kritikk er ikke det samme, og det er en av grunnene til at jeg mener det er helt feil bruk av "dobbeltmoralsk" å si at det er dobbeltmoralsk å gi råd man ikke nødvendigvis greier å følge selv. Dessuten ligger det i "dobbeltmoralsk" at det er moralske krav og en moralsk vurdering det er snakk om, og da moralske krav som man stiller til andre, men ikke til seg selv.

Hvis man sier "det er et hårreisende overgrep å la barn få sjokolade, da er man en ordentlig Dårlig Mor!", men stapper i sine egne barn sjokolade, da er man dobbeltmoralsk. Hvis man derimot sier "barn har godt av et så variert kosthold som mulig", så er ikke det dobbeltmoralsk, uansett hvor dårlig kosthold ens egne barn har.

(Og spesifikt mener jeg det er feil bruk av ordet å si at det er "dobbeltmoralsk" å si at man ikke bør gi kumelk til spedbarn på grunn av allergifaren, men ikke selv gjør absolutt alt som kan gjøres på området for å forebygge allergi. Med "feil bruk av ordet" mener jeg ikke at jeg er uenig i tanken bak - selv om jeg er det også - jeg mener at det er ikke det "dobbeltmoralsk" betyr.)

Enig, ordet "dobbeltmoralsk" blir brukt feil i denne sammenhengen, i det første eksemplet ditt var det riktig brukt. Når jeg tenker på ordet assosierer jeg det med amerikanere…

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:27   #359
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det engelske uttrykket er egentlig bedre: "Double set of standards". Dvs. at man har en standard for seg selv og en annen for andre.

Jeg støtter (bombe) Skilpadda 100 % på at det ikke kan kalles dobbeltmoralsk å være klar på hva som BØR gjøres selv om man ikke er perfekt på dette eller andre områder selv.

Og stiller meg undrende til at noen bringer dette på bane hver gang man diskuterer hva som er det beste å gjøre i spesifikke situasjoner.

- No. 4 -
Gammel 15-11-06, 15:06   #360
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg støtter (bombe) Skilpadda 100 % på at det ikke kan kalles dobbeltmoralsk å være klar på hva som BØR gjøres selv om man ikke er perfekt på dette eller andre områder selv.

Og stiller meg undrende til at noen bringer dette på bane hver gang man diskuterer hva som er det beste å gjøre i spesifikke situasjoner.

Det ligger et mer eller mindre skjult angrep i å bruke ord som "dobbeltmoralsk" og "perfekt". Litt sånn "Ha! Er du lissom så jævla flink selv, da lissom? Hæ? Hæ?" Jeg har ikke ord for hvor tåpelig jeg synes det er å skulle pålegge rådgivere å være helt uangripelige på ALLE områder for å kunne gi råd på ett område. Kan ikke jeg gi råd om noe JEG kan, dersom jeg gjør noe som ikke er så lurt (og kanskje til og med VET at ikke er så lurt) på et annet?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.