Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-08, 00:15   #21
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det var på TT sine sider jeg leste det, at Svenskene anbefaler 3-punktssele pga. dobbeltrykk ved 5-punkts.
Men jeg fant den ikke sånn kjappt, skal lete litt til.

Jeg har lest det hos TT jeg også. Men det stemmer altså ikke. TT "dilter" litt etter Sverige på anbefalingene sine, men ikke alltid de får det helt rett.

Gammel 16-06-08, 00:17   #22
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Men det stemmer altså ikke.

Men hvordan vet du det?
Det høres ikke vanvittig ut, spør du meg da.
Det med at belastningen på nakken blir mye større er mer innlysende, men det kan jo være flere grunner.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 00:18   #23
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva er vektgrensene igjen? Er det minimum 15 kilo for 3-punkts, og maks 18 for 5-punkts? Eller avhenger vekten av sete?

Vanligvis er det slik ja.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det avhenger av setet.

Det finnes visstnok beltestoler som går fra 9 kilo, men de fleste starter på 15. Det finnes flere 5-punktsseter opp til 25 kilo.

De setene som kan brukes til 25kg med 5pkt-sele er i all hovedsak bakovervendte. De aller fleste (om ikke alle?) framovervendte seter kan bare bruke internselene til 18kg.

Gammel 16-06-08, 01:29   #24
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det noen her som har barn over tre år bakovervendt i bilen?
Det hadde aldri mine fått plass til, de er ikke store!

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 01:32   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Det er da ingen sak. Vi har liten/moderat bil (Space Star), Izi Kid, en 3-åring (3 år og 3 mnd) på rundt 105 cm som sitter uten bøyde bein (uten at det hadde vært noe problem) med en mor på 177 cm og en far på 186 cm med god plass i forsetet.

På NM finner du et eget bakovervendtgalleri for inspirasjon: http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=524428

Gammel 16-06-08, 01:44   #26
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi har vår 3,5åring bakovervendt også, og har tenkt å ha det lenge. Her er mor 171cm, og far 191cm høy. 3,5 åringen sitter bakovervendt i bege bilene våre. Vi har en peugeot 307sw og en volvo v40. Volvoen er ikke spesiellt stor i baksetet.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 08:52   #27
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min gutt fyller tre i august, han sitter bakovervendt i Golfen vår(han er ganske normal av vekst). Hvorfor hadde de ikke fått plass? Pga. bena? Det er ikke farlig om de sitter med bøyde ben i alle fall

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

De setene som kan brukes til 25kg med 5pkt-sele er i all hovedsak bakovervendte. De aller fleste (om ikke alle?) framovervendte seter kan bare bruke internselene til 18kg.

Britax Two-Way Elite 2008 kan brukes fremovervendt med internselene opp til 25 kg, så lenge det er montert med en 3 punktssele, til 18 kg montert med 2punktssele(og som beltestol fra 15-25 kg).

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 16-06-08 kl 14:17. Årsak: Skrev Multitech skulle være TWE
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:11   #28
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Det er noe man ofte tror. Det stemmer altså ikke.
Prøvde min jente bakover i (lillebrors sete) da hun var over 6 år, og hun fikk fint plass.
(Hun veide for mye da, så pga. vekt hadde hun ikke kunne sitte slik.)

Se i linken Veronal la ut.

Min gutt er forøvrig snart tre år. Må kjøpe et nytt bakovervendt sete nå siden vårt kun går til 18 kg.

Gammel 16-06-08, 09:45   #29
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøpte faktisk nytt bakovervendt sete til lillegutt etter han hadde fylt 3.... Han var for lang i ryggen til XTP-setet sitt, så vi måtte bytte. Vi fant et britax-sete som har vektgrense 25 som han har god plass i bakovervendt. Det er god plass til bena, og god plass i rygglengden. Vi regner med at han skal sitte sånn til jul ihvertfall. Da er han 4 år og 2 måneder.

Gammel 16-06-08, 09:51   #30
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes den største utfordringen er å få 3-åringen inn i bakovervent sete i vår bil. Setet (med isofiks og hele pakka) blir så høyt, og døra er ikke stor, så den åpningen hun skal inn i er bitte liten. Når hun først sitter der er det greit. Dvs, setet er litt for lite (kort i ryggen), så vi må kjøpe nytt. Jeg regner med at vi kommer til å kjøpe ett av hvert, ett løst for trepunktssele til bil nr 2 og til utlån til besteforeldre, og et bakovervendt til bil nr 1 som er den som i all hovedsak brukes.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:53   #31
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Min gutt har begynt å klatre inn selv han.
Vi har også et veldig høyt sete, skal bytte inn i ett som er mye lavere.

Gammel 16-06-08, 09:55   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sneipen har det supert bakovervendt i sitt Acta Graco i vår A6, og det går fint for den voksne også. Imidlertid hadde vi A4 leiebil i noen dager, og ikke søren om jeg klarte å montere det bakovervendt etter den "nye" spek'en (med tuppen over setekanten) mens det fremdeles var forsvarlig å sette noen i et forsete med airbag.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:59   #33
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Denne monteringen gjelder for "gamle" Cosmic da, så dette problemet gjelder ikke nye seter.

Gammel 16-06-08, 10:30   #34
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Min gutt har begynt å klatre inn selv han.
Vi har også et veldig høyt sete, skal bytte inn i ett som er mye lavere.

Det klatres inn her også. Når hun gidder. Det er langt fra alltid, for å si det sånn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 10:36   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Denne monteringen gjelder for "gamle" Cosmic da, så dette problemet gjelder ikke nye seter.

Det er mulig. Jeg er ikke interessert i bilseter at jeg holder meg oppdatert på endringer i modeller. Denne er fra 2005, rett før den berømte testen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 10:39   #36
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er mulig. Jeg er ikke interessert i bilseter at jeg holder meg oppdatert på endringer i modeller. Denne er fra 2005, rett før den berømte testen.

Ja, dette gjelder XTP (som du har) ikke nye Cosmic Comfort.

Gammel 16-06-08, 10:41   #37
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her sitter også 3-åringen bakovervendt. Han må ha bøyde ben (Besafe Izi Combi i Passat med lange foreldre foran), men det er jo ikke noe problem. Men han er nok straks for stor for setet, så da blir det ut og finne et nytt bakovervendt sete.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 11:22   #38
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Storesøster på 4,5 år, 20 kg og 110+cm (Bruker 116/122 i klær) sitter fint bakovervendt i sin Britax Multitech. Nyinnkjøpt for noen uker siden. Før det satt hun i Brtitax Two-Way og Brio Zento.

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Britax Multitech kan brukes fremovervendt med internselene opp til 25 kg, så lenge det er montert med en 3 punktssele, til 18 kg montert med 2punktssele(og som beltestol fra 15-25 kg).

Det burde jeg vel ha fått med meg siden jeg har det setet. Men bruksområde framovervendt er ikke akkurat det jeg sjekker når jeg kjøper sete.

Gammel 16-06-08, 11:29   #39
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Stikka: Er du fornøyd med MultiTec setet deres? Jeg syns det er så vanskelig å få strammet selene godt nok, sånn at han sitter skikkelig fast. Når han sovner, så henger hodet ofte framover, og det ser skummelt ut, sånn i fht om vi skulle få noen i siden.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 12:08   #40
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

4,5 åringen her sitter fint bakovervendt, omtrent 108 cm. lang. Sitter i Britax Secura.

Klatrer inn i setet selv ja, jeg løfter henne ikke inn der, setet står også i midten så da må jeg krabbe inn med henne i armene, og det er uaktuelt. (Jeg fester selene selvsagt.)

(Og Stikka74, jeg har spurt deg om noe litt over her, hvis du ikke har sett det, #22.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.