|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Kjernesnill
|
Busstur og bilsikringEr det noen her som har noen glupe forslag til hvordan man sikrer barn fra en hel barnehage på forsvarlig vis i en buss?
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Sv: Busstur og bilsikringDette synes jeg er vanskelig også! I vanlig bil skal barna barduneres fast på alle bauer og kanter, mens i buss er det nok med en reim over hoftene (eller hvor den nå måtte ende opp på et lite barn). Da barnehagen til storesøster skulle på tur for et år siden (da hun var to år), hadde de ikke sjekket om bussen hadde belter i det hele tatt. Det var da jeg spurte (OverbeskyttendeMorTM) at de ringte og spurte busseselskapet, som da egentlig hadde tenkt å sende en buss uten belter.
|
|
|
|
#3 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Busstur og bilsikring
Det har bhg. vår gjort. Det var reaksjoner fra omtrentlig alle foreldrene når de hadde tenkt å sette ungene våre i en buss med 2-punktsseler eller uten noe. Og da også småbarnsavd.
|
|
|
#4 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Busstur og bilsikringNei, det er skikkelig vanskelig. Spesielt når de er så små. Den unge mannen får fremdeles ikke være med på slike turer. Heldigvis har det bare vært en slik tur siden vi begynte i barnehagen i september.
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Busstur og bilsikringBarnehagen vår drar bare på tur med rutebuss, og der er jo sikringen ikke-eksisterende. Men jeg tar jo buss med barna mine selv også med like mangelfull sikring. Sånn er det med buss i byen.
|
|
|
|
#6 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Busstur og bilsikringTjorven75: Sånn er det hos oss også, men jeg føler meg langt mindre trygg på en "bybuss" som kjører rv. 4 med både 60- og 80-soner enn busstrafikk som holder seg nede i Oslo sentrum.
|
|
|
#7 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Busstur og bilsikringDet helt ideelle hadde vært om man kunne leie spesielle busser laget med formål å være sikre for små barn når barnehagen skal på tur en sjelden gang. Da tenker jeg på turer der man skal kjøre mer enn korte distanser lokalt (mer enn 3-5 km i 30-50 km-soner f.eks.), i dag skulle f.eks. bussen kjøre i mer enn 30 min 60-80-soner. En buss med bare 3-punktsseler og plass til å montere kanskje 30% av setene bakovervendt. I bussen i dag var noen av seter vendt mot hverandre slik at det ble en sittegruppe for 4 personer, her kunne det vært plass til 2 barn bakovervendt i seter hadde det ikke vært for et svært bord i midten som effektivt hindret all montering av bilseter.
|
![]() |
|
|