Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Far krever barnet etter bruk av surrogatmor

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-08, 22:46   #1
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Far krever barnet etter bruk av surrogatmor

Denne saken er ganske utrolig synes nå jeg. http://www.p4.no/story.aspx?id=275948 Jeg for min del synes det blir ganske spennende å høre hvordan det går, fordi Storesøster er donorbarn fra et tidligere ekteskap. Blir jo egentlig det samme. Har aldri tenkt tanken på å nekte eksen å ha henne, jeg men...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 22:49   #2
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Far krever barnet etter bruk av surrogatmor

Jeg synes han er hjerteløs. For det første er det hjerteløst å nekte barnet sitt en mor, for det andre er det hjerteløst å ta fra moren det barnet som han vet at hun så inderlig har ønsket seg... ja til og med gått lange/tunge utradisjonelle veier for å få.

Gammel 16-06-08, 22:55   #3
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Ikke misforstå meg, Nooria. Er helt enig med deg og håper virkelig han taper i retten. Er bare litt spent på det. Hadde jo vært litt annerledes om han hadde påstått at hun var en dårlig mor i tillegg.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 22:56   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjerteløs er bare fornavnet. For en drittsekk!

Gammel 16-06-08, 23:01   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Han bør i hvert fall ikke vinne omsorgen på det grunnlaget der. De er begge som foreldre å regne til barnet, selv om hun ikke er biologisk mor, og det håper jeg inderlig det blir lagt vekt på.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 23:55   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper da for Guds skyld den dusten ikke får medhold i retten! Jeg håper retten har vett til å se "barnets beste," og dermed ikke se seg blind på biologi, men anerkjenne den sosiologiske foreldres rett. Tror denne saken kan skape presedens for liknende saker som før eller siden vil komme.

Gammel 17-06-08, 00:14   #7
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Tragisk sak. Håper han ikke får medhold.

Gammel 17-06-08, 13:37   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er jo helt lattelig! For en mann.

Jeg bet meg merke i at forholdet tok slutt to uker etter at de kom hjem med babyen. Gjør meg noen tanker om hvor lurt det var å få barn i et så skjørt forhold? Samtidig vet jeg kun det som står i media og det er sikkert flere sider ved denne saken.

Gammel 17-06-08, 15:35   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En veldig god grunn til å lovregulere bruken av surrogatmødre.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 15:40   #10
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Nå vet ikke jeg så mye om dette, men adopterer ikke den parten som biologisk ikke er moren barnet etter det er født? Mener jeg har hørt noe om det. Da kommer han vel ingen vei.

Gammel 17-06-08, 15:46   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

En veldig god grunn til å lovregulere bruken av surrogatmødre.

Nemlig! Jeg har egentlig bare gått og ventet på en slik sak ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 17:19   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Tragisk.

Hadde det vert andre veien så hadde det nok ikke blitt sånn. Siden mannen man er gift med når man føder automatisk blir pappa til barnet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 17:23   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Nå vet ikke jeg så mye om dette, men adopterer ikke den parten som biologisk ikke er moren barnet etter det er født? Mener jeg har hørt noe om det. Da kommer han vel ingen vei.

Jeg tror ikke det. Siden surrugatmor ikke er tillatt i Norge, står barnet sannsynligvis bare som hans, og så må hun adoptere "manuelt".

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Tragisk.

Hadde det vert andre veien så hadde det nok ikke blitt sånn. Siden mannen man er gift med når man føder automatisk blir pappa til barnet.

Sånn er det vel ikke lenger? Pater est-regelen ble vel fjernet for noen år siden? Nå må man føre opp far (eller far ukjent) uansett.

Det er jo ikke like enkelt å bare føre opp mor.

- No. 4 -
Gammel 17-06-08, 17:28   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kan det jo ligge mer bak dette enn det P4 skriver. Jeg mister litt respekt for en kvinne som forteller til VG eller en annen avis hva eksmannen har sagt i forbindelse med ekteskapsrådgiving + andre detaljer om saken...

Gammel 17-06-08, 17:35   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Scarlett:

Barneloven

Sitat:

Kapittel 2. Kven som er far til barnet.

§ 3. Farskap etter ekteskap.
Som far til barnet skal reknast den mannen som mora er gift med ved fødselen. Dette gjeld likevel ikkje dersom ektefellene ved fødselen var separerte ved løyve eller dom.
Er mora enkje, skal ektemannen reknast som far dersom ho kan ha blitt med barn før han døydde.

Gammel 17-06-08, 18:59   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jøss, jeg var sikker på at det var endret. Kan man fremdeles ikke oppgi andre menn som far, altså?

- No. 4 -
Gammel 17-06-08, 19:00   #17
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke det minste lyst til å si at faren er en drittsekk basert på et innlegg hvor kun den ene parten har fått uttale seg. Du snakker om vektet artikkel! Alt mulig kan være helt feil. For eksempel kan det være at hun har truet med å trenere hans samværsrett. Men det vet vi ikke fordi bare HUN har fått snakke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 19:11   #18
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne saken har nok flere sider enn det som kommer frem her. Jeg vil ikke stemple fyren som det ene eller det andre bare basert på dette, men er enig i at uttalelsene i utgangspunktet høres fæle ut.

Gammel 17-06-08, 19:15   #19
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Og en ting til. Jeg håper faren har vett nok til å ikke uttale seg, nesten uansett. Det er nemlig en tredje part inne i bildet: Barnet. En gang i framtiden blir barnet stort nok til å bruke Internett, lese gamle aviser osv. Det vil sikkert være kjempeflott å komme over skitkasting og krangel mellom foreldrene, fortalt i full offentlighet.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 21:54   #20
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det er et viktig poeng at vi bare kjenner saken fra media. Det kan ligge mye bak her. Det kan feks hende at ekteskapet fra hennes side kun var et middel for å få barn, og at hun gjorde det klart med en gang de hadde fått barnet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.