Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Nebbia, du nevner at det finnes prinsipielle argumenter for dødstraff. Siden jeg ikke kan se at det kommer frem noen slike i løpet av debatten. Annet enn at noen mener at søppel skal vi kvitte oss med, kan du referere til noen du vet av?
Berko - du svarte blant annet dette på mitt spm om bakenforliggende årsak:
Sitat:
Bakgrunn. En person har blitt mishandlet etc etc, og gjennom et liv blitt forkvaklet og begår en grusom forbrytelse, som å drepe og voldta en liten jente. Om jeg har forstått deg rett er det bakgrunnen som her er sentral?
Jeg mener at et hvert menneske er ansvarlig for sine handlinger. Også "offer". De fleste har opplevd fæle ting i livet, selfølgelig er noen helt på bunnen i skalaen. De er like fullt ansvarlig for hva de gjør i voksen alder.
Jeg var kanskje litt vag i spørsmålet. Jeg tenkte enda ett hakk videre. Dersom en slektning av denne jenta dreper den som har drept og voldtatt jenta, og gjør det med den hensikt å forhindre at han gjør det igjen. Mener du da at det er på sin plass med dødstraff? Når den som blir drept i utgangspunktet skulle ha hatt dødstraff.
|