Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunad!

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 13:10   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad!

Jeg har hatt blå nordlandsbunad i alle år og har vært ok fornøyd med den, men til 30 -årsdagen min fikk jeg en rondastakk med damaskliv (stakken fra denne, og livet fra denne (til høyre)) av mamma, og liker den mye bedre! Jeg synes den er mye mer personlig enn nordlandsbunaden. Rondastakken er en folkedrakt som har vært i ubrutt tradisjon nesten opp til vår tid (nord-Gudbrandsdal), og kan varieres i det uendelige når det gjelder fargekombinasjon i stripene, hvilket liv man skal ha (rutaliv er jo mest vanlig, rutene varierer forresten også veldig, men damaskliv var også mye brukt før i tida, og har kommet mer tilbake), forkle etc. Mamma har plukket ut stoff og farger hun mente ville passe best til meg, så den blir mye mer personlig. I tillegg liker jeg snittet på stakken mye bedre enn på nordlandsbunaden. Livet avsluttes der ribbena slutter, i stedet for nede i midjen. Det gir en mye nettere fasong, i tillegg til at man slipper at det strammer og folder seg over magen. Nå ønsker jeg meg bare svarttrøye

Jeg synes det er mye mer spennende med tradisjonsrike folkedrakter enn konstruerte bunader der alle må være like. Det er derfor jeg aldri har vært mer enn ok fornøyd med nordlandsbunaden, selv om jeg synes den er veldig fin.

(for ordens skyld, jeg har tilknytning både til nordnorge og til Gudbrandsdalen)

Johanne har også rondastakk, men med rutaliv på (kan kanskje brukes neste 17.mai, men det er mulig den fortsatt er for stor) og samboer har Sunnmørsbunad.

Sist redigert av My : 15-11-06 kl 13:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 13:19   #22
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Jeg har hverdagsbunaden, fra norhordaland. Har cape til, men kunne tenkt meg en slik kort jakke til.

Sambo har sunnmørsbunad og søstermor har festbunad fra norhordaland. Til lillebror har vi en bunad fra norhordaland, men er litt stor.

Storebror nekter og ha bunad nå, men han får seg nok en sunnmørbunad sydd av svigermor, til komfirmasjonen.

Gammel 15-11-06, 13:46   #23
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Åmlibunad og er veldig fornøyd med den. Fikk den sydd på Husfliden til dåpen til eldstemann, og bruker den hver 17. mai og til barnedåp og bryllup eller andre store anledninger. En dyr, men veldig bra investering synes jeg.

Mannen min har Østerdalsbunad med hvit elgskinnsbukse, og han er veldig fin i den. I tillegg har jeg sydd bunader til de to guttene mine, med vest i samme brokadestoff som jeg har på mitt liv.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:11   #24
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lille My, den rondastakken høres veldig fin ut! Min mor har en gudbrandsdals festdrakt med grønt damaskliv, den er kjempefin. I tilegg har hun linskjorte med broderier.

Jeg er enig i at "husflidbunader" kan bli litt uniformsmessige, vi har også gjort litt forandringer. Gutta har fått kjempefine bunader sydd av min mor. Hun var i Damaskus for noen år tilbake, og der kjøpte hun damask som hun har sydd vester til guttene av. De har kortbukser i svart ull og sølvknapper har vi kjøpt litt her og der. Kjempefine er de!

Men mamma har fortalt at noen av hennes venninner har rynket litt på nesen, "det går da ikke an å bare finne på selv?!" De er muligens medlemmer av det berømte bunadpolitiet?

Jeg har en bunad som ligner litt på Gudbrandsdals festdrakt, men kommer fra en spesiell gård... Husker ikke navnet i farten, jeg har kjøpt den på en bruktbutikk.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:14   #25
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen min har foressten kilt, den brukes hver 17. mai, og ofte også i bryllup.
Spesielt 17. mai får han endel oppmerksomhet, spesielt fra damer, som ofte vil ta bilde i tillegg. Da koser han seg.

Også lurer alle på hva han har under da, men bare jeg vet!

Gammel 15-11-06, 14:44   #26
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg har en bunad som ligner litt på Gudbrandsdals festdrakt, men kommer fra en spesiell gård... Husker ikke navnet i farten, jeg har kjøpt den på en bruktbutikk.

Graffer? Det er i Lom. Den har rødt damaskliv og brodert stakk (en periode hadde de også en variant med brodert liv, men den har visst ikke noe med drakta fra Graffer å gjøre, bortsett fra navnet).

Jeg skulle gjerne hatt damask fra Damaskus!

Gammel 15-11-06, 14:46   #27
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Vestfoldbunad.

Gammel 15-11-06, 14:47   #28
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Graffer? Det er i Lom.

Nei, det er ikke Graffer.

Har spurt mor nå, den er fra en gård i Lom traktene som het Jordet.

Gammel 15-11-06, 14:51   #29
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ginger2, her.

Har også brukt svigermors Telemarksbunad i enkelte anledninger (da jeg hadde svulmende, melkefylt bringe). Den er litt mer staselig, men jeg er mest glad i min egen

Tjiji, det blir mest Norlandsbunad, nå da??

Jeg har forøvrig Øst-Telemarksbunad

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:53   #30
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk Hardangerbunad til konfirmasjonen. Mormor kommer derfra, og hun og søstrene hennes har vokst opp med Hardangerbunad. Søsteren til mormor døde av kreft året før jeg skullle konfirmeres. Hun syntes det var så koselig at jeg ønsket meg bunad at jeg fikk arve hennes vinterbunad/konebunad fra Hardanger. Bringekluten broderte hun til sin egen konfirmasjon!

I fjor høst døde farmoren min, og jeg arvet hennes Lofotbunad.

Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:59   #31
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hvit bergensbunad. Fin, men upraktisk med tre isspisende unger 17.mai .

Gammel 15-11-06, 15:04   #32
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Nei, det er ikke Graffer.

Har spurt mor nå, den er fra en gård i Lom traktene som het Jordet.

Originalt (å kalle en gård for "åkeren" altså). Hadde vært artig å se den drakta!

Gammel 15-11-06, 15:06   #33
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Skal se om jeg finner bilde..Er alltid jeg som tar bilder 17. mai...

Gammel 15-11-06, 15:06   #34
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg har svart Jelsabunad, som jeg fikk til konfirmasjonen.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 15:10   #35
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har Rogalandsbunad som min far sydde til meg til konfirmasjonen.

Jeg synes også det er mest "riktig" (i den grad det går ann å bruke det begrepet her) å ha en bunad fra der du selv eller slekten din kommer fra.

For min del er begge foreldrene mine fra Stavanger, mens jeg selv har vokst opp i Bergen (men Bergensbunaden synes ikke jeg er noe fin...)

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 15:16   #36
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg synes også det er mest "riktig" (i den grad det går ann å bruke det begrepet her) å ha en bunad fra der du selv eller slekten din kommer fra.

For min del er begge foreldrene mine fra Stavanger, mens jeg selv har vokst opp i Bergen (men Bergensbunaden synes ikke jeg er noe fin...)

Sånn tenkte jeg også tidligere, kommer fra tjukkeste bunadland (Oppland ).

Men må tenker jeg at, er det så nøye egentlig? Bunadene er jo flotte, og vi flytter jo så mye på oss uansett. Jeg har ikke bunad fra Oslo, men det er jo her jeg bor nå.

Gammel 15-11-06, 15:20   #37
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg har bodd i (i kronologisk rekkefølge): Hedmark (Østerdalen), Telemark (Grenland), Troms, Oppland (Gudbrandsdalen), Sør-Trøndelag og Vestfold (og tilbake til Sør-Trøndelag). Mamma kommer fra Hedmark (Hamar) men med mor fra indre Troms, og pappa fra Møre og Romsdal. Så her kan jeg velge og vrake på øverste hylle (men føler meg ikke like sterkt knyttet til alle stedene da).

Vil føle meg mest hjemme i bunad fra Gudbrandsdal, Troms eller Hedmark. Av alle "konstruerte" bunader er Tromsbunaden min favoritt, så skulle jeg hatt (enda) flere hadde det blitt den. Men jeg får vel begynne å klare meg med de jeg har nå ...

Sist redigert av My : 15-11-06 kl 15:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 15:24   #38
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Hardanger-bunad. Synes den er veldig flott og stortrives i bunad som festdrakt!

Gammel 15-11-06, 15:41   #39
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Her er min bunad, skikkelig dårlig bilde. Må bli flinkere til å be om å bli tatt bilde av!

Sist redigert av Kaz : 15-11-06 kl 22:37.
Gammel 15-11-06, 15:44   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her er min bunad, skikkelig dårlig bilde. Må bli flinkere til å be om å bli tatt bilde av!

Så fin! Den har jeg ikke sett før (skal spørre mamma om denne, hun syr, og kan mye om, bunader fra distriktet). Skikkelig flott i kilt han mannen din! En skjønn familie er dere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.