Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Isofix?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 21:45   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Isofix?

Jeg var på BabyShop i dag, og damen hevdet hardnakket at
a) beltestol er stoler med interne seler og
b) Isofix var mye sikrere, fordi man da ikke får tyngden av bilsetet i tillegg.

Det siste høres litt logisk ut, men jeg finner ikke noe dokumentasjon på det? Hun var ikke riktig så opptatt som meg av akkurat det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 22:14   #22
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns b) høres fornuftig ut, men a)?

Gammel 19-06-08, 14:17   #23
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Isofix?

a) er bare tull.
b) er jeg mer usikker på.
Mulig Stikka74 kan mer om det, men jeg så på Folksam.se sine sider (svensk TT omtrent) og der står det;

Sitat:

Isofix, vad är det? Det är ett nytt standardiserat fästsystem som ska underlätta bilbarnstolens montering i bilen. I stort sett erbjuder alla biltillverkare dessa fästen. De är avsedda för barn från noll upp till fyra, fem års ålder, men i Sverige finns det knappt några bakåtvända bilbarnstolar som passar till Isofixfästen.
Ett fåtal billtillverkare har dock egna bakåtvända barnstolar Som fungerar. I övriga Europa finns det däremot gott om framåtvända stolar som passar till Isofix. Det beror på att man här har anpassat sig till en marknad där bruket att åka framåtvänt från ett års ålder dessvärre är alltför utbrett.

Det står ingenting her om økt sikkerhet, og på alt annet de skriver om så skriver de det også hvis det medfører økt sikkerhet. Så jeg vil da anta at det ikke finnes noe håndfast dokumentasjon på det.
Tatt herfra forresten;
http://www.folksam.se/testergodarad/...rnibil/1.11004

Jeg ville forøvrig aldri hørt på en babyshop ansatt, de sier veldig mye rart og anbefaler forovervendt fra spedbarnsalder osv. (har gjort). Generelt stoler jeg ikke på kunnskapen til de som jobber med bilsikring i slike butikker.

Ellers er det jo en grunn til at jeg ville valgt en beltestol som er lett, ikke en som veide mange kg. og det er jo nettopp fordi at barnet kommer i mellom stolen og selen i en evnt. kollisjon. Nå veier jo slike beltestoler generelt veldig lite da (med hederlige unntak, som Recaro), men hvis jeg kunne bruke isofix fester så ville jeg også gjort det. (Da også fordi man slipper å feste beltet på stolene når ungene ikke er med.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 09:59   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det virker praktisk, men nå får man den samme stolen uten Isofix til 1000,-, mens Kidfix koster 2300,-. Det er mye å betale for pragmatisme, synes jeg, hvis det ikke gir added value for sikkerhet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 10:42   #25
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Isofix?

Isofix på beltestoler hjelper ikke på sikkerhet ved kollisjon, for det er beltet som skal holde igjen både barnet og setet, derimot sørger isofix på beltestoler for at stolen er festet til en hver tid. Mange glemmer å feste stolene når ikke barna sitter i dem, det kan være ganske dramatisk om en beltestol fyker fremover og smeller til en av passasjerene i bakhodet ved f.eks. en bråstopp eller en kollisjon.

Stikka, rett på meg om jeg er helt på jordet

Beltestoler fås ikke med internseler!

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 12:33   #26
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Isofix?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg er enig i at det virker praktisk, men nå får man den samme stolen uten Isofix til 1000,-, mens Kidfix koster 2300,-. Det er mye å betale for pragmatisme, synes jeg, hvis det ikke gir added value for sikkerhet.

Det skjønner jeg.
Og det er ikke sikrere for barnet såvidt jeg vet altså, men som HH sier, det er ganske synd hvis man glemmer å feste beltestolen en gang. Then again, gjør det til en rutine å feste beltestolen når barnet går ut av den, alltid. Så slipper man å glemme det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.