Sv: Hvorfor ha kjæledyr
Hvorfor ikke stille samme spørsmål om det å få barn?
Men når det gjelder dyr. Jeg tror at de fleste som skaffer seg dyr gjør det fordi de ønsker å ha dyr. Likevel tror jeg at for mange så er det en slags ide, en forestilling, et vagt minne om hvordan det er å ha dyr - og det er ikke nødvendigvis samsvar med virkeligheten.
Jeg kan nevne ett eksempel. En venninne av meg mimrer stadig om hennes besteforeldres hund, som var så snill. Nå husker jeg selvsagt ikke rasen - men en relativt stor hund. I alle fall - hun mener at fordi denne hunden til beste og besta var så snill, så er ALLE hunder av den rasen snille. Og da barna hennes ønsket seg hund, så ga hun etter, basert på det minnet om besteforeldrenes hund. Og kjøpte samme rase.
Trenger jeg å si at de rosenrøde minnene om den superintelligente hunden som var med på alt var mest lik en Lassie-film? Og at da de fikk valpen i hus, så lignet det slett ikke på Lassie-filmene? Valpen tisset på golvet, gnagde på møbler, hoppet på ungene, bjeffet, bet i fingrene..... Ja. Altså. Som valper gjerne gjør.
Min venninne var SJOKKERT og mente at de måtte ha fått et dårlig eksemplar av arten. Dette var jo slett ikke som hun husket. Akkurat hun greide å ta seg inn. Hun innså at dette krevde jobb og innsats, og hun meldte seg på kurs og diverse - og hunden er slett ikke blitt så verst, den.
Men jeg tror at for mange er det sånn (akkurat som når vi får barn) at vi har noen forestillinger om hvordan dette skal bli - og så blir det ikke sånn. Da kan det være mange som mister interessen. Går lei. Innser at dette er for mye for dem. Men så er det jo nederlag å gi opp, da. Så de skal jo beholde dyret, selvsagt, for det gjør jo ansvarlige dyreeiere, ikke sant? Du ville jo ikke gitt bort ungen din selv om det ble annerledes å være mor enn du hadde trodd - så derfor gir du ikke bort hunden heller.
Likevel tror jeg at det er de aller færreste som faktisk mishandler dyrene sine. Mange dyr tilbringer sikkert alt for mye tid innestengt i en leilighet eller en hundegård, og har ikke spesielt godt liv. Men det er jo ikke det samme som å mishandle eller vanskjøtte dyrene. Jeg tror at tilfeller som i hovedinnlegget er sjeldne. Heldigvis.
|