|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#143 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Byfolk og rovdyrvern
Det blir vel en personlig preferanse. Tendensen gjennom mange år er at flere og flere trekker til byene. Jeg synes ikke det er noen god utvikling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Glamorøs
|
Men tror du det er fordi man foretrekker svevestøv og gjenger framfor ulv og bjørn, eller fordi folk generelt er dårlige til å finne alternative inntekstveier på bygda?
![]() |
#145 |
Deltidsmamma
|
Oj, dette kan det nok skrives mye om. Men jeg tror ikke det er fordi "folk generelt er dårlige til å finne alternative inntekstveier på bygda". |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Byfolk og rovdyrvernNå minnet jeg meg selv forresten på to av bøkene til Richard Florida, Rise of the Creative Class, og Flight of the Creative Class. Den første handler om hvordan man får størst økonomisk vekst i miljøer med mye kunst, kultur og homser (kort fortalt) og bok nummer to handler om hvordan de som flyttet til de kreative sentrene tar med seg kreativiteten tilbake. Han nevner bl.a. Peter Jackson og hvordan han har startet et digert produksjonsstudio på New Zealand, og dermed tatt den økonomiske veksten tilbake til "bygda".
![]() |
#148 |
Ustabil
|
Jeg mener at du bommer totalt. Du henger deg opp i hva som er naturlig del av faunaen - som om det skulle være en slags rettesnor. Jeg tror ikke at de som ønsker fellingstillatelser på rovdyr gjør det fordi de mener at bjørn og ulv ikke hører til i Norge. Men de ønsker det fordi de opplever dyra som en trussel mot seg selv, sine barn eller sine husdyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Ustabil
|
Bønna er klok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Deltidsmamma
|
Ang. fauna-argumentet: |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Deltidsmamma
|
Det også'et der er viktig. Saueholdet er viktig for det vi vil vise turistene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mange ting "man" bør bry seg om. Kvinner som slås, omskjæring, klasebomber, landminer, menneskerettighetenes vilkår i Kina, Cuba osv. Men her var det truende fauna (rovdyr) det var snakk om og ikke kulturlandskapet. Dermed falt det meg ikke inn at jeg var nødt til å ta med det i diskusjonen om rovdyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Helt vanlig
|
Det er en sammenheng mellom dårlige vilkår for sauenæringa og norsk kulturlandskap.
![]() |
#155 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er forsåvidt helt riktig, og et godt poeng.
![]() |
![]() |
|
|