Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svartelistene til familiens selvstendige rett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-08, 17:39   #41
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Det finnes forøvrig flust av klipp på youtube over barn som blir tatt ut av hjemmet. Man kan virkelig lure på hva foreldrene tenker med når de blottlegger barna sine på denne måten!?

Det er jo foreldrene det er synd på. Det er jo DERES barn!
Hvordan barna blir behandlet har jo ikke noen andre med. Dette er snakk om mennesker med liten bagasje som ikke evner å se lenger enn sin egen nese og behov.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 17:44   #42
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Ja, jeg har lest alle bøkene hennes. Hun er jo en fagperson, sosionom og forsker sådan, og at de kaller henne en dikter sier vel bare sitt.

Ja, nemlig.
(Jeg mente ikke å si at det var fint at hun var der, hvis du missforstod, jeg bare mente at det var derfor hun stod der sikkert. )

Det finnes forøvrig flust av klipp på youtube over barn som blir tatt ut av hjemmet. Man kan virkelig lure på hva foreldrene tenker med når de blottlegger barna sine på denne måten!?

Ja, det er virkelig ikke til å fatte.
(Nå spørs det om noe av det de gjør mot barna sine er til å fatte da. Jeg har en svigerinne i barnevernet som fortalte om noen barn de skulle hente fra bhg. (omsorgsovertagelse) fordi de bla. ble slått med pisk hver dag, det er sånnt jeg virkelig har problemer med å ta inn over meg og fatte.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 18:26   #43
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Sitat:

Det er IKKE foreldres primære oppgave å være sine barns omsorgspersoner. Hvis foreldre klarer å gi barna det daglige stell, gi dem mat, kle på og av dem, vaske dem, få dem av gårde på skolen, ta dem til legen når de virker syke - så er det bra.

Sitat:

Det er IKKE foreldres primære oppgave å være sine barns oppdragere.

Sitat:

Det er IKKE foreldres primære oppgave å være sine barns pedagogiske hjelpere med lekselesning, språktilegnelse, eller med forklaringer av hva som foregår på tv.

Jeg lurer på hva hva man skal gjøre?

Gammel 21-06-08, 18:32   #44
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg er målløs.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 18:33   #45
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Ikke noe, ser det ut til, ha dem på oppbevaring?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 18:48   #46
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Under hvilken tittel lå dette?

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 19:27   #47
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Hvis man ser bort fra problemene ift personvern er det jo egentlig en slags ære å havne på disse listene. Det er flott at disse menneskene har valgt å stille seg på ungene si side.

Det er ei trist side.

Gammel 21-06-08, 19:57   #48
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stakkars barn av foreldre som kan ta dette seriøst..Merker jeg med en gang tenker at de som står bak dette, og de som støtter det videre sansyneligvis ikke fortjener å ha barna sine hos seg. Tenker at det er en grunn til at barnevernet ol. har valgt å bruke resurser på dem. :fordomsfull?!:

Hvis de ser på seg selv og sine barn som offer for feilbehandling skjønner jeg ikke hvorfor de mener at det vesentlige i denne kampen er å sverte alle som jobber for barns rettsikkerhet.

Hyller de som vasler om barn som ikke har det godt. Oppfordrer alle til å våge og bry seg.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...

Sist redigert av Tammen : 21-06-08 kl 20:48.
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:47   #49
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Alle vet jo at det er LÆRERENS jobb å være omsorgsperson, oppdrager og pedagogisk hjelper. Foreldrene skal sole seg i glansen.

Gammel 21-06-08, 20:51   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke så rart kanskje, at foreldre som ikke er i stand til å gi barna sine tilstrekkelig omsorg utdefinerer omsorg fra sitt ansvarsområde.

Gammel 21-06-08, 20:54   #51
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ikke så rart kanskje, at foreldre som ikke er i stand til å gi barna sine tilstrekkelig omsorg utdefinerer omsorg fra sitt ansvarsområde.

Jeg kommer aldri til å begripe dette.
Fatter det ikke!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 21:01   #52
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Er denne siden seriøs??

Helsepersonell har plikt til å melde fra til barnevernet hvis man har sterk mistanke om omsorgssvikt (vet jammen ikke hvor sterk den mistanken må være), så det skulle jo egentlig bare mangle. Men det krever nok likevel en del mot å gjøre det i en del situasjoner.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 21:11   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Føde dem og stille en konto til disposisjon for barnetrygden formodentlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 21:18   #54
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg tror dem fleste foreldrene på den siden virkelig ikke ser att det er noe galt med dem, dem tror nok virkelig att dem er offer i denne saken. Jeg hvet så godt hva jeg prater om, har selv oppvokst i fosterhjem.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 21:37   #55
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rus og psykiatri i en salig blanding, og gjerne i perioder, slik at noen ganger er de friske, noen ganger ikke. Det verste er de som periodevis er ressussterke, kommer fra ressurssterke familier, er språksterke eller har lest bittelitt psykologi eller juss. De kan litt, men forstår det ikke og er *bittelitt* slitsomme å forholde seg til. Og temmelig aggressive.

Gammel 21-06-08, 21:46   #56
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Vi har vært besøkshjem i en årrekke og vår erfaring med barnevernet er at det ikke er nok ressurser til å hjelpe de som trenger det. De gangene jeg har meldt ifra om omsorgssvikt i forskjellig grad har jeg fått beskjed om at barna har det "bra nok" og at det kun er ressurser til å hjelpe de verste tilfellene. Trist, men sant.

Utifra denne erfaringen antar jeg at de foreldrene som har blitt fratatt barna sine ofte er av "verste" sort og det forklarer jo også hvorfor de oppfører seg slik de gjør f.eks på denne nettsiden.

Påstandene om at foreldres primære oppgave IKKE er å være omsorgsperson er jo helt forferdelig og gir meg frysninger nedover ryggen. Jeg har selv vokst opp i et hjem hvor den fysiske omsorgen var bra, men den psykiske var bob-bob. Ikke i nærheten av å være barnevernssak, men likevel har jeg brukt mange år av mitt liv på å jobbe meg gjennom diverse "traumer". Jeg blir nesten kvalm med tanken på hva barn av disse foreldrene (slike som på denne nettsiden) utsetter barna sine for.

Når foreldrenes behov, ego og rett alltid kommer først går det utover barna på en eller annen måte, sånn er det bare. Stakkars de som ikke evner å se dette.

Gammel 21-06-08, 21:47   #57
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maya80, her.

Jeg tror dem fleste foreldrene på den siden virkelig ikke ser att det er noe galt med dem, dem tror nok virkelig att dem er offer i denne saken. Jeg hvet så godt hva jeg prater om, har selv oppvokst i fosterhjem.

Ja, det tror jeg også. Og det må de jo få lov til. At de legger ut videoklipp av barna, røper personnavn og generelt oppfører seg lite oppegående styrker forsåvidt troen på at barnevernet har gjort et riktig valg. De skader sin egen sak.

Etter å ha jobbet noen år som sosionom og truffet en del folk med rusproblemer og annen problematikk, så må jeg slutte meg til Mim sin mistanke om at det dessverre er slik at barnevernet har en for stor terskel for å ta fra foreldrene omsorgen. Det har vært vondt å se på. Det betyr ikke at jeg mener at de barnevernsansatte gjør en dårlig jobb altså, de følger jo bare fylkesbarnevernets vedtak som blir rådgivende overfor andre lignende saker.

Det som blir problematisk er at sider som dette (jeg har ikke orket å se på den, men skjønner tegninga) oppfordrer foreldre til ikke å samarbeide. Det blir som å be folk skyte seg selv i foten. Og de som biter på skremselspropagandaen, er sannsynligvis de som absolutt ikke burde gjøre det. Jeg tror nok mange omsorgsovertakelser kunne vært unngått med litt samarbeidsvilje fra foreldrenes side. Vi husker jo alle den berømte Svanhildsaken for noen år siden. Media fokuserte kun på iq-tester, og overså fysisk omsorgssvikt, mors tre voldelige og rusavhengige partnere på rad og andre alvorlige forhold. At hun i tillegg hadde takket nei til mødrehjem (et sted hvor man bor i en leilighet med barna, og får veiledning og oppfølging) var det ingen som fokuserte på. Jeg har forståelse for at man ikke vil på mødrehjem når man mener at man er en god nok omsorgsperson, men når det står mellom det og barna - og man velger bort barna så sier det jo litt. Jeg har en følelse av at mange ikke skjønner hva omsorgssvikt egentlig dreier seg om. Wenche Foss for eksempel. Så lenge TV2 kunne vise at Svanhild klarte å putte et bollebrett i ovnen, så spilte det liksom ingen rolle at man samtidig så at kommunikasjonen ikke akkurat så ut til å være slik det burde. Konsekvensene i etterkant ble store for barnevernet lokalt, som sikkert igjen gikk utover barna som hadde behov for hjelp. Tragisk.

Gammel 21-06-08, 21:47   #58
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Rus og psykiatri i en salig blanding, og gjerne i perioder, slik at noen ganger er de friske, noen ganger ikke. Det verste er de som periodevis er ressussterke, kommer fra ressurssterke familier, er språksterke eller har lest bittelitt psykologi eller juss. De kan litt, men forstår det ikke og er *bittelitt* slitsomme å forholde seg til. Og temmelig aggressive.

Jeg kjenner akkurat typen. Det er veldig vanskelig å forholde seg til og man skal være veldig trygg og sterk i seg selv for å kunne "stå i mot". Ikke minst må man kunne sette grenser for ikke å bli overkjørt

Gammel 21-06-08, 22:23   #59
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Argumentet om at omsorgevnene ikke er det primære så jeg akkurat brukt i en helt annen sammenheng nylig. I et avisinnlegg mot "kunstig befruktning" der man ikke vet hvem far er, mente skribenten at det med at man var en god omsorgsperson var nærmest irrelevant. Det som betød noe var at barna hans visste at han var, biologisk, genetisk, DERES far.

Nå er jeg en av dem som synes at biologisk opphav har en absolutt verdi, men hvis jeg skal veie de to opp mot hverandre: Biologi vs. omsorgsevner, så er det ikke tvil om hva som kommer øverst!

Gammel 21-06-08, 22:43   #60
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg er veldig skeptisk når jeg ser saker å personer brette ut sin sak i media, sånn som svanhild saken. Min x svigermor beit på den å jeg husker hun sa men hun lekte så fint med barna etc. Ja det er ikke rart alle klarer å vise seg fra sin beste side dem 5 min tv gjør opptaket eller 1 time for den saken skyld. Men jeg har selv foreldre som skylder på barnevernet ang hvorfor vi bodde i forsterhjem, selv jeg som var ganske lita når mine foreldre fora meg med den infoen skjønte hvorfor. Att mine foreldre fortalte meg att vi skulle flytte til dem igjen bare dem vant rettsaken dem var i å att vi skulle få det så flott å fint gjorde meg bare redd, jeg ville ikke flytte fra mine fosterforeldre. Jeg husker jeg var oppriktig redd for det. En ting er att foreldrene har en sånn side, men jeg håper barna dems blir værnet om å høre sånne historier som jeg fikk.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.