Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mørkeblått flertall i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-08, 23:31   #21
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mørkeblått flertall i Norge?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Bille, Alfa sier ikke at ALLE frp-ere er ondskapsfulle, bare dem som ikke er naive, dumme og/eller egoistiske.

Ja, det var jo svært så generøst av henne.. Trodde de som var ondskapsfulle var de samme som de egoistiske jeg. Jeg velger uansett å tro at de aller fleste som stemmer har satt seg noe inn i politikken til det partiet de stemmer på, og at de ikke stemmer i bevisstløs tilstand. Og uansett reagerer jeg også på at Frp-velgere blir sett på som dumme, like mye som de blir sett på som onde, egentlig.

Veldig pussig at jeg, av alle, plutselig forsvarer Frp-velgerne gitt..

Gammel 21-06-08, 23:36   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg velger uansett å tro at de aller fleste som stemmer har satt seg noe inn i politikken til det partiet de stemmer på, og at de ikke stemmer i bevisstløs tilstand.

Akkurat det mener jeg er litt naivt å tro, men hvis vi tar utgangspunkt i at frp-velgere har satt seg inn i partiets politikk så er jeg hvertfall enig med Alfa. Man må rett og slett være fryktelig naiv, og/eller dum, og/eller egoistisk og/eller ondskapsfull for å stemme det partiet. Jeg mener de aller fleste ligger i de tre første kategoriene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 23:36   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg velger uansett å tro at de aller fleste som stemmer har satt seg noe inn i politikken til det partiet de stemmer på, og at de ikke stemmer i bevisstløs tilstand.

Ignorance is bliss.

Jeg har snakket med ganske mange Frp-sympatisører, og 99% av dem har virkelig ikke peiling på hva Frp egentlig står for. Det er billig bensin, lavere skatt og billigere sprit som fenger nepene.
De ser ikke at de f.eks. har en horribel politikk hva miljø angår, at innvandringspolitikken de fører er stygg som bare juling, at de er mot alt av kollektive avtaler i arbeidslivet og mener at enhver får fikse for seg sjøl, at konsekvensene av privatisering av alt vi eier og har og nullskatt fører til en komplett rasering av velferdsstaten, og at det er survival of the richest.
Den vanlige nordmannen i gata, vil slett ikke få det bedre med Frp i maktposisjon, og det verste er at det de kan bruke 4 år på å rasere, kan ta oss 50 år eller mer, å bygge opp igjen. Det er bare å se på New Zealand, det er mer enn skremmende nok for min del.

Gammel 21-06-08, 23:38   #24
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ikke så veldig mange fordommer, men da det gjelder frp så har jeg nok noen fordommer, jeg tror ikke de som stemmer frp er ondskapsfulle. men jeg tror at de ikke vet sitt eget beste, for jeg tror veldig mange som stemmer frp ville fått det mye verre med dem i regjering. Kjenner ikke så mange som jeg vet stemmer frp, men de få jeg kjenner er enten mye syke, uføre eller sosialklienter, og jeg tror neppe frp er partiet for dem.
Og for de som har "mætt ræva i penger" er nok egoistiske hvis de stemmer frp, de tenker i allefall ikke på de svakeste i samfunnet.

Sist redigert av Mor til 4 : 22-06-08 kl 00:08.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 23:44   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette er ytterst skremmende. Og er samtidig veldig spent på hva det gjør med Høyre. Leste at Erna Solberg hadde nektet å stille opp på bilde sammen med Siv Jensen for å "feire".

Jeg har fremdeles tilgode å møte en frp-velger som ikke ENTEN er dum, naiv eller egoistisk (OK; jeg trenger ikke å ha med ondskapsfull).

Gammel 21-06-08, 23:47   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos å selge rumpa si, så må jeg si at jeg synes det er fryktelig trist at Høyre begynner å vurdere samarbeid mot høyre. Man snakker om respekt for velgerne fra Frp sin side, men man skal samtidig ha respekt for sitt eget partis grunnsyn og program. Så vidt jeg har fått med meg lever Frp og Høyre på forskjellige planeter når det gjelder etikk og menneskesyn.

Gammel 21-06-08, 23:48   #27
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Mulig jeg er naiv ja.

Godt mulig at mange ikke vet så mye om politikken til partiet, men tror dere det bare gjelder Frp? Det tror jeg neppe. Og uansett synes jeg det er altfor drøyt å stemple 25 % av Norges befolkning som dumme, egoistiske og/eller ondskapsfulle.

Det jeg egentlig reagerer på i denne diskusjonen er at flere er så utrolig bastante, generaliserende og fordomsfulle. Når jeg hører eller leser slike holdninger går jeg litt i vranglås altså. Det skurrer veldig for meg. Som sagt så er det godt mulig jeg er naiv, men jeg tror på å se på mennesker som individer, og jeg tror på å se nyanser. Generalisering er noe jeg virkelig ikke kan fordra.

Når det er sagt så er det selvsagt en grense her også. Er man medlem av ekstreme miljøer (nynazistiske grupperinger eller lignende) så er det noe annet.

Gammel 21-06-08, 23:49   #28
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, Hagen leet ikke på øyelokket en gang da hans egne partifeller deltok på nynazistiske møter. Sånn imens vi snakker om hvor grensene går.

Gammel 21-06-08, 23:51   #29
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Tja, Hagen leet ikke på øyelokket en gang da hans egne partifeller deltok på nynazistiske møter. Sånn imens vi snakker om hvor grensene går.

Vel, det kan godt være. Men såvidt jeg husker var det noen av de mest ekstreme som måtte gå i hans tid? Det var vel noen av de som dannet Demokratene eller hva det nå heter. Vidar Kleppe?

Jeg mente forøvrig at det blir noe annet for min egen del, ikke nødvendigvis for andre.

Gammel 21-06-08, 23:52   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt mulig at mange ikke vet så mye om politikken til partiet, men tror dere det bare gjelder Frp?

Nei, det tror jeg ikke. Men det er KUN Frp som har så skremmende synspunkter programfestet, som kan gjøre så store utslag for de aller svakeste i samfunnet.

Gammel 21-06-08, 23:54   #31
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei, det tror jeg ikke. Men det er KUN Frp som har så skremmende synspunkter programfestet, som kan gjøre så store utslag for de aller svakeste i samfunnet.

Men er de som er uvitende og som stemmer på andre partier noe mindre naive og dumme enn de som stemmer Frp av uvitenhet da?

Gammel 21-06-08, 23:54   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Vel, det kan godt være. Men såvidt jeg husker var det noen av de mest ekstreme som måtte gå i hans tid? Det var vel noen av de som dannet Demokratene eller hva det nå heter. Vidar Kleppe?

Vel, hans partifeller hadde i flere år snakket om tvangssterilisering av innvandrere og deltatt på nynazistiske møter etc. uten at han tok avstand fra det som ble sagt. Enkelte partifeller måtte gå, men det var ikke på grunn av disse episodene.

Gammel 21-06-08, 23:56   #33
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Vel, hans partifeller hadde i flere år snakket om tvangssterilisering av innvandrere og deltatt på nynazistiske møter etc. uten at han tok avstand fra det som ble sagt. Enkelte partifeller måtte gå, men det var ikke på grunn av disse episodene.

Ja, det er jo helt drøyt og fryktelig skremmende. Selvfølgelig er det det. Jeg er jo som sagt et helt annet sted politisk. Det er altså den voldsomme generaliseringen jeg reagerer på her. Ingen tvil om at Frp har og har hatt sympatisører som har vært fryktelig lilla.

Gammel 22-06-08, 00:02   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bille: du har kanskje ikke sett "tråden om fordommer" som ble ganske så lang for noen dager siden. Der kom det frem at ganske så mange som henger på FP har forholdsvis sterke fordommer mot FRP. Og vi innrømmer på et vis at det er akkurat det, nemlig fordommer. Men for egen del så må jeg si at det er en fordom som har blitt særdeles godt underbygd av de FRP-erne jeg treffer på min vei.

Gammel 22-06-08, 00:09   #35
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Tjorven, ja jeg har sett den tråden. Og tro det eller ei, men jeg har skrevet at jeg har fordommer mot Frp-ere i den tråden jeg også . Men i den grad at jeg fort kan tenke impulsivt at "den personen stemmer sikkert Frp", for så å bite det i meg og tenke at det er feil å generalisere på den måten. Nå tror dere vel jeg både er naiv og har spaltet personlighet her. Det er altså slik at når jeg får tenkt meg om så har jeg ikke lenger de fordomsfulle tankene, selv om de altså noen ganger dukker opp instinktivt i meg. I den tråden skriver jeg at jeg "jobber med saken".

Gammel 22-06-08, 00:10   #36
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg skjønner godt at du blir provosert av generaliseringer Bille. Jeg er vanligvis ingen forkjemper for generaliseringer, tvert i mot. Men jeg har fulgt Frp siden jeg gikk på barneskolen, og partiet har sagt så mye vanvittig stygt som er såpass ille at nazisme ikke akkurat blir en kontrast. Frp sin grunnlegger var vel åpen facist, og var vanvittig menneskefiendlig. Dette forelsket Hagen seg i. Det er ikke bare kollegaene til Hagen som har sagt mye dumt altså, Hagen ble bare litt smartere med årene i forhold til hva som ikke var så lurt å si. Han skjønte at det ikke skapte voldsom partivekst å påpeke at trygdede har alt for mye penger, og med smil om munnen tar taxi trygdekontoret for å heve sjekken. At alenemødre er horete og uforstandige mennesker med lav moral. Selv om han snurpet igjen deler av kjeften etterhvert, så er det ganske mye passiv støtte han har gitt til kollegaer. Han har ikke ønsket å ta avstand fra utsagn som gjør folk med normal etisk forstand kvalm. Det er ingen andre partiledere i Norge som stilltiende kunne bivånet alt det Hagen passivt har støttet gjennom årene. Ingen!

Jeg får et følelsesspekter som går i fra rasende forbannet, forskrekket, til lei meg og redd når jeg ser hvilken oppslutning Frp har. Hvilket menneske med en viss moral kan stemme på et parti som har foreslått tvangssterilisering av innvandrere? Som kaller voldtekt for guttestreker? Til helvete med bensinprisene altså, det blir tyttebær i den store etiske Frp-sammenhengen. At 30% av vår befolkning gir sin støtte til et parti med den historien Frp har er en tragedie, og jeg tillater meg å bruke store ord. Jeg er fanden så skremt.

Gammel 22-06-08, 00:12   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Mannen og jeg har nå en diskusjon om hvem vi kjenner som stemmer FRP. Når 1 av 4 gjør det, så må det jo være en del.

Og Bille; du er flinkere enn meg. Jeg gjør ikke en gang noe forsøk på å endre den fordommen (men andre fordommer jobber jeg litt mer med).

Gammel 22-06-08, 00:15   #38
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at du blir provosert av generaliseringer Bille. Jeg er vanligvis ingen forkjemper for generaliseringer, tvert i mot. Men jeg har fulgt Frp siden jeg gikk på barneskolen, og partiet har sagt så mye vanvittig stygt som er såpass ille at nazisme ikke akkurat blir en kontrast. Frp sin grunnlegger var vel åpen facist, og var vanvittig menneskefiendlig. Dette forelsket Hagen seg i. Det er ikke bare kollegaene til Hagen som har sagt mye dumt altså, Hagen ble bare litt smartere med årene i forhold til hva som ikke var så lurt å si. Han skjønte at det ikke skapte voldsom partivekst å påpeke at trygdede har alt for mye penger, og med smil om munnen tar taxi trygdekontoret for å heve sjekken. At alenemødre er horete og uforstandige mennesker med lav moral. Selv om han snurpet igjen deler av kjeften etterhvert, så er det ganske mye passiv støtte han har gitt til kollegaer. Han har ikke ønsket å ta avstand fra utsagn som gjør folk med normal etisk forstand kvalm. Det er ingen andre partiledere i Norge som stilltiende kunne bivånet alt det Hagen passivt har støttet gjennom årene. Ingen!

Jeg får et følelsesspekter som går i fra rasende forbannet, forskrekket, til lei meg og redd når jeg ser hvilken oppslutning Frp har. Hvilket menneske med en viss moral kan stemme på et parti som har foreslått tvangssterilisering av innvandrere? Som kaller voldtekt for guttestreker? Til helvete med bensinprisene altså, det blir tyttebær i den store etiske Frp-sammenhengen. At 30% av vår befolkning gir sin støtte til et parti med den historien Frp har er en tragedie, og jeg tillater meg å bruke store ord. Jeg er fanden så skremt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 00:16   #39
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg tror jeg bare sier amen til Irma sitt innlegg.

Jeg må ut av denne diskusjonen, ellers kommer jeg til å få mareritt om Siv Jensen som statsminister i natt.

Gammel 22-06-08, 00:19   #40
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Irma, jeg er enig i at det er skremmende, men jeg føler nå at du argumenterer overfor meg som om jeg er en Frp-velger som bør omvendes.
Nå tror jeg forresten at Frp har blitt noe mer moderat siden den gang det ble grunnlagt av en fascist, og jeg synes det er nåtiden vi bør fokusere på ift. den oppslutningen partiet har pt. Men selvsagt sier det noe om partiet hva det springer ut av, jeg forsøker slett ikke å undergrave det altså.

Tjorven, det samme har slått meg. 1/4 av "oss" er Frp-velgere, og vi er vel pokka nødt til å kjenne noen vi også.. Heldigvis har jeg ingen ondskapsfulle venner da, såvidt jeg vet .

Forøvrig er jeg noe overrasket over at det bare er meg i denne sene FP-kvelden som synes de generaliseringene vi har debattert her er helt hinsides. Jeg liker egentlig ikke det noe særlig, kjenner jeg.
Men nå er det natta her også, og jeg heller har ikke noe ønske om å drømme om Siv Jensen som statsminister, nei .

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.