Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?
Jeg snudde ungene med tungt hjerte da de var 3 år 2 mnd. Da nådde begge 18 kg (en av ulempene med store unger), som var vektgrensa for bruk i baksete på Akta Cosmic-setene vi hadde. Jeg var ikke så aktiv på nett da at jeg hadde plukka opp at det fantes seter som kunne brukes til 25 kg, og fikk heller ikke informasjon om det i barneutstyrsbutikken der jeg kjøpte beltestoler. Jeg regner med at jeg hadde kjøpt TWE hvis jeg hadde visst om dem. Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å ha ungene mot kjøreretninga til de var minst 4 og var ikke komfortabel med at ungene satt forovervendt før de nærma seg 5 år.
Den store diskusjonen i heimen nå er forøvrig hvorfor de må bruke stol når "alle andre" sitter på bare pute. Det er skrekkelig urettferdig, i følge nesten-7-åringene mine. Men jeg firer ikke, og jeg tror de begynner å forstå at det er sikrere enn bare pute. Men da blir det igjen veldig vanskelig å forklare hvorfor noen foreldre velger bare pute hvis det ikke er trygt nok. Det er ikke så lett å få unger i den alderen til å se nyanser.