Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kusine, fetter eller søskenbarn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-08, 10:42   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kusine, fetter eller søskenbarn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Mannen min er nordfra og påstår at ordene fetter og kusine ikke finnes der. Noen nordra som kan bekrefte eller avkrefte det?

Jeg er nordfra, og vi har alltid kalt fetterne våre for fettere. Vi (broren min og jeg) har ingen kusiner, så kanskje det er litt derfor? Tror mine foreldre og besteforeldre vanligvis har snakket om "søskenbarn" i andre sammenhenger.

Gammel 23-06-08, 10:45   #22
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er fra finnmark alle der oppe værtfall på min plass og her i Nordland for den saks skyld sider søskenbarn.

Husker jeg hørte fetter og kusine på barnetv da jeg var mindre og hadde aldri hørt det før så jeg viste ikke hva det var.
Jeg mener fetter og kusine er sånn "Oslo"ting

Eneste jeg hører her som sier fettere og kusiner er de som opprinelig er søringer...

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

(Men så sier jeg jo tanteunger i stedet for Niese og nevø og da, så...)

Det sier jeg/vi og.
Aldri hørt noen kalle tanteungene sine for Niese og nevø.
Uten om Onkel Donald sine nevø`er.
Og der var jeg og ganske gammel før jeg fant ut hva en nevø var. Med at vi ikke bruker det i dialekten/talemåten vår

Gammel 23-06-08, 10:48   #23
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen min er nordfra og påstår at ordene fetter og kusine ikke finnes der. Noen nordra som kan bekrefte eller avkrefte det?

Det er nok slik noen steder ja. Jeg kunne aldri sagt fetter og kusine, i og med at disse ordene "ikke finnes" i min dialekt. Likevel vet jeg jo hva det er, fra TV og bøker.

Gammel 23-06-08, 10:52   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville sagt søskenbarntreff, selv om jeg omtaler de enkelte deltagerne som fettere og kusiner. Søskenbarn er en grei fellesbetegnelse for fettere og kusiner.

Gammel 23-06-08, 10:55   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er trønder, og har aldri brukt "fetter" og "kusine" i dagligtale, kun i litt formelt skriftspråk. Jeg sier alltid "søskenbarn" og ergo "søskenbarntreff".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 10:59   #26
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Søskenbarn når jeg omtaler dem generellt, fetter og kusine når jeg snakker om en av dem.

Anne, kusinen min, og jeg skal.....

Jeg er ellers så sær at jeg bruker neise og nevø om mine tantebarn på samme måte.

Som en eller annen sa tidligere i tråden, akkurat som med søsken. Mine søsken.

Men min bror Per, eller søster kari.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 11:02   #27
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke å bruke "niese" og "nevø", jeg har alltid brukt "tantebarn" (eller rettere sagt "tantunge"), men siden jeg har en følelse av at "søringan" ikke vet hva jeg prater om, så har jeg gått over til å si "niese" og "nevø".

Gammel 23-06-08, 11:07   #28
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri brukt fetter og kusine- bruker søskenbarn, så for meg blir det søskenbarntreff!!

Gammel 23-06-08, 12:22   #29
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kusine,fetter eller søskenebarn

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nå har jeg aldri vært på et slikt, men for meg faller det naturlig å si "søskenbarntreff."

Gammel 23-06-08, 13:11   #30
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg liker ikke å bruke "niese" og "nevø", jeg har alltid brukt "tantebarn" (eller rettere sagt "tantunge"), men siden jeg har en følelse av at "søringan" ikke vet hva jeg prater om, så har jeg gått over til å si "niese" og "nevø".

Jøss, hva slags "smarte" personer har du truffet på her nede da?

Har aldri møtt noen som ikke vet hva tanteunge er.

Jeg syns tanteunge er et helt okej ord, men litt verre syns jeg onkelunge er.

Gammel 23-06-08, 15:12   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jøss, hva slags "smarte" personer har du truffet på her nede da?

Har aldri møtt noen som ikke vet hva tanteunge er.

Mulig jeg undervurderer folk litt. Det går vel mer på hva jeg hører rundt meg hele tiden, og blir påvirket av det.

Gammel 23-06-08, 15:21   #32
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg sier søskenbarn i stedetfor Fetter og Kusine
(Men så sier jeg jo tanteunger i stedet for Niese og nevø og da, så...)

Samme her.

Jeg vet om svært få som er herfra som bruker fetter og kusine, jeg tror de fleste sier søskenbarn. :nordfra:

Gammel 23-06-08, 17:41   #33
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har alltid skjønt hva det betyr, kanskje litt fordi mamma er nordfra. Men jeg tror ikke jeg får meg til å si det selv, det eneste som faller meg naturlig er niese og nevø.

Nå er vi en ekstremt liten familie, vie er bare to søsken og har som sagt verken fettere eller kusiner, så det har aldri vært behov for å bruke noen flertallsform av noe som helst. "Søsteren min", "niesen min" og "tanta mi" holder lenge.

Gammel 23-06-08, 17:43   #34
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Vi har fetter-og kusinetreff.

Vi har aldri hatt sånt treff men ville ha sagt fetter- og kusinetreff. Og jeg sier niese og nevø.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 18:37   #35
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Her sier vi fetter og kusine. Tror ikke jeg ville gått på noe søskenbarn treff eller fetter og kusine treff.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:42   #36
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi sier søskenbarn og onkelunger/tanteunger. Jeg er nordfra. Mannen er også nordfra.

Vi bruker altså ikke kusine, fetter, nevø og niese. Det er sånne "tv-ord" for oss. "Donalds nevøer"...

Siden jeg er eldst av søskenbarna på morsiden, så blir det nok ikke noe treff der før hun minste kommer i puberteten i alle fall.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:45   #37
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke slike treff.
Men jeg kaller begge kjønn søskenbarn.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:45   #38
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ser nå at Honda og jeg har reflektert ganske likt over dette.

Gammel 25-06-08, 00:47   #39
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sier søskenbarn og tantunger.

Da jeg var liten trodde jeg "fetter" var et styggord. Som i ei fette, flere fetter.

Gammel 25-06-08, 00:50   #40
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Jeg sier søskenbarn og tantunger.

Da jeg var liten trodde jeg "fetter" var et styggord. Som i ei fette, flere fetter.

Du må være nordfra. De sier ikke fette på østlandet i alle fall. Det nærmeste man kommer er feta(ost)...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.