|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Dette er absolutt en relevant diskusjon, men jeg er ikke enig i at dette er et nytt fenomen. Tremenningene til barna mine var små på 80- og 90-tallet, og jeg opplevde at de fikk absolutt alt de pekte på. I stedet for at foreldrene satte grenser eller deltok i aktiviteter med barna, fikk disse barna heller mye materielt. Jeg deltok i livet til disse barna i mange år, i håp om å gi et annet perspektiv på livet, men fikk veldig bange anelser etter hvert om hvordan det ville gå med dem når de ble store. Og dessverre så har de blitt veldig som beskrevet i artikkelen her. Den ene har ikke skjønt det med å jobbe for å få ting. Denne personen har heller ikke skjønt det med å betale regninger - og har endt opp med store økonomiske problemer. Den andre har det gått enda verre med. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Vi kjøper ikke leker utenom jul og bursdager, og ønsker oss gjerne klær og slikt i gave i til ungene. Likevel har de for mange ting egentlig. Et nytt klesplagg får de relativt ofte, og gleden over det varer ikke så lenge som regel. Men jeg har tatt meg selv i å gå etter altfor lett for "dill" på H&M osv. Det er så lett å si ja til en pakke hårspenner til 14,90, eller et par søte sokker. Dette er jo ikke store greiene, men likevel er det å få noe, og mekanismene bak er de samme. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)
Flotte synspunkter!
|
|
|
#24 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Jeg synes ikke dette er enkelt. Når jeg sammenligner med hvordan jeg vokste opp har ungene mine enormt mye. Da jeg var liten hadde vi ikke god råd, og foreldrene mine var veldig lite materialistiake også. Mine søsken og jeg hadde lite av leker, moteklær og annet som "alle hadde". Og i hvert fall søsteren min og jeg oppplever det som at vi skilte oss ut mer enn det som var ok for barn å gjøre. Det har blitt viktig for meg at ikke barna skal bli uttafor, slik vi ble, fordi de ikke har det som trengs for å være med. Samtidig prøver vi å holde igjen, skille mellom nødvendig og unødvendig, og å bremse på kjøpingen. Det er fremdeles veldig mye mine unger ikke har som vennene tar som en selvfølge at alle har. Den balansegangen er ikke enkel å få til. Sist redigert av Kaija : 25-06-08 kl 16:05. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aftenposten i går?Jeg har blitt dårligere med dette i det siste. Ungene maser sjelden etter ting, og et gir meg veldig glede å av og til bare si "ja!" hvis de spør om noe, eller å komme dem i forkjøpet. Og så har de bursdag etter sommeren, så "sommerleker" som sparksykler, sykkel, plaskebasseng, etc., "må" kjøpes på forsommeren (for til jul finnes jo ikke sånt i butikkene og et helt ÅR i forveien klarer jeg IKKE å planlegge, altså.
|
|
|
#26 |
|
Yes, we can!!
|
Selvsagt kan du begge deler av DE to tingene. Men vi klarer ikke å lære dem både å vente på, spare til, økonomisere med midlene sine, samtidig som vi øyeblikkelig tilfredsstiller behovene deres. Selv om det er fint der og da.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Jeg er helt enig i at det er det absolutt viktigste, men det er jo ikke så svart/hvitt at det er enten eller.
|
|
|
#28 |
|
Absolute Beginner
|
Det kjenner meg jeg igjen i, men jeg ønsker likevel ikke at barna mine skal få "alt som de andre har" av den grunn. Vi prøver å finne en middelvei. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Vi har hatt dette temaet opp nå i forhold til Nintendo DS. Storesøster sparte og jobbet lenge for å kjøpe sin - og fikk den for et drøyt år siden. Da var hun 9 år. |
|
|
|
#30 |
|
nygift
|
Man kan da delta i barnas liv, selv om man kjøper leker!
|
|
|
|
#31 |
|
tankefull
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Vi prøver å lære ungene våre at vi ikke kan få alt vi vil ha, men at det går an å ønske seg ting til bursdager og jul. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Når de blir eldre er dette med penger også et problem. I dag drar man bare et kort for alt man skal ha, og det å ha en lommebok, og faktisk måtte telle de kronene man skal bruke gjør noe med forholdet til pengene. Det er ingen tvil om at mange voksne havner i kortfella med store kreditter osv, og der kommer jeg til å forsøke å overføre verdifull lærdom til mine små. Penger er en begrenset gode, og lånte penger kan nærmest bli et ubegrenset onde. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)TBM: Mine har også måttet spare og jobbe for spillmaskinene sine. I fjor var det gameboy de ønsket seg, og i år var det en ds. I fjor var det noen slektninger som gjerne ville kjøpe til dem, men da måtte vi "oppdra" litt og si fra at dette skulle ungene oppleve å jobbe seg opp til selv, ellers ville hele meningen med å spare til noe forsvinne. Både i fjor og i år har guttene endt opp med å spleise på en spillmaskin, slik at de kunne kjøpe den raskere. Så har de delt på spillingen ved å bruke "bippeklokka" på kjøkkenet de gangene begge vil spille. Utrolig lite konflikter om dette, særlig siden de er skikkelige kranglefanter ellers. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Jeg tror oppriktig at ungene våre har et ganske fornuftig forhold til det å få ting, ønske seg ting, spare til ting. Heldigvis har vi familie som spiller på lag med oss. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)En presisering til de som har feiltolket det jeg skrev tidligere (Jeg har derfor et veldig bevisst forhold til dette. Jeg skulle gjerne kjøpt alt mulig til barna mine - det finnes så mye morsomt i butikkene, men jeg lar være. Jeg vil heller delta i livet til barna mine, og hjelpe dem å bli de fine menneskene som jeg tror de kan bli.) |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)C3PO:Når du sier "jeg vil HELLER delta i livet til barna mine..." så høres det ut som om du synes det er en motsetning mellom å kjøpe mye og delta i livet til ungene. For meg er de to tingene helt uavhengige av hverandre, selv om det selvsagt sikkert skjer at de som feiler på det ene området også feiler på det andre.
|
|
|
#37 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Min første tanke var at dette overhodet ikke bare gjelder barna. Jeg ønsker meg heller aldri noe. Ei heller noen i familien min. Jul er jo det rene mareritt, da alle flyr rundt å kjøper ting til hverandre som ingen hverken ønsker seg eller trenger. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
*_*
|
Jeg synes dette er vanskelig. Nå er min så liten ennå (1 år), at det ikke er noe tema på en liten stund. Men det er greit å begynne med gode vaner allerede, som for eksempel tenke gjennom hva vi kjøper til ham og ved hvilke anledninger han får nye ting, leker og klær.
|
|
|
|
#39 |
|
*_*
|
Godt poeng!
|
|
|
|
#40 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Nei det er ikke enkelt. Jeg er nok en kjøpeperson selv, og liker å handle, og det påvirker nok også terskelen for hvor lett nye ting eller klær kommer i hus. Jeg husker også egen barndom, der jeg ofte følte meg utenfor av dievrse grunner, bla. pga. mangel på diverse ting. Man vil liksom gjøre ting bedre, på en måte. De skal ikke oppleve at de står utenfor. Den saken står sterkt hos meg. Vil nok også være noe vi er bevisst i skolealder. Er sikkert litt feig sånn, men det får så være. |
|
|
|
![]() |
|
|