Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: bakovervendte bilseter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-08, 15:28   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff: bakovervendte bilseter

Jeg blir ordentlig imponert over hvor flinke FP-brukerne er til å ha barna sine sittende bakovervendt. Men jeg lurer på hvorfor det er så innmari mange som er flinke her, samtidig som jeg ser utrolig få bakovervendte seter når jeg er ute å går (og ja, jeg er sånn som titter inn i bilene)?

Snuppa var lenge den eneste i barnehagen som satt bakovervendt, og da hadde hun faktisk begynt på storbarnsavdelingen ..... altså var det veldig mange som var yngre enn henne.

Er det sånn at vi som henger på forum er ekstra bevisste på dette?

Eller er det sånn at de som svarer på den pollen som ble lagt ut er de som har barn som har sittet bakovervendt lenger enn gjennomsnittet?

Gammel 25-06-08, 15:37   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: bakovervendte bilseter

Jeg jobber riktignok et sted hvor sikkerhet er i fokus, men jeg tror de fleste kan takke forumkarrieren sin for mye av input'n.

Gammel 25-06-08, 16:06   #3
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinoff: bakovervendte bilseter

Jeg har i hvertfall hørt veldig mange si det at de har lært om viktigheten av bakovervendte seter fra div. fora.
Jeg leste meg opp selv før vi skulle ha nytt sete etter babysetet, jeg er generelt skeptisk til at butikkfolk vet slikt og stoler ikke på dem, så derav leste jeg på TryggTrafikk sine sider og andre steder, i tillegg til at jeg fikk det med meg på fora.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 16:17   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg takker nettbruken min for dette.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 16:28   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg visste ikke engang om at det var anbefalt da gutta var små. Det er nettbruk og forum som har gjort meg bevisst.

Gammel 25-06-08, 16:28   #6
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg takker ihvertfall internett. Jeg sluker ikke forumpropaganda ubetinget, men er en forsker av natur, og undersøker nærmere hos andre kilder.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 16:32   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det er nok det at FP er informert. Utrolig mange som ikke henger på forum har ikke samme kunskapet. Og mange som har kunnskapen bruker den.

Det er forum som har fått meg til å bli veldig nøye på det.
Har bestilt noen foldere fra TT som jeg skal legge på helsestasjonen om jeg får lov. Og puttet en i naboens postkasse som satte ungen på 6mnd nettopp fremover. Vet at folk skal velge selv, men de kan velge etter de er informert. Så jeg informerer.

Kommer nok og til å ta det opp med barnehagen når vi begynner og kansje bestille inn foldere til å legge der og om det viser seg at det kan ha noe betydning.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 16:34   #8
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg forsto viktigheten da jeg jobbet i barneutstyrsbutikk en kort periode, men holder meg oppdatert på nett, og lærer stadig mer herfra

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 16:45   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bra noen i barneutstyrsbutikker har forstått det.

Gammel 25-06-08, 16:47   #10
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min kollega var veldig opptatt av det, men problemet var faktisk å få overbevist foreldrene. Ikke alle gode argumenter som falt i smak hos alle..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 17:16   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

FP er ikke representativt. Bare sjekk utdanningsnivå og politisk farge, så ser du det.

Forøvrig tror jeg nok at mange som ikke har fulgt anbefalingene velger å holde kjeft i en sånn tråd.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 17:24   #12
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er en av de som ikke stemte i pollen.
Bor dessverre i et land der bilsikkerhet ikke har fokus - her er det helt vanlig å se små barn danse i baksetet eller henge ut gjennom takluka. Det er en kulturell greie, og den gir meg frysninger.

Til poenget: her får man ikke kjøpt bilseter som er bakovervendt etter babystørrelsen. Så alternativet for oss var enten å importere fra Norge, men da å risikere å montere det feil eller å gå for det sikreste vi kunne finne her og få kvalifisert hjelp til å montere det. Vi har et forovervendt Maxi Cosi med Isofix. (Vi er begge utstyrt med 10 tommeltotter, vi måtte til butikken for å ta ut maxicosien fra Isofix-en....) Dette er overhodet ikke noe jeg er stolt av, for på grunn av mitt forumbruk så vet jeg jo bedre.

Vår lille, fordi hun er liten og tynn, satt i babysetet til hun var 16 mndr. Da bikket hun over kanten.

Sist redigert av Palmen : 25-06-08 kl 17:54.
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 17:52   #13
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg takker også nettbruken for dette.

I barnehagen hvor gutta går (8 avd.) har jeg ikke sett ett eneste barn eldre enn 2 år som sitter bakovervendt (foruten min 3-åring, altså). Jeg har derimot sett barn på fanget til voksne i både bakesete og forsete, tre-åringer uten sete, løse barn i bilen osv. For et par uker siden stoppet jeg en dame som kjørte avgårde med halvannet-åringen på fanget. :korka:

Jeg har faktisk ringt politiet og tipset om at de burde gjennomføre kontroll, men har ikke sett noe til dem. Jeg har også hengt opp relevant informasjon på oppslagstavlene på alle avdelinger.

Ei av damene på barneutstyrsforretningen her jeg bor, er veldig opptatt av dette med bakovervendte seter. Hun jublet da jeg kjøpte nytt bakovervendt sete til eldstemann da han var 20 mnd. Hun opplevde at svært få faktisk tok hennes råd til etterretning, og gikk heller for forovervendt sete. Jeg fikk inntrykk av at veldig mange skylder på plassmangel.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 18:18   #14
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Takker nettbruken også. I barnehagen der K går har jeg vel ikke sett ett eneste bakovervendt sete siste tiden. Der jeg jobber hadde halvparten bakovervendt sete.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 19:17   #15
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Mannen så er mest opptatt av det.
Tror ikke han har vandret på nettfora for å få infoen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 19:33   #16
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

...og så tror jeg vel ikke de som har barna forovervendt flagger det så veldig høyt. Enten de er her på forumet eller ei. Det finnes jo ingen gode argumenter for det når man trekker trafikksikkerhetskortet, tross alt.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 19:46   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ser også sjelden bakovervendte seter til barn over babystørrelsen - kjenner heller ingen som har det, men har muligens omvendt en. Hadde en hard kamp med sambo for å få bakovervendt til minstemann da han vokste ut av babysetet. Jeg tror absolutt det er en forumgreie, ja.

Gammel 25-06-08, 19:49   #18
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

No er gullet berre seks månader, så det har ikkje vore eit spørsmål enno. Men eg var ikkje klar over at dei burde ha bakovervendt sete så lenge, før eg las det her i går! Ein lærer mykje av forum.

Gammel 25-06-08, 19:51   #19
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lærte dette på nett. Heldigvis før vi byttet fra babystolen.

Jeg ser fler og fler som har store barn bakovervendt.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 20:21   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette med bakovervendte seter på FP- og NM-fenomen?

Svigerinna mi er på BarnIMagen, og har nylig plassert sin 11 måneder gamle sønn fremovervendt. "Nyere forskning viser at det er tryggest" var motargumentet jeg fikk tilbake når jeg forsøkte å si at det kanskje var litt tidlig. Hun kunne ikke komme med noen kilder til denne "nyere forskningen".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.