|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tips til rett av indrefilet (storfe)Jeg har fått en diger indrefilet i gave (1,9 kg). Den er vakuumpakket og skal i utgangspunktet være "ferdig modnet" (?) i begynnelsen av juli. Den er holdbar til august.
|
|
|
|
#2 |
|
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)Helstek den. La den ligge i romtemperatur 1/2 time før du lager stekeskorpe på den i panna før du hiver den med termometer i ovnen. Husker ikke hvor mange grader den skal bli til slutt, men det finner du ut på matprat.net. Lag fløtegratinerte poteter, rødvinsaus, kok/damp brokkoli, smørdamp miniasparges som du legger i bunter og surrer en skive bacon rundt hver bunt og fest med tannpirker, stek litt i pannen til baconet er gyllent. NAM! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Permakulturell
|
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)Personlig ville jeg ventet til rett før den gikk ut på dato - i august altså. Da vil den være på sitt aller møreste. Du kan fort bli skuffet hvis du tilbereder den allerede. Etter min mening.
|
|
|
#6 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)Takk for tips, alle - da venter jeg. Og kjøper noe annet til i morgen!
|
|
|
|
#7 |
|
Trøtt
|
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)Jeg ville også ha ventet til laaangt uti juli. Og marinert den, eller brent pepperkort i panna, knust dem og gnidd inn i kjøttet før det ble helgrillet. Helstekt/grillet indrefilet er jammi!
|
|
|
#8 |
|
*_*
|
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)På spørsmål om hva jeg ville gjort med kjøttet, har jeg følgende svar:
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)Du må vente til den er ferdig mørnet. Vet ikke om du vet noe om hvor lenge den har mørnet. For helt ferskt kjøtt er i allfall formelen antall dager x antall grader = 40. Det vil si at hvis du har kjøtt liggende i kjøleskapet og det er ca 5 grader så skal det ligge i 8 dager. Men, hvordan det blir når kjøttet er vakumpakket aner jeg ikke. Hvis du vil bruke den tidligere ville jeg i allefall ha pakket den ut av vakumet. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)
Normalt så skal det være det ja. Men, spør i disken. Den hender nok at den er mørnet bare akkurat passe og at den med fordel kan mørnes mer før den tilbredes. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Originala
|
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)Jeg laget en deilig ytrefilet for et par uker siden, og med indrefilet blir det vel enda bedre. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
*_*
|
Nettopp, ja. Det er det jeg mistenker de gangene kjøttet er seigt, selv om det er tilberedet etter alle kunstens regler.
|
|
|
|
#14 |
|
Metallica!!
|
Nei det er ikke alltid ferdig mørnet.
|
|
|
#15 |
|
*_*
|
Er det en idé uansett, tro? Eller vil det bli feil om man gjør det på ferdig mørnet kjøtt?
|
|
|
|
#16 |
|
Metallica!!
|
Det blir bare ekstra mørt.
|
|
|
#17 |
|
En Som Trener
|
Sv: Tips til rett av indrefilet (storfe)Er det kiwi de bruker på kinarestauranter også kanskje? Det er jo alltid så mørt og nesten så det smelter på tunga. Ser nesten ut som det er regnbuefarget på overflaten (nå snakker jeg om tynne strimler altså), det er kanskje en slags olje eller marinade som gjør det? Har hørt noen snakke om bakepulver også, noen som vet?
|
|
|
#18 |
|
Metallica!!
|
Der er jeg blank, beklager!
|
|
|
#20 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Ja dette lurer jeg på også. Helt utrolig hvor mørt kjøtt man får der. |
|
|
|
![]() |
|
|