Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fortell meg om din oppkjøring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-08, 21:08   #61
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om din oppkjøring!

Du trenger ikke kjøre perfekt, men du må kjøre med selvinnsikt og kjøre forsvarlig. Sensor vil se at du ikke er trafikkfarlig, at du ikke tar sjanser. Det er bedre å kjøre litt for forsiktig, ta deg tid. Tenk gjerne høyt. Gjør du noe feil, kommenter det selv og si også hva du burde gjort.

Jeg gjorde mange feil - også en jeg burde strøket på, men sensor sa han så på helheten, og jeg besto. Forøvrig tror jeg de har lettere for å se gjennom fingrene på feil vi som ikke er 18 år gjør - og jeg tror damer over 25 automatisk får litt goodwill hos noen sensorer. Rett og slett fordi vi kjører med respekt for trafikken og bilen, vi kjører for å komme oss fra A til B og vi er ikke ute etter å tøffe oss.

Dette går fint

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 21:22   #62
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Det var i 2004. Jeg var gravid og begynte å ta lappen i april - hadde termin i august. Sto på som bare det for å rekke det før fødselen. Siste uka i juli hadde jeg landeveiskjøring på mandag. Det gikk fint. På onsdag var jeg på kontroll, og fordi det lenge hadde vært lite liv og jeg ikke hadde vokst på nesten to måneder, ble det bestemt at jeg skulle på ul dagen etter. Seinere på dagen hadde jeg kjøretentamen. Det gikk fint, og jeg sa at det kanskje var en mulighet for at jeg måtte føde i løpet av uka - kunne jeg kanskje få kjøre opp dagen etter? Nei, det tar nok et par uker før vi får det i stand, mente kjørelæreren, men så ringte han en sensor privat, og den knuppen sa at han hadde tid dagen etter.

Så klokka ti neste morgen troppet jeg opp hos biltilsynet. Sensor var en trivelig gammel mann. Han sa at vi egentlig skulle kjørt opp etter en rute nedde i sentrum, men den var så kjip og han var så dårlig kjent at vi heller skulle ta en annen rute. Så sendte den velsignet snille mannen meg på en enkel tur opp til Lørenskog og tilbake. Den letteste kjøreturen noen gang. Og jeg sto uten feil.

Om ettermiddagen ble jeg lagt inn på føden, og en time over midnatt kom gutten vår med hastesnitt. Et begivenhetsrikt døgn, med andre ord.

Gammel 22-06-08, 22:38   #63
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Biloppkjøringa gikk strålende. Drøbak ble forsert i passe fart, jeg husket å blinke, senke farten foran kryss, slapp gamle damer og annet rart over veien ved fotgjengerfelt og oppførte meg i det hele tatt som en eksemplarisk og hensynsfulll bilist. Bilsakkyndig nølte ikke et tiendels sekund før jeg fikk billappen. Værre var det da jeg skulle kjøre opp til sykkellappen:

Strå setter i gang med bilsakkyndig bakpå. Sommerfuglene flagrer lett i magen . Ut fra plassen ved Lillestrøm og 100 meter av gårde og der overser vi (jeg) et fotgjengerfelt. Den unge gutten på vei over tar det hele sporty og hopper lett inn på fortauet igjen. "Upsi" sier jeg til han bakpå. Videre går det og vi nærmer oss en rundkjøring. Jeg tenker litt at vikeplikt er for pingler og suser rett inn . Bilføreren har nok sett av kjøringen at den der sykkelen ikke kommer til å stoppe, så hun hadde bremset helt ned. Ikke noe tuting å høre fra den kanten. "Upsi" sier jeg igjen.

Så skal vi ut på en slags landevei og kommer til et t-kryss. Her er det full stopp, og jeg stopper, joda, helt sant, og velter sykkelen. Den får jeg selvfølgelig ikke opp alene, nå som jeg er lett overnervøs og greier. I neste kryss klarer jeg å overse en lastebil, men den ser meg og unngår, etter litt hvining i bremsene, å treffe oss. "Upsi" sier jeg ennå en gang . Da fikk jeg beskjed om å returnere til vegstasjonen, eller hva pokker det het. Merkelig nok fikk jeg ikke lappen . Siden har jeg ikke forsøkt meg på MC.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 23:13   #64
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det er akkurat sånt jeg er redd for
- og så er det grenseløst irriterende å sitte på med mannen min og se alle de tingene han gjør eller unnlater å gjøre, som jeg kan stryke på.. Litt trøst, for han overlever jo i trafikken, men likevel skremmende - at en helst bør være perfekt for å stå.

Jeg har oppkjøring på fredag, rart å tenke på at neste helg er jeg enten sjåfør, eller temmelig deppa....

Du har jo fått mange beroligende svar, og det kommer til å gå bra med deg,Appelsin. Lykke til!
Ser i ettertid at det ikke var så diplomatisk å svare slik i din tråd.:skjerper meg:
Jeg husker selv at jeg var bekymret for å stryke og trodde det kom til å bli verdens undergang den måneden jeg evt. måtte ventet på ny oppkjøring. (Mulig det bare var 14 dager den gang,husker ikke,for det ble ikke aktuellt).
Men en måned er ingen tid i det lange løp.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 23:18   #65
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

- og så er det grenseløst irriterende å sitte på med mannen min og se alle de tingene han gjør eller unnlater å gjøre, som jeg kan stryke på.. Litt trøst, for han overlever jo i trafikken, men likevel skremmende - at en helst bør være perfekt for å stå.

Det irriterte meg og grassalt mens jeg holdt på. Jeg prøvde å overbevise ham om at han måtte gå foran med et godt eksempel og ikke bedrive vranglære, men det gikk over hodet ikke inn.

All mulig lykke til! Håper det går bra.

Gammel 22-06-08, 23:40   #66
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke til på fredag, det går nok finfint!

Gammel 23-06-08, 21:03   #67
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:48   #68
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke visste jeg at jeg trengte briller da. Hadde første oppkjøring i mars på holka. Trodde det var dårlig skikk å kjøre i 30 i 60 sonen, selv om fører tilsa det. Så ikke skiltet der jeg skulle inn, og fikk den brå svingen. Snudde meg heller ikke helt når jeg skulle ta et feltskifte. Ergo stryk.

Neste prøve hadde jeg øvd på. Siden vi var mange på vgs som kjørte opp samtidig, så fikk vi vite "løypene" de brukte. Da forstod jeg mer hva de var ute etter, og sto.

I dag og i årene etterpå, så forstod jeg også mer hvorfor en del av de tingene var så viktige. Når man fikk mer erfaring, så kom jo også logikken på en del ting inn. Heldigvis. Jeg kjører også med briller der jeg ikke er kjent på langkjøring.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 01:30   #69
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg husker ikke mye av det egentlig. Det var i 2000 og jeg var 22 år. Hadde kjørt masse med kjæresten min og ikke så voldsomt mange kjøretimer egentlig, men kjørelærer mente jeg var klar og møtte opp på biltilsynet og fikk bilen ut derfra og måtte stoppe for stopp-skilt i første kryss og startet bilen i 2. gir i oppover bakke. Utrolig nok startet bilen! Denne feilen kommenterte jeg selv og det neste jeg husker var at han geleidet meg forbi en skolebuss ved en plas der det krydde av unger. Det gikk i snilefart og veldig greit. Etter turen når vi satt i bilen husker jeg ikke helt hva han kommenterte, men mener jeg fikk kun den feilen med giret.

Dette går kjempeflott, Appelsin!!

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 19:24   #70
VårVill
Fullverdig medlem

VårVill sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
VårVill har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg husker nesten ingenting, bortsett fra at
- sensoren sa "kjør til høyre" og jeg kjørte til venstre
og
- jeg kjørte med varmeapparatet på full guffe i 45 minutter, både jeg og sensor var gjennomvåte av svette etterpå. Merkelig at jeg ikke strøk.

VårVill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 19:34   #71
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Lykke til!

Gammel 25-06-08, 20:34   #72
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjørte opp i 1989, så det er ikke så veldig lenge siden :åpptimist:. Jeg kjørte sammen med en annen jente. Hun kjørte først, og rotet noe veldig på noen småveier med vikeplikt i Fyllingsdalen. Jeg kjørte over Bønes, der gikk det greit. Så skulle jeg gjennom rundkjøringen på Nesttun. Der havnet jeg i helt feil felt. Var sikker på at jeg hadde strøket. Heldigvis hadde jeg en grei sensor, og jeg besto fordi jeg hadde løst flokene veldig bra da jeg først hadde havnet feil.

Et tips, Appelsin: Hvis du har tid og mulighet, så ta deg en kjøretur med mannen eller noen andre i området Fjøsanger/Inndalsveien/Danmarksplass. Kjøremønstrene der endres jo fortere enn svint for tiden, og en bli-kjent-tur vil gjøre det mye enklere hvis du havner der under oppkjøringen.

Lykke til!

Gammel 26-06-08, 10:55   #73
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Inndalsveien er vel stengt nå, er den ikke?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 11:55   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå holdt jeg helt på å glemme dette. :dåne.

Men: Ja; Inndalsveien er stengt.
Og: Appelsin, jeg håper du har vært foran Bystasjonen denne uken. Hvis ikke bør du ta deg en tur, om ikke annet for å se. De endrer jo kjøremønster hele tiden. Det samme gjelder Danmarksplass.
Kjører du rolig, går det nok helt greit, men det er mange som er superforvirret i byen for tiden.

Riktig lykke til imorgen, det går nok fint!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.