|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Spyler bort de narkomanehttp://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2518319.ece |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Gangster girl
Sv: yler bort de narkomaneJA, det skal stå SPYLER i overskriften. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: yler bort de narkomaneDet er jo bare å la de narkomane få igjen Plata, så er de kvitt mange av de som sitter der.
|
|
|
#4 |
|
Gangster girl
Sv: yler bort de narkomaneMen jeg skjønner ikke at de vil sitte til utstilling jeg, vil dem at folk skal glane på dem liksom? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: yler bort de narkomaneJeg syns de narkomane på gatene i Oslo blir behandlet svært dårlig. De er uønsket i gatebildet og blir jaget fra plass til plass uten å ha et konkret tilbud om et sted å være. For et par uker siden leste jeg et intervju med en narkoman mann som ikke fikk støtte til bolig fordi har var "uegnet til å bo i egen bolig". Hvor skal han gjøre av seg da?
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: yler bort de narkomane
Jeg vil tro at de har usannsynlig mye større ting å bekymre seg for enn det at folk kan se dem.
|
|
|
#7 |
|
Gangster girl
Ja, det er klart. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Christiania er ikke et sted der man stuer inn alle de narkomane og lar dem være fred med narkomanien sin. Tvert imot bor det alle mulige slags mennesker der, de har barnehage der og skole og mange jobber intenst for å distansere fristaden Christiania fra fordommene om at det kun er for narkomane. Dette er fritenkende, ressurssterke ildsjeler som har skapt seg et alternativt samfunn. Tidligere ble det solgt hasj der, men det har aldri vært et utelukkende gatenarkomant miljø selv om mange av de fattigste i København til tider oppholder seg der. De fleste som bor der er mennesker med jobb og hverdagsliv, og med en livsfilosofi som går utenfor A4-boksen. Det finnes selvsagt fattige narkomane og alkoholikere der også, men det er bare en liten del av den menneskemassen som utgjør fristaden Christiania.
|
|
|
#9 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Spyler bort de narkomane
Har du et forslag til hvor de skal henge da siden du mener det er galt at de er i oslos gater?
De sitter da ikke der for at folk skal glane på de.
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Spyler bort de narkomaneVi har snakket hjemme noen ganger om ting som folk syntes var helt greit før i tiden, og som vi nå vet/synes at er helt horrible - lobotomering av vanskelige tenåringer, tvangssterilisering av sigøynere, fysisk avstraffelse av barn, forbud mot homofili etc. - og da er det alltid interessant å prøve å tenke på hva det er vi gjør nå som folk kommer til å la seg sjokkere av om femti år og tenke "hvordan i all verden kunne alminnelige kloke, snille mennesker mene at det var helt greit at dette skjedde?". Jeg tror måten vi behandler narkomane på er en slik ting. Det er en skam å behandle og se på mennesker slik i et såpass moderne og opplyst og rikt samfunn som vårt.
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#12 |
|
ekstremt trøtt
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes det er hårreisende at enkelte mennesker mener at de har rett til å bestemme at andre mennesker ikke skal få gå rundt fritt i det offentlige rom.
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
For ikke å snakke om å respektere dem. De har akkurat like mye rett til å være i byen som det vi andre har. Det er like ille å jage dem vekk med argumentasjonen at andre synes det er ekkelt å se dem som det ville være å jage vekk mørkhudede eller homofile av samme grunn. Det at andre synes man er ekkel burde ikke være et argument for noe som helst. At man er i veien for alminnelig ferdsel eller at man aktivt plager forbipasserende er noe annet, det kan man selvsagt forby og forhindre, og det er klart det kan være fornuftig å ikke ha åpenlys dophandel midt i byen, og å prøve å begrense rekrutteringen til miljøet og å hjelpe dem som er mottagelige for hjelp, og slikt. Men å si at "narkomane er ekle å se på" er en både trist og ekkel tilnærming til situasjonen.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Spyler bort de narkomaneDette blir jævligere og jævligere jo mer jeg tenker på det. Her tar vi de som har det aller kjipest, og hva gjør vi? Jo, vi SPYLER de bort. Ned i sluket, lissom, så trenger vi ikke tenke på de lenger. Det er forkastelig. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spyler bort de narkomaneMange som burde spyles bort ja, men narkomane er ikke en av dem. De gjør knapt en flue fortred, bortsett fra å leve et liv som er destruktivt for dem selv. Skulle ønske man kunne finne en plass de kunne få være i fred, samfunnet kunne godt ha kostet på seg å passe bedre på dem også. Hver uke blir narkomane i Oslo banket opp til forlystelse for voldelige ungdommer. Til og med noen vektere er med på slik har jeg hørt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
|
Sv: Spyler bort de narkomaneJeg må si jeg syntes det kan være ubehagelig å måtte brøyte meg gjennom en flokk narkomane når jeg skal inn på Byporten. Sånn er det ofte. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det greit og akseptere dem, da? Bare de ikke synes? Jeg kan ikke se at de skal føle seg respektert hvis det betinger at de skal gjemme seg og ikke være en synlig del av samfunnet rundt dem. Jeg kan heller ikke se at det skal gjøre noe som helst godt for deres selvrespekt som kanskje er vel så viktig å ta hensyn til - et av deres største problemer er manglende sådan. Hadde du følt deg respektert hvis det var sånn at det er greit at du er der, men du må bare ikke vise deg på noe vis, lizzom.
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har ikke trengt å brøyte meg vei inn på Byporten noen gang, men kan også synes det er ubehagelig når det er mange narkomane der. Men det har jo ingenting med saken å gjøre, jeg synes jo fortsatt at de har rett til å være der akkurat like mye som meg.
|
![]() |
|
|