Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Spyler bort de narkomane

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-08, 14:03   #41
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spyler bort de narkomane

Ravnkloa! Er det nede ved havna der?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 14:05   #42
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ravnkloa! Er det nede ved havna der?

Jepp. Jeg går faktisk aldri ned dit. Det sitter nok igjen fra barndommen. Men det er godt mulig at det er 30 år siden det var et belastet sted, for alt jeg vet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 14:06   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke det er et problem nå, Divine! Sett bort ifra Dreams, da.

Gammel 03-07-08, 14:12   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg satt i en båt på andre siden av havna for å høre på en helt fantastisk vill rockekonsert, og spottet hverken junkier eller prostituerte.

Gammel 03-07-08, 14:27   #45
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Med en bror som er narkoman ( nå på Metadon og i jobb) synes jeg det er helt forkastelig at man skal spyle de vekk fra gata. Selv om jeg ikke hadde hatt en narkoman bror hadde jeg sagt det samme.
Det kan vel nesten ikke finnes noe mer nedverdigende enn det?
Tråkka og spytta på kanskje? Noe de sikkert blir også.

Jeg har full forståelse for at folk finner det ubehagelig at de står der og selger dop, men når de står der som om de venter på bussen sammen med alle de andre som venter på bussen skjønner jeg det bare ikke.

Jeg finner det faktisk mer ubehagelig at det tilbys sex helt åpenlyst i Karl Johan og det til gud og enhvermann.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 15:06   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2518319.ece

Jeg mener at om de narkomane vil ha den respekten de fortjener, så må de respektere at det ikke er mange som synes det er greit at de henger rundt om i Oslosgater.

Makan! Hvilken respekt er det du mener at de fortjener da? Slik du omtaler folk med et narkotikaproblem så høres det sannelig ut til at de fortjener respekt i det hele tatt. Hvor vil du sende dem, siden de helst ikke skal være synlig for andre mennesker? Ut i skogen kanskje? Folk som har narkotikaproblemer vil naturlig nok gjerne oppholde seg i sentrale strøk. Det er der man får kjøpt narkotika, der finner man likesinnede, der finner man tilbudene fra det offentlige (som burde være mer omfattende). Det er der inntjeningsmulighetene til å dekke narkotikaforbruket gjerne ligger, via tigging, jobb, prostitusjon og kriminalitet osv. Heroin og rohypnol er ikke gratis. I skogen er det ikke så lett å skaffe penger til dop.

Folk med narkotikaproblemer bør gis en mer verdig hverdag, og det gjøres iallefall ikke ved å jage de fra sted til sted rundt i byen. De bør få et sted hvor de får lov til å oppholde seg, sentralt i byen, men ikke nødvendigvis utenfor Egon. Dette gir også mulighet til større oversikt over miljøet, et tryggere miljø for de som befinner seg i det og ikke minst en anledning for politi, utekontakt etc. til å jobbe oppsøkende og forebyggende for å unngå at ungdommer rekrutteres inn i miljøet.

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg ser hvordan folk med narkotikaproblematikk har blitt behandlet opp igjennom årene. Jeg har blitt kjent med veldig mange gjennom jobben min, og det er flotte og forskjellige mennesker, like forskjellige og like som det vi er her på FP. Med ressurser og drømmer, men mange har også tung bagasje. Det er en grunn til at jeg så og si aldri bruker ordet "narkoman" fordi jeg synes det putter folk med narkotikaproblematikk inn i en så smal og stemplende bås, som definerer hele mennesket liksom. Men meg om det.

Gammel 03-07-08, 15:19   #47
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener samfunnet bør begynne å behandle rusavhengige mennesker som det de er, mennesker, og ikke dyr.

Jeg tør å påstå at de færreste ser mennesket bak rusen.

Gammel 03-07-08, 22:19   #48
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Om de vil bli kvitt de med rusproblemer, s må de gi de et tilbud som gjør at de har mulighet til å komme ut av miljøet.
Vel, et rom på et hospits med narkomane, alkoholikere og tilsvarende er det de får av tilbud. Altså et tak over hodet, men INGEN TING å fylle dagen med.

Broren min er narkoman, og går på Metadon. Han ser helt jævlig ut, men det er jo en ganske naturlig følge etter å ha brukt ymse typer narkotika i nesten 30 år.
(inkl heroin sprøyter).
For noen år siden gikk han på noe arbeid for trygd greier og fungerte helt supert. Brukte minimalt med narkotika og hadde noe meningsfylt å fylle dagene med.
Dette var et tilbud som fungerte supert for han og mange med han.
Det tilbudet er selvsagt borte.

Gammel 03-07-08, 22:47   #49
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er trist, rett og slett, at narkomane blir behandlet som avskum. En lignende problemstilling har vi i Gamle Oslo, hvor det har opparbeidet seg et miljø av rusmisbrukere ved Tøyensenteret. Dette har ført til at lokalpolitikerne i samarbeid med senteret og velforeninger etc har hatt åpent folkemøte om å komme fram til forslag til å forbedre senteret slik at det ikke lenger bare er attraktivt for narkomane. Akkurat dette argumentet synes jeg er smakløst. Jeg har aldri vært plaget av mitt møte med narkomane på senteret. At det er et dritkjedelig møkkasenter er jo noe de gjerne må gjøre noe med, slik at det er mer trivelig for alle som bor i nærområdet.

(Og jeg har trillet barnevogn i Skippergata flere ganger da det var oppholdssted for rusmisbrukere, og jada, de flytter seg så man får komme forbi).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 22:54   #50
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er en skam å behandle og se på mennesker slik i et såpass moderne og opplyst og rikt samfunn som vårt.

Dette kan jeg fullt og helt signere.

Men jeg vil gjerne kommentere det en tidlig i debatten sa: at en som ble intervjuet hadde sagt at han hadde fått beskjed om at han ikke var egnet til å bo i egen bolig. Det er selvsagt mulig at det var feil for han, men det er mennesker som virkelig IKKE har boevne. Å sette en med dårlig boevne inn i en bolig for at boligen skal ramponeres fullstendig, vitner om liten respekt for den man plasserer der og for evt naboer. For ikke å snakke om å la en person som faller utenfor samfunnet og sannsynligvis har opplevd å feile gang på gang få enda en nedtur.
Det jobbes med å skaffe tilbud til dem også, men å lage leiligheter som tåler det enkelte utsetter dem for koster utrolig mye penger og det tar lang tid.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 23:55   #51
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er så sint at jeg klarer ikke skrive noe med vett i! Spyle for å få bort narkomane.. En får håpe det ikke blir ens egne unger som må spyles bort. :illsint:

Gammel 04-07-08, 00:39   #52
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dette er en offentlig trapp hvor Securitatevaktene ikke har noe mer rett til å spyle enn narkohodene har til å sitte der.

Dersom narkisene hadde spylt trappe jevnlig med høytrykksspyler for at restaurant Egon sin kunder ikke skulle kunne sitte der vil jeg tro at politiet hadde dukket opp relativt raskt.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 00:42   #53
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Narkohodene?

Gammel 04-07-08, 01:14   #54
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

En elendig løsning !

Jeg er dessuten langt mer plaget og irritert på røykende fjortisser som sperrer utgangen til kjøpesenteret her enn rusmisbrukere som sitter rundt om.

Gammel 04-07-08, 02:30   #55
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kommer visst litt sent inn her, og kan signere Padda, Esme og Kasia helhjertet. De kan heller spyle bort innpåslitne mobilabonnementselgere som ikke lar deg gå i fred.

Jeg synes faktisk at disse mobilselgerne er mer til bry og plagsomme enn de narkomane.

Jeg bryr meg overhode ikke noe om at de synes ute i det offentlige, så lenge de oppfører seg og ikke er ubehagelige.

Men det gjelder jo alle mennekser som ferdes rundt.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 02:49   #56
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes at alle mennesker burde behandles på en ordentlig måte, de må jo ha en plass å være og være der i fred, men når det er sagt, vi var i oslo for en stund siden, vi spiste på peppes og gikk tilbake tilbake til plaza, jeg , mannen , Knoll og Tott.
Jeg var livredd, de menneskene jeg møtte, jeg hadde tårer i øynene helt til etter jeg var kommet på rommet, ting jeg så og hørte på den turen.
:går ALDRI alene i oslos gater og Knoll og Tott får heller ikke lov, før de er minst 30 år:

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 03:21   #57
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ingen grunn til å være redd i Oslo. Det er en av verdens tryggeste byer. Så lenge du ikke går på fylla i helgene og står i taxikøer er sjansen for å bli utsatt for noe lik null. Særlig hvis man er kjernefamilie.

Strøket rundt plaza/sentralbanestasjonen kan man godt unngå, ikke fordi det er farlig, men fordi det er utrivelig.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 09:41   #58
Left
Passiv

Standard

At mennesker blir behandlet på den måten, sier jo bare litt om hvordan menneskesynet desverre har blitt hos mange. Om man faller utenfor den vanlige velykkede A4-greia, så er man ikke verdt noe.

Det blir omtrent som om jeg skulle valgt å drite i pasienter som har levd et litt mer hardbarket liv enn meg. Kommer det inn en pasient med leverchirrose pga alkoholisme, så kan han bare ha det så godt. "Han ville nok ha skrumplever han, som drakk så mye"!

Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 10:48   #59
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Broren min er narkoman, og går på Metadon. Han ser helt jævlig ut, men det er jo en ganske naturlig følge etter å ha brukt ymse typer narkotika i nesten 30 år.
(inkl heroin sprøyter).
For noen år siden gikk han på noe arbeid for trygd greier og fungerte helt supert. Brukte minimalt med narkotika og hadde noe meningsfylt å fylle dagene med.
Dette var et tilbud som fungerte supert for han og mange med han.
Det tilbudet er selvsagt borte.

Har tilbudet blitt borte? Trodde dette var noe som kom mer og mer nå jeg, ikke ble borte. Det er jo helt vanvittig hvis de fjerner et tilbud som faktisk fungerer for mange.

Broren min går også på metadon og er nå i full jobb. Dette er ting som har kommet gjennom LAR og arbeidstreninga. Nå jobber han ikke lenger for trygd, de var så fornøyd med han at han har gått over til vanlig lønn. Han har egen leilighet med lån og en helt vanlig jobb. Tenk det en narkoman er også et menneske.

Jeg blir så sint når jeg leser hvordan narkomane blir behandlet. De er mennesker de som oss andre, men sliter med andre problemer enn det vi gjør (eller de har funnet enn annen løsning på problemene enn det vi har). De har da like mye rett til å oppholde seg et stede som det ikke narkomane har.

Narkohodene?

Det var jo et fint uttrykk.

Gammel 04-07-08, 10:54   #60
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Har tilbudet blitt borte? Trodde dette var noe som kom mer og mer nå jeg, ikke ble borte. Det er jo helt vanvittig hvis de fjerner et tilbud som faktisk fungerer for mange.

Broren min går også på metadon og er nå i full jobb. Dette er ting som har kommet gjennom LAR og arbeidstreninga. Nå jobber han ikke lenger for trygd, de var så fornøyd med han at han har gått over til vanlig lønn. Han har egen leilighet med lån og en helt vanlig jobb. Tenk det en narkoman er også et menneske.

Jeg blir så sint når jeg leser hvordan narkomane blir behandlet. De er mennesker de som oss andre, men sliter med andre problemer enn det vi gjør (eller de har funnet enn annen løsning på problemene enn det vi har). De har da like mye rett til å oppholde seg et stede som det ikke narkomane har.

Det var jo et fint uttrykk.

Jeg tror ikke det tilbudeter helt borte.
Broren min jobber også for trygd. Men jeg tror det er forskjell fra bydel til bydel og hvor i landet.
Det kommer også helt sikkert an på NAV og saksbehandleren der.
Hadde ikke foreldrene mine vært såpass oppegående som de er og stått på, tviler jeg på at broeren min hadde fått til dette. I det hele tatt levd.
Men dette er en annen diskusjon : avsporer litt:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.