Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-06, 15:28   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Istedenfor å ha beltet foran brystet og over skulderen så velger mange å ha dette beltet under armen eller bak ryggen fordi det ligger og gnager på barnets hals. Det er ikke slik utstyret skal brukes og det er livsfarlig!

Bevaremegvel!

Gammel 16-11-06, 15:46   #62
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men hva gjør dere hvis barna spontant blir invitert hjem med små bhg-venner - de har jo neppe massevis av ekstra bilstoler i bagasjerommet - sier dere nei da?

Jeg hadde tvert sagt nei. Evt. hadde jeg kommet til bhg selv ved hentetid og selv kjørt barnet mitt dit det skulle.

Jeg opplevde en gang at poden sa etter å ha vært med en kompis hjem at "mamma, det var ikke barnesete i bilen, så jeg fikk sitte i voksensete" (han var 4 år da). Jeg snakket umiddelbart med mannen (som da var i Fau) og en annen Fau representant og ba dem kjøpe inn puter til bhg. Det ble gjort så nå har bhg en pute pr avdeling til utlån i "uforutsette være-med-hjem-situasjoner"

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 15:54   #63
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Det ble gjort så nå har bhg en pute pr avdeling til utlån i "uforutsette være-med-hjem-situasjoner"

Jasså?!?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 15:56   #64
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du verden *imponert*

Hvis en mamma ringer til meg og spør om ikke puddingen kan bli med knerten hjem så hyler jeg bare begeistret av glede og er innvendig lykkelig over at det er en mindre ting å rekke den dagen. Sete/pute eller ei. Men det er jo bare i 30-sone det kjøres her da; synes jo faktisk at det har noe å si.

Når jeg kjører til bhg er det ikke alltid jeg er så nøye på sikringen, det innrømmer jeg (dog skamfullt). Det er ca 300 m å kjøre, 30 sone, fartsdumper og en eneste kryssende stikkvei. Jeg har prøvd aktivt å fintenke meg hvordan det skal kunne forekomme alvorlige ulykker på veien til/fra bhg, men det er i mine øyne praktisk umulig. En meteor fra himmelen kanskje - men da hjelper vel ikke bilstolen særlig uansett.

Skal jeg ned på Ringveien er det selvsagt ikke snakk om annet enn full sikring.

Sist redigert av Miss Norway : 16-11-06 kl 16:02. Årsak: Rettet feil
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 15:58   #65
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Barnehagen vår har også et par sånne seter, egentlig til eget bruk, men jeg har også fått låne ett engang.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 16:00   #66
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Hvis en mamma ringer til meg og spør om ikke puddingen kan bli med knerten hjem så hyler jeg bare begeistret av glede og er innvendig begeistret over at det er en mindre ting å rekke den dagen. Sete/pute eller ei,

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 16:21   #67
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva gjør dere hvis barna spontant blir invitert hjem med små bhg-venner - de har jo neppe massevis av ekstra bilstoler i bagasjerommet - sier dere nei da?

Sier nei da ja!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 18:13   #68
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jasså?!?

Hm - det har kanskje ikke kommet noe informasjon om dette?

Det er nå iallefall tilfelle. Jeg har egenhendig vært på Biltema og handlet dem, og like egenhendig levert dem i bhg.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 19:21   #69
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vi" blir ikke spontant invitert, da det skal være avtalt med barnehagen på forhånd dersom noen andre skal hente barnet (selv om det er andre foreldre).
Vi har kjøpt et billig putesete m/rygg på Obs, som vi bruker hvis vi har ekstra passasjer, eller vi setter det igjen hvis Pip skal kjøre med andre.
Og vi tar ikke med noen andre, uten at de har sete å sitte i.

Forresten tror jeg bhg har noen seter selv, så vi skulle nok "bli berget" om det skjedde noe uventet slik at vi måtte ta andre barn med hjem, da kunne vi sikkert fått låne et der.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 20:02   #70
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

"Vi" blir ikke spontant invitert, da det skal være avtalt med barnehagen på forhånd dersom noen andre skal hente barnet (selv om det er andre foreldre).
Vi har kjøpt et billig putesete m/rygg på Obs, som vi bruker hvis vi har ekstra passasjer, eller vi setter det igjen hvis Pip skal kjøre med andre.
Og vi tar ikke med noen andre, uten at de har sete å sitte i.

Forresten tror jeg bhg har noen seter selv, så vi skulle nok "bli berget" om det skjedde noe uventet slik at vi måtte ta andre barn med hjem, da kunne vi sikkert fått låne et der.

Her blir man spontant invitert eller det blir bestemt ved henting at noen skal være med hjem, veldig koselig. Vi har to barneseter og en pute, så det er plass til et ekstra barn med sikring. Jeg vet faktisk ikke med alle de andre foreldrene. Jeg tenker nok mye likt som Miss Norway, og er ikke den som skriker opp om noe ikke alltid og hver gang går helt forskriftsmessig for seg. Nå ligger barnehagen slik til at det er rolige villaveier med lav fart og kort avstand til hjemmene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 00:16   #71
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hei vennen! Jeg er sjokkert, men dessverre ikke overraska. Utrolig mye elendig bilsikring ute og går. Dette må dere ta opp.

I de kommunale barnehagene her er det forresten ikke lov for de ansatte å ta med ungene i bilene sine. Det har noe med forsikringer og ansvar å gjøre.

Gammel 17-11-06, 01:19   #72
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I de kommunale barnehagene her er det forresten ikke lov for de ansatte å ta med ungene i bilene sine. Det har noe med forsikringer og ansvar å gjøre.

Er det sant? Det må jeg sjekke opp!

Kos å se deg her, vennen!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 08:56   #73
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Er du sikker på det? Sønnen min er med en av de ansatte i barnehagen til et sansehus én gang i uken og da kjører de som regel i hennes private bil.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 15:02   #74
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg bruker bilen min i jobben, så vil jeg jo ha betalt for det, ikke sant? Det er nok noe med det, når det gjelder ansvar og forsikringer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 15:22   #75
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Her blir man spontant invitert eller det blir bestemt ved henting at noen skal være med hjem, veldig koselig. Vi har to barneseter og en pute, så det er plass til et ekstra barn med sikring. Jeg vet faktisk ikke med alle de andre foreldrene. Jeg tenker nok mye likt som Miss Norway, og er ikke den som skriker opp om noe ikke alltid og hver gang går helt forskriftsmessig for seg. Nå ligger barnehagen slik til at det er rolige villaveier med lav fart og kort avstand til hjemmene.

Her er det også sånn, koselig at ungene er med hverandre hjem.
Men kjører foreldrene bil og vi ikke har sete så takker vi også nei.

Her er det uansett ikke noe stort problem, det er kort avstand til hjemmene og da kan en jo bare gå, ikke sant?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 18:09   #76
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da forhører jeg meg om de har mulighet for å sikre henne forsvarlig. Har de ikke det, blir svaret at vi må finne en annen dag.

Du verden *imponert*

Hvis en mamma ringer til meg og spør om ikke puddingen kan bli med knerten hjem så hyler jeg bare begeistret av glede og er innvendig lykkelig over at det er en mindre ting å rekke den dagen. Sete/pute eller ei. Men det er jo bare i 30-sone det kjøres her da; synes jo faktisk at det har noe å si.

Når jeg kjører til bhg er det ikke alltid jeg er så nøye på sikringen, det innrømmer jeg (dog skamfullt). Det er ca 300 m å kjøre, 30 sone, fartsdumper og en eneste kryssende stikkvei. Jeg har prøvd aktivt å fintenke meg hvordan det skal kunne forekomme alvorlige ulykker på veien til/fra bhg, men det er i mine øyne praktisk umulig. En meteor fra himmelen kanskje - men da hjelper vel ikke bilstolen særlig uansett.

Skal jeg ned på Ringveien er det selvsagt ikke snakk om annet enn full sikring.

Den tankegangen skjønner jeg ikke. Ulykker kan fint skje på korte strekninger med lav fartsgrense. Jeg satt faktisk og kikket på ulykkesstatistikken i nabolaget, og fant ut at det nylig har skjedd en ulykke i nettopp en 30-sone med fartsdumper. Det var nok ingen dødsulykke, men mener du at du virkelig syns det er greit å komme ut for en ulykke så lenge hun ikke dør?

Kan du forklare meg hvorfor du ikke gidder å sikre puddingen? Jeg skjønner nemlig ikke det. Det er jo bare et klikk.

Gammel 18-11-06, 18:54   #77
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig med deg i, safran. Og jeg synes det er ganske rart hvis man ikke kan se andre farer i en 30-sone, enn en meteor. Selv om man er aldri så hensynsfull og forsiktig selv, er det faktisk flere enn deg på veien.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 19:54   #78
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det er altså det jeg ikke klarer helt å se på den lille villaveien vår altså. Risiko for bilulykke altså. Glemte å ta med at det ikke gjelder når det er glatt feks, da er det jo noe helt annet. Men på en vanlig dag med god sikt etc kan jeg faktisk ikke begripe hvordan jeg - eller noen andre - skal klare å forårsake noen ulykke her med særlig skadeevne.

Ja, jeg er kanskje litt herdet av jobben på sykehuset - har sett ganske mange hysteriske foreldre som trekker inn barna for den minste - og da mener jeg minste - ting. For å få sjekket skrubbsår og liknende.

Bare et lite klikk... ja, hvis ungen er samarbeidsvillig så. Og jeg har hatt 7 ulike seter med 5-punktseler, og ingen av de beltespennene var "bare et lite klikk" når ungen virker mer beslektet med en åme enn menneske. Så da er det lett å slurve en og annen gang når man har det supertravelt.

Men supermammaer har det vel aldri travelt de virker det som - verdenmestre i planlegging etc.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 20:26   #79
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men supermammaer har det vel aldri travelt de virker det som - verdenmestre i planlegging etc.

Der sank du ned i grøfta, gitt. Og hvis du virkelig ikke forstår at det kan skje menneskelige feil, så sliter du litt. Det er slett ikke sikkert at alle har like god kontroll på veien som du selv tilsynelatende har. Og jeg skal love deg at en liten kropp kan ta stor skade av en flytur i bilen, selv i 30 kilometer i timen. Og kan du garantere at alle holder fartsgrensen, da?

Gammel 18-11-06, 20:28   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Der sank du ned i grøfta, gitt. Og hvis du virkelig ikke forstår at det kan skje menneskelige feil, så sliter du litt. Det er slett ikke sikkert at alle har like god kontroll på veien som du selv tilsynelatende har. Og jeg skal love deg at en liten kropp kan ta stor skade av en flytur i bilen, selv i 30 kilometer i timen. Og kan du garantere at alle holder fartsgrensen, da?

For ikke å snakke om fyllakjørere, lav sol, glatt vegbane, uoppmerksomhet, feilberegninger ...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.