Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spennende norsk mat?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-08, 00:52   #21
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Spennende norsk mat?

Laks? Seifilet? Kan stekes før de kommer og hives i ovnen.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 10:18   #22
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg løper og kjøper Bacalao i ferdigpakke. Foccacia ved siden av høres godt ut.

Gammel 10-07-08, 10:42   #23
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Sv: Spennende norsk mat?

jeg hadde var glad med laks

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 10:49   #24
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Bacalao er vel litt sært på smaken kanskje? Du kan vel lett risikere at det er mange som ikke liker det. Jeg ville nok sørget for å ha et eller annet i tillegg i tilfelle noen av gjestene er like sære i matveien som meg

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 11:01   #25
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Bacalao er vel litt sært på smaken kanskje? Du kan vel lett risikere at det er mange som ikke liker det. Jeg ville nok sørget for å ha et eller annet i tillegg i tilfelle noen av gjestene er like sære i matveien som meg

Tenkte å lage en med vanlig torsk i tillegg, altså torsk i tomatsaus.

Gammel 10-07-08, 11:08   #26
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser jeg at du har bestemt deg. Baccolao er kjempegodt.
Jeg lurer litt på om kald laks og kald sei er typisk norsk mat? Noen som vet? Det er i alle fall veldig godt på varme dager. Kokt kald sei, agurksalat (agurk, eddik, sukker, vann), rømme og poteter.

Gammel 10-07-08, 11:53   #27
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har to forskjellige oppskrifter på bacalao, en som er ganske barnevennlig og en mer voksen variant med masse hvitløk, masse olivenolje, olivener, pinjekjerner og i det hele tatt. Jeg serverer flatbrød til den første varianten, og foccachia-brød til den andre varianten.

Bacalao er kjempegodt!

Gammel 10-07-08, 14:07   #28
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

bacalao. Det er blitt meg fortalt at den feridigbacalaoen som selges i sorte bokser er kjempegod. (må tilsette potet og olivenolje bare) Jeg har bare smakt ekte bacalao.

Jepp, den er nydelig. Enig at det må tilsettes mer potet og olje, evt en boks hermetiske tomater.
Men det blir svindyrt til over 20 mennesker, en plastboks bacalao koster rundt 90 kr, holder til 2 personer om man sper ut litt som beskrevet.

Og, ikke alle vegetarianere spiser fisk altså!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 19:55   #29
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Og du bor hvor, sa du?

De svarte boksene er kanongode. Det burde gå fint i langpanne, men jeg ville heller skaffet en stor gryte og gjort den ferdig dagen før, og så bare varmet opp. Bacalao er best dagen etter

He, he Skal man gå etter kartet burde jeg vel slått et slag for Bacalao og ikke finnbiffen. Bacalao er godtdet, men finnbiff...

Gammel 10-07-08, 20:14   #30
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spiser Vegetarianere fisk? Tror noen ikke gjør det.

Gammel 10-07-08, 21:08   #31
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Tenkte å lage en med vanlig torsk i tillegg, altså torsk i tomatsaus.

Høres ut som en god idé

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 21:10   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Spiser Vegetarianere fisk? Tror noen ikke gjør det.

Noen gjør, mens andre ikke gjør. Spiser man fisk er man pesche-vegetarianer. Spiser man fisk, egg og melk er man pesche-ovo-lakto-vegetarianer osv, men de fleste kaller seg bare vegetarianere uansett. Litt stress å bruke alle disse betegnelsene i hverdagen.

Gammel 10-07-08, 21:59   #33
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Bacalao er vel spansk, men godt er det uansett. Og aldri i verden om jeg hadde giddet aa lage ekstramat til folk som "kanskje ikke liker det". Greit nok om man er vegetarianer eller allergisk, men det faar da vaere maate paa saann ellers.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:38   #34
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Jeg oppdaterer:

Arrangementet har gått av stabelen, og det var mette og lykkelige studenter som forlot huset vårt.

Til min overraskelse fikk jeg beskjed om at 10 til ville bli med, noe som medførte at planene ble noe endret. Jeg hadde lagt fisk i vann, men fant bare 2 bokser med ferdig-bacalao, og måtte dermed lage selv. Brukte torskefilet (Firstprice i pose ), mer tomat, mer paprika og løk, og vips - nydelig mat. Alle forsynte seg to ganger! Det er litt igjen, men det er mest fordi jeg var redd det ikke ville bli nok...

Til dessert ble det Verdens beste (Kvæfjordkake), eplekake og cream cheese brownies, i tillegg til en kasse jordbær og bringebær med fløte.

Tusen takk for tips om bacalao - dette ble veldig vellykket!

Gammel 11-07-08, 22:42   #35
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Rømmegrøt hadde jeg servert da. :lat:

Gammel 11-07-08, 22:43   #36
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Komle!
Hønse/lammefrikasse?
Kjøttkaker
Skalldyr?

Gammel 11-07-08, 22:45   #37
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå ser jeg at du har bestemt deg. Baccolao er kjempegodt.
Jeg lurer litt på om kald laks og kald sei er typisk norsk mat? Noen som vet? Det er i alle fall veldig godt på varme dager. Kokt kald sei, agurksalat (agurk, eddik, sukker, vann), rømme og poteter.

Jeg tror det er norsk, altså. Nå fikk jeg lyst på det.

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Rømmegrøt hadde jeg servert da. :lat:

Atte.. Jeg liker ikke rømmegrøt... Og de gangene jeg har servert grøt tidligere har ikke vært noen suksess. Det er ikke alle som liker melkemat.

Gammel 11-07-08, 22:46   #38
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg liker heller ikke rømmegrøt, men de utlendingene jeg har servert det til har elsket det. Og så får man kjøpt det i pose fra Toro. :latere:

Gammel 11-07-08, 23:02   #39
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Uten å ha lest de andre forslagene, slår jeg et slag for Bacalao! Det er enkelt å lage, selv til mange, og kan lages ferdig på forhånd.

Dessuten er det ganske enkelt nyyyyydelig, og klippfisk er en norsk råvare som virkelig har satt Norge på kartet.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 23:04   #40
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Uten å ha lest de andre forslagene, slår jeg et slag for Bacalao! Det er enkelt å lage, selv til mange, og kan lages ferdig på forhånd.

Dessuten er det ganske enkelt nyyyyydelig, og klippfisk er en norsk råvare som virkelig har satt Norge på kartet.

Og der ser jeg at det var det du serverte! Smart valg!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.