Sv: FrP med regjeringsmakt - en skremmende tanke... (med poll)
Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.
Ellers er jeg veldig enig med Elias og kan ikke se hva sittende regjering har fått til av positive tiltak. Tvert imot har de skapt masse rot og ødelagt mye som fungerte bra, bl.a innen helse og omsorg.
Enig. Mitt inntrykk av sittende regjering er at de gikk inn i regjering med en masse visjoner - og etter 2 1/2 år er de fortsatt der - på visjonsstadiet. De hadde så mye de ville utrette. Tre partier, med hver sine hjertesaker, og de var dårlig samkjørte før de gikk inn i regjering. Så internt har de kjempet for egen partipolitikk, og utad fremstår de derfor som uprofesjonelle og lite målrettet. Dessuten var kampsakene alt for mange i forhold til tilgjengelige ressurser både i form av tid og penger. De hadde tatt mål av seg til å utrette mirakler - og alle vet at mirakler tar tid. Alle unntatt sittende regjering.
I tillegg har den ene statsråden etter den andre bæsja på leggen og måttet gå, eller fortsatt sterkt skadeskutt. Tidvis har regjeringen og deres omgivelser fremstått som en lukket, liten eliteklubb hvor de stort sett stryker hverandre på ryggen og ansetter hverandre i Viktige Verv.
Det eneste jeg frykter hvis det blir FrP / H -regjering etter neste valg er at de går på samme tabbe i form av å ikke samkjøre seg FØR valget. De bør bestemme seg for om de skal samarbeide, og hvilke saker de FELLES skal stå på for og prioritere. Alt på en gang og alle meler sin egen kake er åpenbart en dårlig politikk.
Når det er sagt sier jeg ikke at partiene i seg selv (Ap, Sp og Sv) nødvendigvis er uskikket til å sitte i regjering, men de greide ikke å samarbeide.
|