Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jeg skal gifte meg!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-08, 19:26   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Stort smil

Jeg skal gifte meg!

Det er nå enda ett år til da, men gode råd vil jeg/vi gjerne ha.
Verdens flotteste brudgom er selvsagt i boks.
Resten mangler jeg/vi.
Kjole, tror jeg kommer til å leie, den blir jo bare brukt en gang. Med mindre jeg kommer over noe på salg i høst, det selges vel ofte kansje ut da?

Vi vil helst ikke bruke uanstendig mye penger på dette. Hvor kan vi spare inn?
Hva med mat?
Hva bør vi begynne med nå?
Som sagt, alle gode råd mottas med takk.

Bryllupslokale er også i boks! Det er det visst ikke nei.

Sist redigert av Trixie : 08-09-08 kl 17:33.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 19:39   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal gifte meg!

Gratulerer så mye!

Beste innsparingstipset må være å leie et lokale der dere kan stå for drikkevarene selv og ha catering på maten. Enten kan dere handle når dere er ute og reiser og sparer opp drikkevarer eller så kan dere handle på polet og bare ha avtale på å levere tilbake alt som ikke er åpnet. Det gjorde vi, så vi kunne ta godt i og være sikre på at det var nok av alt og alle uåpnete flasker ble returnert mandagen etter.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 19:49   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

I august/september selger veldig mange ut kjoler. Da får du de nesten billigere enn å leige. Du kan og få det VELDIG billig ved å bestille fra USA eller Ebay. Jeg hadde gjort det om jeg ikke var gravid i mnd før. Du kan sy inn og ut når den kommer til norge.

Og selfølgelig: Gratulerer så mye!! Håper du får en fin tid fremover med planlegging.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 20:07   #4
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

ÅÅÅÅÅh! gratulerer!!

sparetips (i tillegg til ovennevnte):
-blomsterdekorasjoner: finn på noe kreativt som dere kan lage selv, eller kjøp roser og legg dem utover bordet
-har dere noen hobbyfotografer blant venner og familie, så kan dere droppe prof. fotograf
-se etter billige hotelltilbud på f.eks hotels.com (til bryllupsnatta...)
-reis utenlands
(jeg droppa dessuten frisør, hadde bare en enkel topp med slør over)

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 20:07   #5
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Gratulerer så mye.

Jeg kjøpte kjole på salg i København. Mener å huske at det var i juli/august de hadde salg.
Blomstene laget jeg selv. Orange Callaer med sånt høyt gress og så hadde jeg silkebånd nedover langs stilkene et stykke.

Gammel 06-07-08, 20:08   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Gratulerer!!

Sist redigert av Salt : 19-11-08 kl 01:18.
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 20:11   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Her er alle tipsene jeg har fått her inne for 1 år siden.

http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=15448&

Gammel 06-07-08, 20:18   #8
Nuta
tittel -en, titler

Nuta sin avatar

Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Gratulerer så mye, da har du mye å se frem til

Har akkurat giftet meg selv, men jeg sparte ikke så mye som jeg hadde tenkt...hehe

Gammel 06-07-08, 20:58   #9
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gratulerer!

Desverre kan jeg ikke bidra med noen sparetips. Da jeg giftet meg for noen år siden endte det tvert imot med en uhorvelig sløsing med pengene. Men moro var det.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 22:08   #10
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratulerer så mye. Blir jo spennende å planlegge. Har dere bestemt dato?

Det viktigte er å bestemme dato, kirke, lokale og fotograf. Mulig også booke hvor du skal bestille maten om det ikke serveres mat der dere har lokale. Er dette i boks så kan en ta andre ting litt underveis og når du har tid. Kan jo bruke vinteren på å planlegge gjesteliste, invitasjoner, bordkort, dekorasjoner og masse annet. Sikkert lurt å se etter en kjole i høst. Jeg kjøpte kjole før jeg skulle gifte meg, men kun pga. at de skulle selge ut kjolene til leiepris på slutten av sesongen. Så jeg bestemte meg i god tid for kjole, men jeg var siste som skulle leie den og fikk beholde den. (Jeg giftet meg 19. september.)

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 23:16   #11
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tenk på hva som er viktig for deg, jeg hadde feks ikke brudebukett, for jeg ser ikke poenget. Bestilte ikke blomster fra butikk,men lagde litt festlige selv, for det passet lokalet best, hadde norgesglass med sølvsand og kubbelys og små norgesglass med oasis og vann sitronskiver rundt og en blomst som jeg ikke husker hva heter oppå, hadde løpere istedet for duker.

Det vi brukte masse penger på var lokalet, for det var DET lokalet vi ville ha, og vi ville ha god mat og nok drikke.

Ha lokalet der du kan ha med mat og drikke selv.

Jeg kjøpte meg en kjole på brudesalong, men ville ikke ha en hvit en, så nå har jeg en pen kjole jeg kan bruke til alle selskapligheter, og gjerne sittende i sofa hvereneste lørdag om jeg vil!!

Til eldste kjøpte vi kjole, den var helt aldeles nydelig, og kostet ikke all verden, til minsten leide vi. Mannen kjøpte seg pen dress.

Og så det er nevnt, det kommer sikkert ikke til å gå brøkdelen av det dere regner med til drikke, vi satte igjen med godt over halvparten, og vi ba en god gjeng som ikke akkurat spytter i glasse$$t..

Vi hadde serveringshjelp/kjøkkenhjelp/barhjelp som var litt-utti-slekt og venner av foreldre.

Vi var hos fotograf og tok bilder, men det var ikke min skyld. Men det går ann å sjekke ut litt priser og se på kvaliteten på bildene på forskjellige steder.

Ja, det var det jeg kom på i farten, skulle nesten tro jeg drev med bryllupsrapportering selv

Men lykke til med bryllupet deres, måtte dagen bli så fantastisk og fin som dere begge måtte ønske!!

Gammel 06-07-08, 23:20   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Brudepikekjoler kjøpte jeg på Ebay.
Jeg valgte neliker istedenfor roser og sparte masse penger på det.

Og så hade vi koldtbord for å få billig men god mat.

Vi hadde bare drikke til maten, resten av kvelden måtte folk holde seg selv med alkohol.

Dressen fant vi på dressmann.

Kjolen kjøpte jeg på en impotbutikk og betalte 1800.

Tror mye av dette står i tråden min, men dette var det vi sparte mest på.

Gammel 14-07-08, 19:26   #13
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke så mange gode råd å komme med, men gratulerer så masse

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 19:39   #14
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Bare vær obs på at man får ikke levere tilbake brennevin på polet.Jeg mener det ble innført i 2002 eller 2003,ihvertfall kom det da jeg jobbet der.
Det er sikkert maaange år siden nenne giftet seg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 21:25   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Bare vær obs på at man får ikke levere tilbake brennevin på polet.Jeg mener det ble innført i 2002 eller 2003,ihvertfall kom det da jeg jobbet der.
Det er sikkert maaange år siden nenne giftet seg.

Ja, det er ti år siden og i vårt tilfelle var det vin det var snakk om. Får man ikke det lenger altså?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 21:28   #16
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja, det er ti år siden og i vårt tilfelle var det vin det var snakk om. Får man ikke det lenger altså?

Tror man får levere tilbake vin,men ikke saker som inneholder brennevin.

Gammel 14-07-08, 21:52   #17
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gifter meg om en liten måned, og mitt beste sparetips er å gifte seg med en utlending som ikke har noe familie her, og som heller ikke har mulighet til å komme til bryllupet. (Familien altså, ikke brudgommen.)

Vi skal bestille forrett og hovedrett, men ordner desserten selv. Jeg kjøpte kjolen min på halv pris nå i mai, så det lønner seg å følge med litt i brudesalongene (eller eventuelt bli tipset av noen på FP!). Vi skal ikke ha alkohol til desserten, men heller kaffekopp. Som de andre har sagt: kjøp tilbehøret som sko og pynt i andre butikker enn brudesalonger. Vi får familie og venner til å servere, bake kaker, ta bilder, sette opp blomster og bidra med kulturelle innslag. Vi er også så heldige at vi kan gifte oss hjemme på gården der jeg kommer fra, og det sparer vi en del på.

Gammel 14-07-08, 22:17   #18
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Mine tips er allerede nevnt. Skal ikke gjenta det. Men vil gratulere deg og fortelle deg (fordi jeg lærte på den tøffe måten) at du bør bestille fotograf nå!! Fikk beskjed om at enkelte visstnok bestilte fotograf 1-4 år før bryllupet. Fikk sjokk når han sa 4 år men det er visst fler og fler som gjør det. Jeg ringte rundt 3 måneder før og alt var bortbestilt, men fikk lirket inn en rask en hos en av de da.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 20:32   #19
amo

amo sin avatar

Standard

Jeg hadde startet med å finne lokale.Det kan dere gå i gang med nå.
Skal dere ha middag?
Da blir det rimligst hvis dere kjøper inn selv.(Mengden skal vi være behjelplig med når dere vet meny og antall gjester).
Undersøk litt om noen kjenner/vet om en som kan ta på seg kokkeoppdraget.
(Vi brukter venner og kjente av mine foreldre og brødre til kokk,serveringshjelp og bartender).
Kjole finner du rimlig på ebay,finn eller salg.Er du en "netthandler",så er det utrolig hvor billig du kan få klær og tilbehør.
Lykke til med forbredelsene,det er jo halve moroa.

Gammel 07-09-08, 22:21   #20
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

*dytter på denne*

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.