Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-08, 13:08   #41
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)

Synes det er helt ok, så lenge det holdes innenfor rimelighetens grenser.
På lekeplaser, parker, offentlige transportterminaler osv.
Men jeg tror fort det kan overdrives, jeg røyker men jeg viser mer hensyn enn fleste andre røykere, og jeg kan også irritere meg over røykere som tenner den hvor de måtte ønske, som feks på siden en mor med vogn i et busskur.
Men en annen ting jeg også kan irritere meg over er de som bruker så mye parfyme, at når jeg reiser meg fra kafeen har jeg hodepine og vært så kvalm av den ,at maten, den ligger igjen på tallerken.
Vi er alle forskjellige, røyken siver jo så det må nok komme slike forbud for folk som ikke klarer å tenke selv.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10

Sist redigert av Blomst : 15-07-08 kl 13:10. Årsak: skriveleif
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 13:09   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Den ultimate hensynsfulle røyker dør tidlig.

Jepp, den ultimate hensynsfulle røyker røyker aldri i nærheten av andre, røyker ikke så mye at h*n blir syk før h*n når pensjonsalder hvorpå h*n får aggressiv lungekreft og dør i løpet av 6 mnd.

Gammel 15-07-08, 13:26   #43
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å forby røyking i busskur er ikke nødvendigvis det som trengs - jeg har flere ganger stått inni et busskur med hensynsfulle røykere på utsiden, men så ender jeg rett opp i vindretningen likevel.

På Riksen er det forbudt å røyke på plassen ved inngangene - men så lenge jeg frekventerte Riksen det siste året så har jeg aldri vært der uten at jeg har truffet på pasienter og pårørende som har gitt beng i forbudet. På barsel måtte jeg forøvrig også ved flere anledninger lukke igjen vinduet pga. at det var til tider en god del røyking utenfor et par etasjer ned (jeg hadde vindu mot disse brakkene som jeg tror benyttes av foreldre med barn på nyfødtintensiven ).

Når det er sagt så er det egentlig så lite røyklukt jeg kjenner for tiden at jeg noen ganger synes det lille jeg blir eksponert for lukter ganske liflig.

Gammel 15-07-08, 19:01   #44
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er vel omdiskutert det, om det faktisk lønner seg i kroner og øre. Det finnes studier hvor forfatterne mener at de viser at den totale kostnaden for en kohort med røykere er mindre enn en kohort med ikke-røykere fordi røykerne dør såpass tidlig.

Men da må det være snakk om kostnader innen helsesektoren, og ikke samfunnsmessig lønnsomhet som sådan. At røykerne dør yngre bør komme til fratrekk i redusert BNP, ettersom de da ikke vil generere inntekter like lenge som sine ikke-røykende medmennesker.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 19:28   #45
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

hmmm. hva med steining?

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 20:39   #46
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Men da må det være snakk om kostnader innen helsesektoren, og ikke samfunnsmessig lønnsomhet som sådan. At røykerne dør yngre bør komme til fratrekk i redusert BNP, ettersom de da ikke vil generere inntekter like lenge som sine ikke-røykende medmennesker.

Dette er en makaber diskusjon.

Men jo, de dør som oftest i begynnelsen av pensjonsalderen, så da kan det vel kanskje stemme.
Uansett: Det er ikke noe klart svar på om det «lønner» seg økonomisk at mange nordmenn røyker.

Gammel 15-07-08, 21:16   #47
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes heller man skal forby folk å lage ekkel lukt jeg, parfyme, røyk og svette bør bøtelegges og straffes med spyling med kaldt vann på landsbytorget hver lørdag formiddag. :bidrar:

Åh, det hadde vært vakkert. Jeg har en del kollegaer å låne ut i så måte.

Gammel 15-07-08, 21:20   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de skal forby alt av sukker så det blir lettere å leve sunt.

Gammel 15-07-08, 21:43   #49
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes de skal forby alt av sukker så det blir lettere å leve sunt.

Jeg vedder på at om jeg mekket sammen et nytt søtstoff som hadde samme bivirkninger som sukker, da hadde det blitt forbudt sporenstreks. Og folk hadde i alle fall ikke gitt det til ungene sine.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 00:43   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg vedder på at om jeg mekket sammen et nytt søtstoff som hadde samme bivirkninger som sukker, da hadde det blitt forbudt sporenstreks. Og folk hadde i alle fall ikke gitt det til ungene sine.

Du sier noe der ja.

Gammel 16-07-08, 01:17   #51
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Utrolig mange røykere som ikke tar hensyn, som gammel ex-røyker(som tok hensyn) sier jeg det.
Jeg håper på forbud, men regner med at de ikke bryr seg.

Gammel 16-07-08, 14:09   #52
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Dessuten går det utallige årsverk tapt hvert år bare i røykepauser. Om hver røyker har to røykepauser om dag, på ca 10 minutter, så blir det fort timer utav det hvis man summerer det opp på alle som røyker. Det er en kjent sak at røykere tar flere (og lengre) pauser enn ikke-røykere.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:45   #53
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er en kjent sak at røykere tar flere (og lengre) pauser enn ikke-røykere.

Det var før 2006. Da kom FP, og røykere og ikke-røykere ble igjen likestilte.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:53   #54
Left
Passiv

Standard

Det er jo forsåvidt enda verre å stå i nærheten av noen som har dynka seg med parfyme, enn ved en som røyker. Jeg får noia av det. Enda mer enn av røyk.
Kan ikke jage ut de som bruker parfyme. Parfymanter (nytt ord) stinker jo hele tia. :spy:

Den der med lengre og hyppigere pauser kjøper jeg ikke. Gå ut for å ta et eple da vel. Det er ikke røykernes ansvar at ikke ikkerøykerne tar lange pauser.

Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 23:12   #55
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var før 2006. Da kom FP, og røykere og ikke-røykere ble igjen likestilte.

Eh, ikke helt. Det finnes de som både tar røykepauser og FP-pauser.

Dog, jeg ser ikke det store problemet i å gå ut i ny og ne. Hvor frisk luften er kan nok debatteres, men jeg jobber veldig mye mer effektivt etter at jeg har gitt hjernen litt fritid, både via en røyk, fem min. på FP eller noe annet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 23:34   #56
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er tull å kriminalisere noe som er helt lovlig å utføre.

Gammel 17-07-08, 00:27   #57
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Det går nok den veien, ja. Og det er jeg glad for. Har ikke tall på alle gangene jeg har irritert meg grenseløst over folk som står og røyker i busskur og f.eks på en stappfull togperrong på Oslo S. Jeg har faktisk bevisst unngått Oslo S bare pga det. :fordomsfull ikkerøyker:

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Vi har nettop vært 2 1/2 uke i New York og vi så knapt noen som røyket. De vi så var hensynsfulle, sto borte fra andre osv. Vi gikk forbi busstopper hvor ingen røyket, jeg kan ikke huske å ha sett en sneip mens vi var der, og mannen min reagerte ikke en eneste gang. Dette i motsetning til i Oslo hvor man møter røyk over alt.

Jeg har nå vært i Italia, Østerrike og Tyskland i det siste, og det er helt utrolig hvor tilbakestående de er på akkurat dette punktet.

Gammel 17-07-08, 10:00   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, i Italia går de og røyker INNE på hele flyplassen.

Gammel 17-07-08, 10:05   #59
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg røyker. Dvs av og til, det er vel tre dager siden sist nå, så det er sjeldent. Jeg røyker alltid ute, vasker hendene godt når jeg kommer inn igjen og har alltid en tyggis eller pastill klar. Vet at det ikke fjerner alle spor, men jeg tar de hensyn jeg kan. Jeg røyker ikke i nærheten av barn eller voksne som jeg vet eller er usikker på om har noe imot det ute. Jeg røyker ikke rett før jeg går på bussen,vil ikke at sidemannen skal måtte sitte i den ekle røykestanken min. Jeg kysser ikke min ikke-røykende mann rett etter en røyk, heller ikke ungene. Det er mye arbeid å være en hensynsfull røyker

Men en LOV. Det er så voldsomt, så bastant. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Må tygge litt på den.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-08, 10:12   #60
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Gammelt nytt. Ullevål Stadion er allerede røykfritt. I teorien.

Ja, og det er kun i teorien ufattelig plagsomt på øvre Cola, eh Bendit, med all røyken for meg som ikke tåler det. Sa fra en gang og aldri mer, tordde seriøs jeg skulle få juling...

Godt forslag, men ser på det som ganske umulig?!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.